afleren om overal op te springen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
vreni
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2007 17:11
Locatie: belsele-belgië

afleren om overal op te springen

Bericht door vreni »

Hallo,

Ik heb 2 poezen van 3 jaar oud. Ik heb altijd al veel plezier beleefd aan hen maar de laatste maanden hebben we last met onze kater. Het probleem is dat hij overal op springt. Het park van ons dochtertje, de keukenkasten, de tafel, enz. Het is gewoon niet houdbaar op deze manier.
Vroeger sprong hij altijd al op de tafel. Dit heb ik proberen afleren met een afwerende spray. Van zodra ik die eens niet gebruikte, zat hij er weer op. Daarna zeiden ze mij om aluminiumfolie op de tafel te leggen. Dit hielp ook zolang ik het er op liet liggen maar nu gaat hij zelfs op het foliepapier zitten.
Weet iemand wat ik kan doen want ik ben ten einde raad
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Voor dit probleem is er niet echt een eenduidige oplossing. Waar ik zelf goede ervaring mee heb is het volgende:

Zodra de kat op tafel springt, of op een andere plek die je niet wilt, pak je hem op en zet je hem buiten de kamer (met de deur dicht). Verwacht de eerste paar keer flinke protesten en misschien geblaas/gebijt/enz. Negeer dit! Desnoods doe je in het begin handschoenen aan (alleen als de kat hard gaat bijten). Gekrab aan de deur, ook negeren. Als de kat gestopt is met protesteren dan kan je (hangt van de situatie en je eigen voorkeur) de kat weer toegang geven tot de kamer. Als je dit concequent blijft herhalen dan gaat het gedrag hopelijk weg. Als je kat slim genoeg is dan gaat hij onthouden waar hij wel en niet op mag liggen.

Veel succes!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Plantespuit?
Gebruikersavatar
jessy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 nov 2007 14:16
Locatie: belgie

Bericht door jessy »

mijn kat doet dit ook en zodra ik er aankom springt hij van de kast en gaat hij lopen. heb de tijd niet om hem op te pakken of met de plantespuit te besprieten

slim is hij wel :lol:
hoe kan iemand nu zo iets mooi pijn doen
hier krijg je een 2de kans snoesje !!!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: afleren om overal op te springen

Bericht door freija »

vreni schreef: Weet iemand wat ik kan doen want ik ben ten einde raad
Zelf heb ik het opgegeven. :lol: Het is te doen hoor, maar je moet écht super consequent zijn daarin, en ik had zelf niet de fut om na de 869 ste keer nog steeds NEE te roepen en de katten van de tafel / het aanrecht af te zetten. Dus ze komen erop. Klaar. Een doekje erover en het is weer schoon.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Haha, heel herkenbaar. Ik heb ook de moed opgegeven om ze dit af te leren en gelukkig ben ik daar wel heel consequent in :lol: :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

oei oei...herkenbaar allemaal, wat het springen betreft dan.
Tis echt een lieverd hoor, maar ik vind het onfris om hem op het aanrecht te laten komen, ben er direct mee begonnen met hem ervan af te halen en op de grond te zetten, ach..4 tellen later...hop..weer van voren af aan...
Dus toen die truk toegepast, oppakken en de gang op zetten en de huiskamer deur dicht, als het gas uit is is er namenlijk niet echt veel gevaar, maar als ik aan het koken ben of er mee klaar bent komt er nogal wat hitte vanaf met alle gevolgen van dien, buiten het feit dat ik die haren niet zo fris vindt op een plek waar je je eten aan het bereiden bent.
Zal het inderdaad consequent moeten gaan doen, mijnheer is hardleers namenlijk ;-)
Bij de eerste keer de gang in worden gezet, nam hij wraak op zijn manier...de halve hoeveelheid kattegrind de bak uit gegooid en dan je aankijken zo van,...ja hallo,,das wel mooi jouw schuld hoor, jij zet me buiten in de gang neer...
Ik hoop het vol te houden en dat ie het snel zal hebben begrepen dat ie van het aanrecht af moet blijven.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hier met 2 pubers kittens lukt het al aardig om ze van het aanrecht weg te houden. Naast mijn aanrecht staat mijn vaatwasser en daar mogen ze wel op (lekker warm om te liggen als hij aanstaat). Zolang wij thuis zijn komen ze niet op het aanrecht en als ik in de keuken met eten bezig ben dan blijven ze netjes op de vaatwasser (zelfs als ik met hun eigen vlees bezig ben) . Tuurlijk ben ik niet dom en geloof best dat ze er wel op gaan als ik niet thuis ben. Maar goed dan gaat ook de hond op de bank terwijl hij dat niet mag.
Hoezo slimme beesten
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Mie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2007 14:44
Locatie: Turnhout

