Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door BloemTetsu »

De bijten van Tetsu zijn lang en erg hard. Combi tussen liefde/mafheid en overgevoelig.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
LeroyTB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 15:39

Re: Agressie naar mensen

Bericht door LeroyTB »

BloemTetsu schreef:Rara vraag: is het zo dat gecastreerde katers weleens vrouwen bijten uit het niets of bij overactiviteit, maar niet de mannen bijten?
Tetsu heeft nog nooit mijn vriend gepakt, maar mij wel en mijn schoonmoeder. Ook de kater van schoonzus bijt alleen haar.
Weet je zeker dat Tetsu nog nooit je vriend heeft ''gebeten''? Op het moment dat je kleine roofdiertje één nare ervaring heeft gehad met je vriend, dan zal ie snel leren begrijpen dat hij het van het mannelijk geslacht niet wint. Met een nare ervaring bedoel ik niet enige vorm van mishandeling of dergelijke, maar het ''verliezen van een krachtmeting''. Er zijn katten die koppig zijn en 300x opnieuw degene waarvan ze verloren speels aanvallen waar ze continu van verliezen, en je hebt katers die na 1x verliezen het voor gezien houden en op zoek gaan naar een ''zwakker'' speelmaatje.
Wil je voorkomen dat je dappere Tetsu dit bij iedereen doet, dan zal je op het moment dat ie weer eens een hyperactieve aanval inzet speels met speels moeten bestrijden. Ga de confrontatie lekker aan, maar zorg dat jij of degene die wordt aangevallen degene is die het spelletje ''wint''. Dit kan soms inderdaad resulteren in vervelende krabben of beetjes in je hand, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel, jij bent blijkbaar voor hem de vervanger van een gelijkwaardige speelpartner. Als je dit een paar keer wint, zal ie steeds minder zijn capriolen op jouw uithalen. Of in ieder geval je handen een beetje met rust laten.. hihi :-P
Gebruikersavatar
Peej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:49
Locatie: Groningen

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Peej »

Ah dat klinkt wel redelijk bekent! Onze poes is slecht behandeld voordat ze bij ons kwam, en kan daardoor heel erg fel of agressief uit de hoek komen als ze het ergens niet mee eens is of als ze bang word. Opzich is dat geen probleem maar er zijn natuurlijk ook dingen in huis die ze niet mag doen. Aan de bank krabben is daar een voorbeeld van. Op het moment dat ze aan de bank krabt en mijn vriend tilt haar daar vanaf gromt ze wel maar doet ze verder niets.. In het begin was dat wel anders, hij heeft z'n handen en armen vaak genoeg open gehad omdat ze zo boos werd, maar hij trekt zich er weinig van aan.
Als ik haar van de bank af wil tillen dan krabt en bijt en gromt en slaat ze om zich heen, en ik vind dat eng.. (en dat heeft zij ook maar al te goed door volgens mij). Zou ik dan eigenlijk over mijn eigen angst heen moeten stappen en het gewoon doen zodat ze doorkrijgt dat boos doen tegen mij geen zin heeft?
Chanelle007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2013 18:56

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Chanelle007 »

Dank voor alles :lol: :-P :lol:
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door BloemTetsu »

LeroyTB schreef:Weet je zeker dat Tetsu nog nooit je vriend heeft ''gebeten''? Op het moment dat je kleine roofdiertje één nare ervaring heeft gehad met je vriend, dan zal ie snel leren begrijpen dat hij het van het mannelijk geslacht niet wint. Met een nare ervaring bedoel ik niet enige vorm van mishandeling of dergelijke, maar het ''verliezen van een krachtmeting''. Er zijn katten die koppig zijn en 300x opnieuw degene waarvan ze verloren speels aanvallen waar ze continu van verliezen, en je hebt katers die na 1x verliezen het voor gezien houden en op zoek gaan naar een ''zwakker'' speelmaatje.
Wil je voorkomen dat je dappere Tetsu dit bij iedereen doet, dan zal je op het moment dat ie weer eens een hyperactieve aanval inzet speels met speels moeten bestrijden. Ga de confrontatie lekker aan, maar zorg dat jij of degene die wordt aangevallen degene is die het spelletje ''wint''. Dit kan soms inderdaad resulteren in vervelende krabben of beetjes in je hand, maar dat hoort nu eenmaal bij het spel, jij bent blijkbaar voor hem de vervanger van een gelijkwaardige speelpartner. Als je dit een paar keer wint, zal ie steeds minder zijn capriolen op jouw uithalen. Of in ieder geval je handen een beetje met rust laten.. hihi :-P
Zo ver ik weet niet. Hij viel onze handen aan als hem kroelde. Vriend heeft toen wel ontdekt dat Tetsu stop als wij een vuist maken. Dit trucje pas ik ook toe. Maar Tetsu is dan wel verslagen door vriend en zijn geheim ontdekt. Misschien is het zoiets kleins geweest?
Ik haal mijn verband doos uit de kast.
Tetsu komt uit het asiel, hij liep ziek buiten. Kan het dan ook zijn dat zijn vorige mannelijke eigenaar hem heeft verslagen of is het toch mijn eigen vriend die hem onbewust heeft overmeesterd?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door BloemTetsu »

Na een aantal keer stoeien ging Tetsu meteen onder mijn neus in de bak plassen (stonk meer dan normaal). Kan hij niet tegen zijn verlies, laat hij zijn dominantie blijken, of moest hij nodig? Als het een hond was is het duidelijk, maar voorlopig is het een mysterie. Grappig beest.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Hahaha grappig lijkt er toch wel een beetje op dat hij de strijd heeft verloren ;) Beer pakt als hij is verslagen 1 van de kittens om zijn teleurstelling te verbergen, als ik dan roep dat hij zachtjes moet doen loopt hij met een kop waar de triompf opstaat weg ;) Misschien dat Tetsu even wat extra plast om zo zijn teleurstelling te verbergen en te laten zien dat hij echt nog wel een hele stoere kater is?! haha
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
LeroyTB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 15:39

Re: Agressie naar mensen

Bericht door LeroyTB »

Peej schreef:Ah dat klinkt wel redelijk bekent! Onze poes is slecht behandeld voordat ze bij ons kwam, en kan daardoor heel erg fel of agressief uit de hoek komen als ze het ergens niet mee eens is of als ze bang word. Opzich is dat geen probleem maar er zijn natuurlijk ook dingen in huis die ze niet mag doen. Aan de bank krabben is daar een voorbeeld van. Op het moment dat ze aan de bank krabt en mijn vriend tilt haar daar vanaf gromt ze wel maar doet ze verder niets.. In het begin was dat wel anders, hij heeft z'n handen en armen vaak genoeg open gehad omdat ze zo boos werd, maar hij trekt zich er weinig van aan.
Als ik haar van de bank af wil tillen dan krabt en bijt en gromt en slaat ze om zich heen, en ik vind dat eng.. (en dat heeft zij ook maar al te goed door volgens mij). Zou ik dan eigenlijk over mijn eigen angst heen moeten stappen en het gewoon doen zodat ze doorkrijgt dat boos doen tegen mij geen zin heeft?
Eigenlijk komt het daar wel op neer ja. Op het moment dat jouw poes geen angst of huivering meer ziet en voelt bij je, zal het leuke er snel afgaan voor de dappere dame. Ze zal dus moeten inzien dat ook jij in het territorium hoger in rang staat als haar. Alhoewel katten solitaire dieren zijn begrijpen ze vorm van rangorde tot op een bepaalde hoogte wel. Het zal even pleistertjes plakken zijn inderdaad, maar op het moment dat je de confrontatie uit de weg blijft gaan, zal het spelletje ''baasje bijten'' alleen maar leuker worden. Vergis je overigens niet in het grommen, grommen hoeft geen teken van agressie te zijn, maar kan ook betekenen '' ik wil niet dat je me aanraakt ''. Let vooral op haar lichaamstaal, zolang haar haren niet overeind staan en je geen dikke staart ziet is er geen reden om te denken dat ze je pijn wil doen, hoe pijnlijk de ''corrigerende tikjes '' soms ook zijn. Succes!! :eclap:

@BloemTetsu
Het vuistverhaal is een redelijk bekend fenomeen inderdaad. Op het moment dat je van je hand een vuist maakt, is er geen houvast meer voor je kater. Dan is de lol er dus af. Op het moment dat het echt agressie is zal Tetsu ook dan doorgaan met slaan en bijten naar je hand. Het is voor Tetsu dus waarschijnlijk gewoon hardhandig spel, waar jij iets minder blij mee bent :P. Bij een kat kan inderdaad zo'n kleine verandering in de situatie uitmaken of ie het bij die persoon weer probeert of niet, of het in ieder geval in mindere mate doet. Mensen vergissen zich vaak in hoe veel kleine veranderingen in je benadering de benadering van je kat naar jou doet veranderen, vaak omdat ze niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Het is enorm leuk om daar meer op te letten, je zult merken dat je kat verrekte veel snapt aan je lichaamstaal en je manier van reageren. Mijn eigen bengel van net een jaar vind het ook enorm leuk om hardhandig met mijn handen te stoeien, ik vind dat niet erg omdat ik weet hoe ik laat merken dat genoeg genoeg is, en pijn doet ie me niet echt. Wel heb ik wel eens mijn hand onder de krassen en bijtplekjes, maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen. Hij is alleen met ons opgegroeid het eerste jaar en wij kunnen hem dus niet zo duidelijk de grenzen van spel aanleren als een soortgenootje dat kan. We kunnen wel zorgen dat we elk stoeispelletje winnend afsluiten, en na verloop van tijd zal ook jouw kat gaan inzien dat het stoeien is omdat het leuk is en niet om perse de bovenliggende partij te moeten zijn.

Wat betreft het plasverhaal; dat kan best een teken van dominantie zijn, maar zeker weten doe je het jammer genoeg niet, daarvoor kunnen teveel dingen een rol spelen. Tekenen van dominantie toont elke kat wel, vooral mannetjes dus. En als je je voorstelt dat je tijdenlang ongestraft een stoeipartijtje winnend hebt kunnen afsluiten, is het voor een trotse kat ook best een domper als je opeens merkt dat je Mens ook van jou kan winnen; en ook nog eens meerdere keren achter elkaar! :eshifty: Hou dat plasgedrag eens in de gaten zou ik zeggen, als ie het vaker doet na verloren stoeipartijtjes dan lijkt de reden steeds duidelijk te worden. Pas wel op dat je niet te ver gaat met het stoeien; win op een subtiele manier, niet door middel van hem tegen de grond pinnen of iets dergelijks, want dan slaat een maffe kat snel om in een valse territoriumbewaker. :lol:


Zo wat een lap tekst, ik vind het wel weer goed voor vandaag :lol:
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door BloemTetsu »

Vanwege de lengte ga ik maar niet citeren, maar de duidelijkheid gaat boven lengte, mi.
Ter info: Tetsu bijt en krabt wel tijdens het spel. Het probleem is het bijten als hij gewoon langsloopt, ik slaap, of ik toevallig interessante bewegen maak met mijn hand voor, tijdens of na zijn etenstijd.
Hoewel ik bij ruwspel snel opgeef, zal ik proberen die via lichaamstaal wel duidelijk te maken en vol te houden.
Het vuist verhaal was mij niet bekend, Tetsu is ook mijn eerste testosteronloze kater.

Het winnen zal ik voorzichtiger aanpakken en observeren hoe hij daarna plast. Wordt vervolgd.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Kim_1992
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2013 15:51
Locatie: Roosendaal

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Kim_1992 »

Hallo allemaal,

Dit is m'n eerste keer op dit forum maar ik kom gelijk dit onderwerp tegen:
Mijn kat doet dit ook, maar dit kan dus ook op hele onverwachte momenten zijn. Gewoon als ik tv aan het kijken ben en hij pakt inneens mijn arm vast en begint hard te bijten.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet doen, ik begrijp het niet en kan het niet stoppen. Het kost me op zo een moment al moeite om niet uit reflex Binkie (zo heet hij) weg te duwen, omdat het nogal pijn doet. Ik heb tips gehad als een planten spuit wat niet werkt, dus nu is mijn enige optie dat ik hem even in de gang zet waarna hij ook weer gewoon rustig terug komt en gewoon weer lief komt liggen kroelen.

Het is van zichzelf echt een lief beestje, heel aanhankelijk en kan erg moeilijk afstand doen. Waar ik ben wil hij ook zijn en het liefst op schoot. Daarbij vind ik het gedrag dat ik net beschreef niet echt passend!

Ik ben benieuwd of iemand hier daar ook ervaring mee heeft.

Groetjes,
Kim
Renatevanderveer

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Renatevanderveer »

Hoe oud is Binkie? Is het misschien een schreeuw om aandacht of een spelletje?
Heeft hij misschien het gemis van een vriendje?
Onze kater deed het namelijk ook, ook heel onverwacht, maar niet meer sinds de komst van onze poes.

Ik zou hem zeker niet straffen, maar zijn kaken proberen langs te maken.
Klinkt vreemd, maar het gaat makkelijker in de praktijk. Voorzichtig, zonder straffen, duidelijk maken dat hij je bezeerd.
Bij ons werkt; AUW! heel erg, maar niet gaan schreeuwen.

Onze kater bleek veel behoefte te hebben aan gezelschap, aan een vriendinnetje.
Inmiddels bijt hij niet meer, enkel als we zijn buikje aaien, dat wil hij beslist niet hebben!
Gebruikersavatar
Kim_1992
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2013 15:51
Locatie: Roosendaal

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Kim_1992 »

Binkie is nu 10 maanden, en ik heb geen idee of het een schreeuw om aandacht of een spelletje is. Het gemis van een vriendje denk ik niet, ik heb hem gewoon al in huis vanaf dat hij een kitten van 8 weken was.
Misschien heeft hij inderdaad behoefte aan gezelschap, ik woon maar alleen & dus samen met mijn kat en 't konijn. Daarbij gaat hij ook niet naar buiten, dit vond ik erg eng met de buurt waar ik in woon en andere mensen adviseerden mij ook om dit niet te doen.

Misschien dom van me, maar wat bedoel je met kaken langs maken? Au is iets wat ik zeker wel roep omdat het ook echt au doet, haha. Maar dit maakt geen indruk.
Renatevanderveer

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Renatevanderveer »

Hef feit dat je hem van jongs af aan hebt betekent niet dat hij geen vriendje kan missen..
Onze kater kreeg er na vier maanden een vriendinnetje bij..
Toen pas zagen wij wat hij al die tijd miste, een maatje.

Sorry, typfout : ik bedoel kaken los maken..
Ik deed dan voorzichtig mijn pink tussen zijn kaken om mezelf zo te `bevrijden`.
Chanelle007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2013 18:56

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Chanelle007 »

Hallo mijn Gucci is zo een wilde bras hij bijt in onze bloemen
bri 2010
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013 14:01

Re: Agressie naar mensen

Bericht door bri 2010 »

Onze Bri is een dame van ruim 3 jaar oud,een doodgewone huis tuin en keuken kat als kitten opgehaald bij het asiel ,tot voor een paar weken terug een lieverd -aanhankelijk en sociaal .Opeens is dat veranderd ,zij is totaal niet meer betrouwbaar, zij komt aansluipen begint te blazen en te gillen alsof ze wordt aangevallen door een ander kat,Bek wijd open en soms in de aanvals houding met open klauwen,ze is op zo'n moment ook niet handelbaar. We hebben ons hele leven al katten en ik heb dit nog niet eerder meegemaakt of gezien zo'n ommekeer in gedrag.Wij sturen haar naar het balkon om af te koelen en daarna is ze weer de liefste poes van de wereld tot het volgende moment.Wezelijk zijn er geen dingen veranderd in onze gezinssamenstelling of kat omgeving maar mijn gezinsleden zijn nu bang van haar en kleinkinderen vragen bijvoorbaat of ik haar op het balkon wil zetten.mijn grootste zorg is de jongste kleindochter van ruim 1 jaar die 2 dagen in de week bij ons is, wij hebben gezien dat ze het nu ook tegen haar doet en zij kan zich niet verweren,zij heeft overigens thuis 3 katten. Mijn vraag wat zou er aan de hand kunnen zijn met onze Bri dat ze ineens zulk agressief gedrag vertoond en steeds frequenter en kwaadaardiger .
Plaats reactie