Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

wel haar achtergrond daar ben ik vrij zeker van dat daar alles ok is, daarom ook dat ik haar zonder twijfel genomen heb. het is bij mensen die 3 katten hebben (waarvan 1 wel onlangs gestolen is :() en de mamapoes is een hele lieve, zachte kat. ze komt niet meteen op je af maar als je haar aandacht hebt en lief voor haar bent, geeft ze kopjes met de vleet. ze komt uit een nest met 3, was de sociaalste uit de hoop omdat ze het meeste werd gestreeld. zelfs de kinderen speelden met haar, een kindje van 2 mocht zelfs doen wat ze wou, sumi deed haar nooit iets. zo braaf als iets...

ik begrijp ook niet goed hoe het komt, ik heb me er al suf op zitten denken. daarnet was ik echt van streek omdat ze zo ineens weer deed, terwijl ze echt de hele dag lief was. ze was de laatste dagen echt lief, want ik ben ziek en dat respecteerde ze, ze heeft me zelfs een paar nachten langer laten slapen dan normaal (vanmorgen is ze muisstil gebleven tot 11u, terwijl ze normaal om 6u al de boel op stelten zet). ze kwam toen ik echt het meeste pijn had, zelfs bij me onder de dekens, spinnen wel 10 minuten lang, om me te troosten leek wel.

verder is er niets veranderd, ze heeft nooit van iets bang en ook niet van mijn handen ofzo, lijkt me geen pijn te hebben (is net vandeweek naar de DA geweest dus dat zou dan wel aan het licht gekomen zijn ook moest er iets mis geweest zijn). ze doet het niet op vaste momenten of ik kan het ook niet voorspellen. het kan zijn als ze aan het spelen is, maar ze kan dat ook ineens beginnen doen als ze hier voor me wat ligt te soezen.

wat mij het meest logische lijkt, is dat ze het doet om te tonen dat ze wil spelen. ik zit in de examens en heb dus niet altijd tijd voor haar (probeer wel een half uur tot een uur per dag met haar te spelen en ze krijgt zeker wel genoeg aandacht en streeltjes), en ik vermoed dat ze me op een niet-vriendelijke manier wil zeggen "speel dan toch met me". het rare vind ik dat het wel steeds agressiever wordt. ik wil haar ook niet belonen voor dat gedrag door dan met haar te spelen, ik probeer wel als ik het zie aankomen (als ik haar aan het strelen ben en ze begint plots met haar staart te zwiepen) wat te spelen maar daarmee weet ik niet dat het dat is dat ze wil.
ze heeft hier echt tonnen speelgoed, dus verveling lijkt me moeilijk te kunnen. het ligt hier bezaaid met balletjes, wc-rolletjes, dozen, kurken, ... ze eet goed en buiten dat bijten is ze super lief en aanhankelijk. ik mag alles met haar doen als ze slaapt, ze wil altijd dicht bij me zijn, komt vragen om gestreeld te worden, ...

het zijn dus echt "aanvallen", te vergelijken met dat ze echt ontzettend fel aan het spelen is met een speelgoedmuis of iets, en ze denkt dat dat een echte muis is die dringend dood moet. als ik mijn hand wegtrek komt ze zelf terug, dus ze vlucht niet (denk dus niet dat het schrik is van iets).

ik ga deze week in de boekhandel een boek zoeken over psychologie van katten, want ik wil echt graag meer hierover weten. ik hoop dat ik misschien daarmee meer inzicht krijg over haar gedrag en kan uitvissen van waar dat komt. ik ga vannacht alleszisn eens nadenken over hoe ik het ga aanpakken, hoe ik altijd ga reageren op haar gedrag.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met je analyse van de situatie eens dat het een soort "doden van de muis" is.

Ook ben ik het met je eens dat je één consequent gedrag gaat gebruiken dan weet ze waar ze aan toe is. Probeer haar alleen uit jouw boosheid niet te hard te straffen, want (hoewel heel erg begrijpelijk is in jouw situatie) zal ze daar alleen maar averechts op reageren. Die bench is nog niet zo'n heel gek idee, want misschien is de link tussen haar gedrag en de bench voor haar te maken.