Bericht door Mie »

De aanhouder wint! Maar in mijn geval is onze kat de aanhouder hoor... hier is het gewoon niet mogelijk om hem constant in 't oog te houden.
Groeten,
Annemie
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Ik heb hier ook een probleem met mijn klein katje :roll:
Ik word er knettergek van! :???:
En nu vooral met de kerstboom, ik heb al vanalles geprobeerd, lawaai gemaakt, hem opgepakt en ergens anders gezet met de deur dicht,...
Niets helpt.
Wat ik ook superambetant vind is dat hij 's avonds laat klaar wakker is en van de ene kant van de living naar de andere kant vliegt en constant langs de zetel omhoog kruipt en er zijn nagels in zet.
Hij weet vooral al heel goed dat het niet mag, want hij hoort of ziet mij afkomen en schiet onder de zetel... :eyecrazy:
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Het zal effe wat tijd in beslag gaan nemen, maar ik ben ervan overtuigd dat toch echt de aanhouder zal gaan winnen.
Het opvoeden van kittens heb ik geen ervaring mee, de katten die ik tot nu toe heb mogen hebben waren allemaal al ouder dan 3.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Bij ons helpen er twee dingen. Het eerste is natuurlijk de plantenspuit, echt waar, de persoon die dat heeft uitgevonden mag van mij de nobelprijs voor huiselijke vrede krijgen ;-)
We gebruiken deze als we op de bank zitten en we zien toevallig dat de kittens iets doen wat niet mag, bijvoorbeeld aan de kerstboom zitten, aan een plant knagen of op de tafel springen als hier eetspullen op staan. Dit hadden ze allemaal heen snel door. De plantenspuit is vooral effectief door het schrikgehalte; ze schrikken van het 'pssjt!'-geluid in combinatie met het water.

Wat nog meer heel effectief is, als ze ergens opklimmen/springen wat niet mag, is ze streng aankijken, luid en duidelijk 'Foei!' zeggen, en ze aan het nekvel oppakken en rustig op de grond zetten. Ze mogen bij ons in de keuken we op het lage kastje bij de achterdeur (ze kijken graag naar buiten, vogeltjes en zo), maar niet op het aanrecht. Dit hebben ze inmiddels afgeleerd door deze methode. Zelfs als er een open blikje tonijn op het aanrecht staat, en wij zijn in de woonkamer, komen ze er niet aan.
Ze mochten trouwens eerst ook niet op de prullenbak in de keuken, maar Pakito zit daar graag op als wij aan het koken zijn. Gezelschapsbeestje!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Katten weten donders goed dat het niet mag, maar ze doen het toch en vooral als jij het niet ziet. Dus er is vrij weinig aan te doen. Mijn katten hielden er op een gegeven moment zelf mee op, want op zich is er niks spannends aan om op een kast te springen, tenzij ze daar een goede reden voor hebben (bv lekker slaapplekje of uitkijkplekje). In dat geval kun je beter een alternatief neerzetten als een lekker mandje of kattenpaal ofzo.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

fvddungen schreef:Katten weten donders goed dat het niet mag, maar ze doen het toch en vooral als jij het niet ziet. Dus er is vrij weinig aan te doen.
Klopt inderdaad wat je zegt! Maar het idee is ook dat ze, als we thuis zijn, niet op het aanrecht mogen omdat er dan nog wel eens serviesgoed/bestek ligt waar ze zich aan kunnen verwonden. Maar als we weggaan heb ik eerst altijd alles opgeruimd of gaat de keukendeur dicht. Hetzelfde met de computerkamer waar alle kabels liggen, je weet maar nooit! Dus ze krijgen er óf geen gelegenheid voor als we weg zijn, óf het maakt dan ook niet uit ;-) En als we thuis zijn doen ze het niet omdat ze weten dat er consequenties tegenover staan.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hier is weer wat nieuws aan de gang. Niet met ergens bovenop springen maar zeg maar open springen.
Zodra wij op de slaapkamer zijn dan hoor je xeon al voor de deur miauwen. Op gegeven moment hoor je een knal en heef hij de deur open gesprongen. Hij springt gewoon van de grond tegen de deurklink. En pats.... de deur is open
We zetten hem steeds buiten de slaapkamer maar hij blijft het doen. Zolang we niet op de slaapkamer zijn doet hij niets en taalt hij er niet naar. Misschien toch enige optie om de klink anders te doen :(
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten