Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
tamjedebamje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jan 2006 19:49
Locatie: IJSSELSTEIN

Bericht door tamjedebamje »

bedankt voor al jullie tips. het gebeurt inderdaad wel eens dat mijnj moeder haar bij binnekomst gelijk oppakt en dat Kiara (kitten) dan heel bang wordt en aanvalt. Eerst deed ze dat niet, maar dacht er inderdaad ook aan om haar niet te laten oppakken door andere. Mijn partner en ik kunnen haar zonder moeite oppakken, ons doet ze nooit wat. Ze hangt juist nog steeds aan ons en vind alles prima van ons. Wat betreft de verlatingsangst ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben wat betreft een tweede poes, maar dat kost financiel ook wat. Ik dacht er zelf aan om dan een kat uit het asiel te halen. Weet iemand van jullie misschien hoeveel dat ongeveer kost. Wij hebben namelijk niet veel geluk met Kiara gehad. Ze is al meerdere keren bij de dierenarts geweest en zo liepen de rekeningen op. Wij wonen nog niet zo lang samen en bij nog een kitten komen er ook weer veel dierenarts kosten bij kijken. Snappie??
We denken daarom om een kat van het asiel, omdat en die dieren ook recht hebben op een baasje en omdat deze al geent en gecastereerd of gesteriliseerd zijn. Bedankt voor de tips in ieder geval.

Groeten Tamara
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Een kat uit een asiel lijkt me een goed idee! Van de meeste katten weten de medewerkers dan ook te vertellen of het dier goed met andere katten overweg kan ed. Ik zou een niet al te oud diertje uit kiezen, zodat ze nog makkelijk aan elkaar kunnen wennen. Wat betreft de kosten is een asieldier natuurlijk ook een groot voordeel, geen castratiekosten meer en de gezondheid van het dier is ook bekend. De aanschafkosten zullen waarschijnlijk ergens tussen de 30 en 60 euro liggen, afhankelijk van het asiel.
Ik denk dat het voor Kiara heel fijn zal zijn, om nooit meer alleen thuis te zijn. Als je een heel sociaal dier uit het asiel haalt, kan ze zich daar wellicht ook een beetje aan optrekken.

Heel veel succes, laat je weten hoe het gaat? :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat lijkt me een prima idee! Ik ben er helemaal voor dat mensen zulke katten een kans geven.
De kosten verschillen nog wel is bij een asiel, maar ik zou zeggen reken vanaf zo'n 50 euro op zn minst.
Hou er wel rekening mee dat er een gewenningsfase is voor Kiara en de nieuwkomer, maar met een beetje geduld komt dat ook wel goed ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

bedankt voor de tip ivm het blazen! het werkt en ik merk al een kleine verbetering! ik vind de grens wel moeilijk te trekken, maar ik reageer van de moment dat ze me pijn begint te doen. ik hoop maar dat ze begrijpt wat ik bedoel ;)

slapen doe ik overigens vanaf nu gewoon met mijn handen en voeten onder het deken, kwestie van niets uit te lokken :)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Fijn dat dat helpt, kattennageltjes zijn ook zo zacht :eliar: :lol:

Hier helpt dat niets, want ook al beweegt het onder de deken, dan gaan ze net zolang door totdat ze het hebben, en dan bij mn vriend die dus niet kan slapen, dus mogen ze niet meer op bed :lol
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

kleine update: ze weet ondertussen dat ze haar nageltjes niet mag gebruiken en ze doet het meer om te spelen (verrassingseffect ;)), maar ze valt dus nog wel handen aan.

ik heb ondertussen echt wel alles geprobeerd: plantenspuit, blazen (bracht veel verbetering mr geen definitief einde), op de grond zetten en negeren, van haar weggaan, afleiden door speelgoed, nee brullen in haar oor ;), ...
nu is het zelfs zo erg dat altijd als ze me aanvalt, ik haar 5 minuten in de douchekabine zet, in de hoop dat ze het zo leert.

op zich heb ik er niet veel problemen mee dat ze dat doet bij mij (ze doet me immers geen pijn), maar ze doet het ook als er volk is, en dat is allesbehalve. zeker als er veel mensen uit je vriendenkring een kattenallergie hebben. ook al gebruikt ze geen nagels, het is toch maar schrikken. ze valt uit het niets hun handen aan, bvb als ze er wat te hevig mee bewegen...

ik weet echt niet meer wat ik ermee moet doen, ik blijf volhouden en hoop dat ze het na een tijdje leert.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten kennen bijna geen oorzaak en gevolg bij straffen, dus de link tussen je hand aanvallen en de douchecabine zal ze waarschijnlijk nooit leggen, dat heeft dus helaas echt geen zin.

Bij sommige katten zit dit gedrag er gewoon in en je zal dit gedrag waarschijnlijk moeten gaan accepteren als terug blazen en hand stilhouden geen nut heeft gehad. Gelukkig gebruikt ze haar nagels niet, dus dat scheelt. Je vrienden zullen er ook wel aan wennen.

Katten hebben helaas soms eigenaardige trekjes ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Sandra W schreef:Katten kennen bijna geen oorzaak en gevolg bij straffen,
dat eerste wist ik niet. conditionering werkt toch evengoed bij dieren als bij mensen dacht ik?

en ja, eigenaardige trekjes daar heb ik me al bij neergelegd ;)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Conditionering werkt inderdaad heel goed bij katten als het gaat om belonen, bij straffen werkt het helaas een stuk slechter.