Ik ben blij dat je er een boek over gaat raadplegen, misschien staat er iets in wat wij niet weten. De kattensite heeft ook een hele goede poezentherapeute (weet ik uit eigen ervaring), dus mail haar eens...

Hopelijk kun je de situatie onder controle krijgen voor je kat volwassen is, want het zo toch jammer zijn dat je bang bent geworden van je eigen kat.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Sandra W schreef:Die bench is nog niet zo'n heel gek idee, want misschien is de link tussen haar gedrag en de bench voor haar te maken.
Quinto loopt zelf al naar zijn bench toe als we op hem mopperen en gaat er dan in zitten. Voor hem is de link dus heel duidelijk.
Ik ben het er dus ook niet mee eens dat ze de link tussen hun gedrag en een dergelijke 'straf' niet zouden leggen.

Ik heb wel eens gehoord dat juist een oversociale moeder ook een probleem kan zijn. Die geeft geen grenzen aan en daardoor leren de kittens ook niet wanneer ze te hard spelen. Daardoor zal jij die grenzen nu toch duidelijk aan moeten geven. Heel hard au gillen werkt bij sommige katten ook goed maar dat doe je waarschijnlijk automatisch al ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik hoop ergens dat het gedrag gaat beteren als ik volgende week verhuis. dan heeft zij meer beweegruimte en kan er wat meer afstand komen tussen mij en haar.
au gillen doe ik al hoor Shaz :lol: soms zelfs een beetje te luid, ik denk altijd aan mijn buren die soms ook moeten verschieten ;) ik probeer haar duidelijk de grenzen te tonen, ben consequent in wat ze mag en niet mag, alleen dus nu met dat bijten was ik wat in de war.

een bench heb ik niet, en ik wil haar vervoersmand ook niet gaan linken aan stout gedrag... daarom gebruik ik voorlopig de douche maar als ik verhuis moet ik nog een ander middeltje zoeken.

van die therapeute wist ik nog niets af. kan iemand me daar wat meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Is er dan ook ruimte voor een tweede kat?
Inmiddels hebben wij namelijk 5 katten en sinds we er een kat bij hadden en Quinto zijn energie met een andere kat kon delen ging het ook al een stuk beter.

Wij hebben het zelf mee gemaakt en ik weet hoe wanhopig je ervan kan worden, ik heb ook wel eens staan huilen omdat ik het niet meer zag zitten. Maar Quinto is inmiddels 4, dus hij heeft toch al minder energie, hij kan zijn energie nu bij de andere katten kwijt en hij weet wat hij aan ons heeft en tot hoever hij kan gaan. En ik kan nu in alle eerlijkheid zeggen dat het een hele lieve kat is geworden, wel eentje met pit maar ik ben nu nooit meer bang van hem.

Wij hebben de bench altijd op de grond staan en wij gebruiken het wel om af te koelen maar daarnaast is het voor de katten ook altijd een veilig plekje als ze de andere katten of de visite zat zijn. Het is voor ons dan ook nooit een probleem om de katten in de bench te krijgen als we naar de dierenarts gaan, behalve dan dat er soms een kat teveel in zit omdat ze er zelf al in kruipen als we de bench op tafel zetten :grin:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ja ik hoop er voor haar een vriendje bij te halen eens mijn examens gedaan zijn. mijn appartement is wel ruim en ze zouden overal mogen komen behalve mijn slaapkamer (last van stofmijtallergie dus hoop daar stofvrij te houden). zeker omdat ik dan hoop snel werk te vinden zou ze wat meer alleen zitten en dat is een extra reden waarom ik er een speelkameraadje voor ga zoeken. dat ben ik al enkele weken van plan en nu nog meer aangezien haar energieteveel toch wel hoog blijft :) ik ga waarschijnlijk naar een asiel een kat zoeken, aangezien ze daar wel gaan weten welk karakter de katten hebben en misschien ook welke kat er het beste zou bij passen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een speelkameraadje is inderdaad een goed idee, dan kan ze daar ruw mee spelen en hopelijk blijft er voor jou een katje over met niet al te aggressief gedrag, hoewel ik vrees dat ze altijd een bijtertje kan blijven.

O ja, de gegevens van de poezentherapeute heb ik per PB aan je gestuurd, omdat ik niet weet of ik reclame voor haar mag maken in dit forum ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Een poesje erbij lijkt mij ook een heel goed idee als ik je verhaal zo lees. Ik denk dat ze dan een heleboel energie kwijt kan door met dat katje te spelen. En sowieso is het gezelliger met z'n tweetjes, helemaal als jij veel van huis bent. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nog even over dat speelkameraadje: ik denk dat een kitten of een jonge kat met een pittig karakter (maar niet té fel) het best past. Een lieve of bange kat wordt ondergesneeuwd en met een te felle kat wordt het vechten geblazen.

Je kunt ook een oudere kat nemen die geen nonsens accepteert, maar ik denk dat die een beetje moe wordt van alle energie van Sumi ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Dit is heel normaal. Brammetje doet het ook wel eens bij mij. Ik laat hem dan gewoon met rust en na een tijdje komt hij weer spinnent naar me toe.
Dit was Skunk met het laatste nieuws, terug naar jou. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sorry hoor Skunk, maar uit de berichtjes van GiNi blijkt dat het gedrag van Sumi is soms zo agressief naar haar toe is, dat het echt wel iets is om even bij stil te staan en om een oplossing voor proberen te vinden.

Het is in dit geval iets te makkelijk om te zeggen "Dit is heel normaal. Brammetje doet het ook wel eens bij mij. Ik laat hem dan gewoon met rust en na een tijdje komt hij weer spinnent naar me toe."

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik ben het hier met Sandra eens...eerst het topic doorlezen, voor je reageert met een one-liner
Het gedrag van Sumi is inderdaad ernstiger dan enkel speels bijten, en dus niet normaal...

Groetjes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Daarbij vind jij het misschien leuk Skunk als je kat dit doet.
Maar op het moment dat je kat heel agressief is en volwassen is het verre van leuk!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik Heb het topic helemaal doorgespit en wil zeggen dat ik het super vind dat je zo opzoek bent naar de oorzaak. Er spreekt veel liefde uit je berichtjes en ik hoop dat je een oplossing vindt!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Gini,

ik ben dit topic ooit gestart omdat Luna bij mij precies hetzelfde gedrag vertoonde als jij beschrijft. Ook met pikzwarte ogen, oren naar achteren en echt heel agressief.
Op dit moment doet ze het ook nog wel eens, maar niet meer zo vaak. Ik ben er nog steeds niet achter waarom ze het nou doet, het komt soms echt uit het niets.
Het is wel altijd als ik haar aan t knuffelen ben en zij heel hard spint (?) en dan ineens is t raak. Ik zie het nu alleen heel snel aankomen en hou dan meteen op en negeer haar. Een paar seconden later is het alweer voorbij en komt ze kopjes geven.

Ik hou t er op dat ze dan toch ineens genoeg heeft van knuffelen en die frustratie op die manier afreageert. Ik heb me ook allerlei redenen in t hoofd gehaald: niet genoeg aandacht, te weinig speelruimte, liever meer naar buiten willen...maar ik denk dat katten niet op die manier kunnen nadenken, zo van: ik krijg te weinig aandacht, laat ik dat op deze manier maar eens kenbaar maken. Want uit alles blijkt dat ze t naar dr zin heeft. En hiervoor woonde ik in een huis met tuin en ging ze vaak naar buiten en daar is het agressievere gedrag juist begonnen. Dus.

Probeer haar te negeren als je merkt dat ze boos gaat doen (dat herken je steeds sneller ;-) ) en betrek het niet op jezelf. Bij mijn exvriend deed ze nooit agressief, maar ze sliep wel altijd bij mij en liep me toen ook al overal achterna waar ik was. Zelfs als ik een rondje ging lopen door de buurt!
Heel veel sterkte gewenst!
Rian
Mauw
Plaats reactie