Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door BloemTetsu »

Welkom op het forum.

Dat is vervelend.
Ben je met haar naar de dierenarts geweest? Zo'n gedragsverandering komt niet uit de lucht vallen. Schrik, verandering of pijn zijn de aangewezen veroorzakers.
Een kat naar het balkon sturen om af te koelen zal zij niet associëren met de aanval.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Ms Maaike »

Als het zo'n plotselinge verandering qua gedrag is zou het goed een medische oorzaak kunnen hebben. Katten die pijn hebben zijn goed in het verbergen ervan, maar ze kunnen ook de pijn uiten in agressie. Zolang ze maar geen zwakte laten zien is het 'goed' (in hun ogen). Is ze wel gecastreerd overigens?

Edit: Je was me voor, Bianca. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door castratenkoor »

Wat ook nog mogelijk is, is dat de kat is gebeuld door een van de kinderen. Kan het zijn dat het kindje van een jaar de kat te pakken heeft gekregen en pijn heeft gedaan?

Een slechte ervaring op dat gebied kan ervoor zorgen dat ze reageert op de manier van aanval is de beste verdediging.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2013 13:25

Re: Agressie naar mensen

Bericht door manon123 »

Mijn kitten (4 maandjes) "tjippie" doet sinds een aantal weken tegen iedereen blazen die hier op bezoek komt. Wanneer het bezoek weg is doet ze het erna ook nog wel eens tegen ons. Ik vind dit erg vervelend voor het bezoek en dat krijgen we toch wel regelmatig. Ze wilt ook alleen maar spelen en niet geaaid worden (alleen als ze erg moe is wilt ze wel op schoot liggen en geaaid worden).

Wat kan ik het beste doen tegen het blazen? Moet ik haar straffen? Ik zet haar nu meestal buiten de woonkamer zodat het bezoek er geen last van heeft.
Cerna

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Cerna »

Nee, natuurlijk niet straffen! Tjippie (?) is van streek doordat er vreemde mensen in huis zijn (net zoals peuters eenkennig kunnen zijn) en dat uit ze door te blazen. Je schrijft dat er vaak bezoek komt en daar zal ze niet aan wennen wanneer je haar buiten de woonkamer zet. Voor de poes is het misschien op dat moment wel de beste oplossing want dan kan ze weer wat kalmeren, maar dan zal dit gedrag blijven.
Ik zou haar dus in de kamer laten en het blazen negeren en de kamerdeur op een kiertje laten zodat ze zelf kan bepalen of ze er bij wil blijven of weg wil gaan.
Vaak gaan ze in het begin weg en komen daarna toch weer nieuwsgierig kijken. Ze moet echter wel het gevoel hebben dat ze aan "het gevaar" kan ontsnappen.

Dat ze daarna ook tegen jullie blaast, is normaal omdat ze de hele avond dus angstig is geweest en zoveel stress voor zo'n hummel is geen wenselijke situatie. Je zou evt. een Feliway verstuiver kunnen kopen. Dat kalmeert ook vaak.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Agressie naar mensen

Bericht door nellebel »

vervelend voor het bezoek?? vervelend voor je kat dat ze zich in haar eigen huisje niet veilig voelt of kan vluchten. sorry voor mijn reactie, maar heb hier ook wel eens de opmerking gekregen kunnen de katten niet naar boven? ja hallo, het is hun huis, jij bent op beozek. dan blijf je maar weg.
schoonvader vond het ook niet prettig dat onze stoelen volhangen met speeltjes. dan heeft hij pech, blijft hij maar thuis. mijn katten wonen hier en jij bent bezoek. ik zal nooit opf te nimmer mijn katten dwingen tot iets wat ze niet willen, ik zorg latijd dat ze overal heen kunnen en niemand komt ongevraagd aan mijn katten als mijn katten dit zelf niet willen. zij zijn deel van mijn gezin, en niemand komt aan mijn gezin. ik ben daar echt heel fel in hoor. sinds 3 weken woont odie bij ons. heb dit pas eind vorige week aan mijn broer verteld omdat ik wil dat odie en guusje en gijs aan elkaar kunnen wennen zonder gestoord te worden door anderen die perse kitten willen komen kijken.(neefje)
het belangrijkste is dat jouw kitten haar eigen plekje gaat krijgen en zich veilig voelt en daar moet je bezoek zich maar aan aanpassen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Kattebeest »

Met mijn twee voorgangers eens.

Geen ervaring met een kitten, woon wel al 10 jaar intensief samen met een kater. Kater woont hier, is een (volwaardig) huisgenoot. Het in huis nemen van een kitten/poes/kater is een bewuste keuze met alles wat daarbij hoort. Zou dus ook meer uitgaan van het gevoelsleven van het kitten dan van het bezoek en daarnaar handelen.

Hier geen ervaring met 'agressie' maar juist met het tegenovergestelde. Een gelikte vertegenwoordiger binnen en Kasper sprong in zijn nek en gaf kopjes (5 kilo kater en ik mocht de man niet eens...). Of vriendinnen met ragfijne panties en hij springt op schoot. Bezoek met katten-allergie, kan ook nog. Of ik mijn kater ooit buiten de kamer gezet heb of gestraft?, nee. Dit is ook zijn huis en hij moet zich hier veilig voelen, dit is het enige wat hij heeft.

Ook sorry van mijn kant maar heb soms het idee dat een kat veel lichtzinniger en gemakkelijker in huis wordt gehaald dan bijvoorbeeld een hond. Je hebt een geweldige huisgenoot aan een kat, maar moet wel open staan voor zijn/haar behoeften.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Sydney »

Ben het helemaal met je eens, Nellebel! Ik heb een buurman die ook een kat heeft en hij zegt gewoon tegen bezoek dat een hond er niet in komt. Die mogen buiten blijven of in de auto of zo, maar hij vindt zijn huis het domein van de kat en hij heeft ook eigenlijk helemaal gelijk. De visite moet de katten gewoon met rust laten, tenzij de kat het zelf opzoekt. Wij hebben regelmatig neefjes en nichtjes te logeren, maar er wordt bij ons echt niet achter de katten aangelopen ofzo. Alleen als de katten zelf aangeven te willen spelen of knuffelen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Ook hier heeft het bezoek pech, mijn dieren wonen hier en gaan toch echt op iedereen voor! Mijn ratten zijn "vals", je moet niet door de tralies je vinger steken en toch doet iedereen het steevast wel een keer (sommige dombo's zelfs vaker ;) ) ja je moet ook niet zomaar beestjes aaien, eerst even vragen of het kan (leren we onze kids toch ook). Minoes kan meppen als ze op de eettafel ligt, daar waarschuw ik altijd voor. Ga ik haar niet boven opsluiten, de mensen moeten zich maar aanpassen en een beetje opletten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Sydney »

haha, ja sommige mensen lijken inderdaad 'een beetje dom'. Wij zeggen ook altijd tegen iedereen, Sydney (onze oudste poes) moet je niet aaien want die mept iedereen. Ach zeggen ze dan, ik ben een echte poezenmoeder, en dan toch...flats...een blauwe hand. Tja...
Julia87
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2019 06:59

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Julia87 »

nellebel schreef: 09 dec 2013 07:13 vervelend voor het bezoek?? vervelend voor je kat dat ze zich in haar eigen huisje niet veilig voelt of kan vluchten. sorry voor mijn reactie, maar heb hier ook wel eens de opmerking gekregen kunnen de katten niet naar boven? ja hallo, het is hun huis, jij bent op beozek. dan blijf je maar weg.
Dat is wel erg makkelijk gesteld. Als jij een kind hebt dat boos naar je bezoek gaat kijken en roept dat hij wil dat die persoon ophoepelt dan neem ik aan dat je accuut zijn afwijkende gedrag gaat aanpakken in plek van dat je bezoek niet meer binnenlaat om je kind met gedragsafwijking dat wil.
Op jouw manier oplossen kan natuurlijk ook, maar dan zul je het gauw zat rustig krijgen met je bezoek ;-) wie wil er nou langskomen bij bij iemand waarvan een huisdier vanaf binnenkomst één en al vijandigheid naar je tentoonspreidt en de bazin hiertegen niet op wil treden en feitelijk zegt "take it or leave it"?
Plaats reactie