Misschien een raar idee dat net bij me opkwam: als je nu eens een beloning geeft bij goed gedrag en negeert bij slecht gedrag? Bijvoorbeeld een kattensnoepje als ze lief reageert op je aanhaling. Misschien werkt het.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ah ok, dat wist ik dus niet. ik heb weer iets bijgeleerd dus :)

probleem is, ze vertoont heel vaak goed gedrag hoor. ze kan enoooorm lief zijn en komen vragen om gestreeld te worden, maar op dezelfde plaatsen en momenten kan ze ook beginnen bijten en krabben. ik denk dat het voor haar echt een manier van spelen is en dus ook iets waaruit zij liefde toont. misschien daarmee dat het zo moeilijk af te leren is?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Voor mij persoonlijk klinkt jouw geval als gewoon typisch kittengedrag, Gini.
Volgens mij grote kans dat het over een paar maanden al heel wat minder is ;)
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik hoop het! :lol: ik vermoed dat ze dat zotte speelse gedrag toch wel eens gaat minderen in de verre toekomst (maar hopelijk niet teveel, tis zo leuk van een beetje met de poes te spelen! ;))
ik hou jullie alleszins op de hoogte!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

pfff ik word het stilaan toch echt wel beu :( de laatste tijd valt ze me echt aan met haar oren naar achter en begint ze redelijk hard te bijten. ze komt speciaal naar me toe om te bijten zelfs. nu ze sterker wordt, is dat zeker niet leuk, en ze gebruikt haar nagels opnieuw.
en nu ben ik dus ook ten einde raad met hoe ik erop moet reageren waardoor het alleen maar erger wordt. ze gebruikt haar nagels, bijt steeds harder, bijt "om te hebben" en toont een en al aggressiviteit. het kan ineens omslaan en dan is er geen houden meer aan.
ik vermoed dat het "straffen" dus wél werkte maar dat het nu om zeep is omdat ik niet meer consequent was.

ik heb haar uit kwaadheid terug in de douche gezet, ze deed het echt om me te hebben en er staan een hoop krabben en dikke strepen op mijn hand van te bijten. haar ogen stonden pikzwart en ze klauwde naar me, haalde uit, beet me... ik weet echt niet meer wat ik moet doen :cry:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

GiNi schreef: ik vermoed dat het "straffen" dus wel werkte maar dat het nu om zeep is omdat ik niet meer consequent was.
ik denk dat je daar de kern te pakken hebt. De enige manier waarop ik Quinto uiteindelijk heb kunnen laten zien dat ik de baas ben en hij niet is door heel concequent te zijn en in het begin niks van hem te accepteren. Aandacht geven en spelen als ze lief is en negeren als ze zo dominant doet. Ik had altijd een bench klaar staan waar ik Quinto in deed of ik sloot hem op in de computerkamer, konden we allebei even afkoelen. Ik denk dat het vooral in het begin handig is om je sleutelbos in je broekzak te hebben, als ze dan al zo naar je toe komt kan je die op de grond gooien waar ze hoogstwaarschijnlijk door afgeleid zal worden. Wat tegenwoordig bij Quinto ook goed helpt is juist met een hoog stemmetje lief tegen hem te kletsen, dan zie ik hem ontspannen. Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

GiNi schreef:de laatste tijd valt ze me echt aan met haar oren naar achter en begint ze redelijk hard te bijten. ze komt speciaal naar me toe om te bijten zelfs. nu ze sterker wordt, is dat zeker niet leuk, en ze gebruikt haar nagels opnieuw.

.....ze gebruikt haar nagels, bijt steeds harder, bijt "om te hebben" en toont een en al aggressiviteit. het kan ineens omslaan en dan is er geen houden meer aan.

....haar ogen stonden pikzwart en ze klauwde naar me, haalde uit, beet me...
.

Even los van de vraag óf en hoe je haar moet straffen klinkt dit gedrag me echt serieus in de oren. Dit is niet zomaar spelen met gebruik van nageltjes, dit is echt aggressief gedrag! Logisch dat je ten einde raad bent!

Weet je zeker dat er niet iets mis met haar is? Lichamelijk of geestelijk? Een gezonde kat hoort haar of zijn baasje niet aan te vallen. Is ze bang, heeft ze pijn, is er iets veranderd, is ze schrikachtig?

Het gedrag wat je beschrijft zie ik in het asiel ook wel eens, maar dan bij wilde katten. Als ik te dichtbij kom of in hun hok om eten of drinken te geven vallen ze me ook aan en dan doen ze precies zoals Sumi (dus oren naar achteren, blazen, ogen plikzwart, bijten en krabben). Als ik dan niet snel genoeg weg ben zitten mijn handen echt helemaal onder, tot bloedens aan toe.

Ik vind het echt vreemd dat Sumi dit dus ook doet en dat het steeds erger wordt. Uit wat voor nestje komt ze? Weet je iets van haar achtergrond?

Ik vrees dat dit best eens een serieus probleem kan worden (of al is). Misschien is het handig je DA hierover eens raad te plegen of een poezentherapeute.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie