Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Dinky »

Is de poes alleen? zo ja, dan zou ik erover nadenken er een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd bij te houden zodat ze elkaar slopen en dit niet naar mensen toe doen.
Straffen zoals je noemt werkt inderdaad niet. Kijk ook eens via de zoekfunctie op solokittens dan vind je een schat aan informatie op het forum ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Oei jullie hebben het vanaf het begin echt heel fout aan gepakt. Nooit een kitten laten schrikken maar alleen duidelijk maken dat dit een big nono is. Laat vanaf nu alle hulpmiddelen erbuiten en gebruik je stem duidelijk, niet schreeuwen maar als ze in je hangt een hele duidelijke nee en weg zetten. Veel mensen vinden het leuk om ruw te spelen als ze nog jong zijn maar dan creeer je dus dit gedrag op latere leeftijd. Het is afteleren maar duurt wel een poos hoor! Laat haar niet meer met jullie handen spelen, alleen met veren aan stokjes bijv. Blijf haar wegzetten en negeren als ze met jullie handen wil spelen. Mijn katertje beer van nu ca 8 maanden is ook een wildebras en kan soms ook nog behoorlijk hardhandig doen, maar hij begint nu wel te leren dat handen zijn om te aaien en niet om in te bijten. Soms pakt hij me nog maar dan kijk ik hem boos aan en zeg duidelijk nee, er volgt tegenwoordig altijd een wasbeurt op de nee en daarna kan ik hem weer rustig aanhalen. Dus nogmaals geen geblaas geen plantespuit en al helemaal geen tikken! Gewoon duidelijk nee en wegzetten, desnoods 1000x ze gaat het echt doorhebben! Succes met haar :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Ms Maaike »

Ik herken dit gedrag bij een solokat van een vriendin. Het poesje is een half jaar oud en zit overdag alleen op 12 hoog. Het beestje kan niet naar buiten en er is geen balkon. Heb haar nu al vaker geadviseerd dat er een maatje bij moet komen, want dit gedrag lijkt alleen maar erger te worden. Ik hoop niet dat het bij jou ook zo zal gaan, maar ik vrees het ergste.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
MvR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:47

Re: Agressie naar mensen

Bericht door MvR »

Bedankt voor alle reacties! De tip van zacht tikken op de neus is een tip van de dierenarts, die zei dat ze dat bij moederpoes ook kregen als ze iets deden wat niet mocht. Ik zal haar inderdaad weg zetten, maar het lastige is dat ze steeds weer terugkomt ;-) We gaan het proberen!

Ze is inderdaad alleen, we waren er nog niet over uit of we een tweede erbij willen. Ik werk zelf vanuit huis, dus dan krijgt ze wel aandacht, aaien enzo, maar ik kan natuurlijk dan niet te hele tijd met haar spelen (hoewel we dat wel regelmatig doen). In het appartement heeft ze in principe voldoende ruimte om te spelen, het is een vrij groot appartement.

De dierenarts zei dat een tweede katje in principe iets voor ons zou zijn, niet voor onze poes. Dit omdat poezen meestal niet echt vrienden worden, maar met een beetje geluk elkaar tolereren. Dat was voor het eerst dat ik dat hoorde.. Mochten we een tweede nemen, dan willen we die komend voorjaar aanschaffen. Denken jullie dat dat dan te laat is? Onze poes is dan bijna 1. Bedankt voor alle info!!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Ms Maaike »

Hoe sneller hoe beter wat betreft een nieuw maatje. ;) En katten kunnen zeer zeker wel de beste maatjes worden; er zijn verschillende ervaringsdeskundigen op dit gebied. Wat Mirjam al zei: tik even 'solokitten' in bij de zoekfunctie.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door castratenkoor »

Als je denkt over een tweede zou ik niet wachten tot de poes een jaar is. Juist zo snel mogelijk. Hoelanger ze alleen is hoe moeilijker je haar nog kunt koppelen.

Ik ben bang dat je het agressiegedrag juist hebt gestimuleerd. Het is een machtstrijd geworden, doordat jullie in haar ogen terug vechten.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan, consequent wegzetten, niet schreeuwen, zoveel mogelijk slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen door hoog en lief te praten, als ze kopjes geeft.

Rare ideeën houdt je dierenarts erop na.........als je wilt zien hoe hecht katten kunnen zijn moet je eens in foto-albums rondneuzen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Als je er een maatje bij wilt is het leuker voor de kitten als die er bij komt als jullie kitten nog jong is. Ik vind het antwoord van de da een beetje dom. Mijn Banjer was 5 toen we Beer erbij namen en ze lijkt wel weer een jonge poes, Beer krijgt enorme wasbeurten en ze slapen vaak heerlijk tegen elkaar aan. Ook spelen ze als gekken met elkaar, hoge staarten door de kamer racen :D. Katten kunnen heel veel aan elkaar hebben en echte maatjes worden. Maar het is zeker niet nodig bij elke kitten, sommige kittens hebben gewoon weg te veel energie om alleen gehouden te worden maar er zijn zeker ook kittens die heel gelukkig als solo kat kunnen worden. Doe wat jouw gevoel je ingeeft en kijk heel goed naar de kitten zelf.

Btw ik hoor vaker mensen zeggen dat de da heeft gezegt dat je een kitten mag tikken! Echt zo acherhaald wij zijn geen katten en kunnen never nooit inschatten wanneer we mogen blazen en tikken ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
MvR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:47

Re: Agressie naar mensen

Bericht door MvR »

Dankjewel! Onze kitten is verder trouwens prima, ze is gezond en komt elke dag wel uitgebreid met ons knuffelen (en dan spinnen als een malle). Overal waar wij gaan, is zij. Dus het agressieve spelen komt (hoop ik) niet uit haat voor ons ofzo, haha.

Het zou inderdaad verveling kunnen zijn. We zijn aan het kijken naar een kitten erbij, dan kunnen ze samen opgroeien. Maar op dit moment zitten er vrij weinig kittens in het asiel, toch? (als er er eentje nemen, willen wegraag uit het asiel).

Ik ben nu aan het googlen op solokitten ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door castratenkoor »

Er zijn nog best kittens in asiels en kittenopvang te koop hoor.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Sifra »

De asielen barsten nog van de kittens! Kijk maar eens op http://www.dierenasiels.com.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Nou mocht je er een maatje bij willen dan heb ik misschien nog een hele leuke poes van ruim 6 maanden. Is ook een wildebras en gek op spelen. Ik heb haar verwilderd binnen gekregen toen ze 5 weken oud was samen met haar 2 broers. Ze was al een heel stuk handzamer toen ze vertrok, helaas heb ik haar terug gekregen ze zou vals zijn en niet zindelijk. Nou ze is hier nu 3 dagen weet de katten bak tevinden en is verre van vals. Ze is nog wel wat schuw maar ik ben bang dat ze haar hebben geslagen :( . Als jullie intresse hebben en haar een rustige thuishaven kunnen geven waar ze alle tijd zal krijgen om uit haar schulp te kunnen kruipen dan hoor ik het graag :). Ze heeft hier 2 dagen gegromd naar de katten maar speelt nu naar hartelust met ze mee :D
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie naar mensen

Bericht door eveline1982 »

Hier een foto van Zussie ;)

Afbeelding
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Chanelle007
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2013 18:56

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Chanelle007 »

Ook mijn
Vroegere kat
Valde me aan en haar naam
Was cheba dat is van agressie
Dus je moet haar of hij laten
Zien dat jij de baas bent :evil:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door castratenkoor »

Laten zien dat jij de baas bent :shock: ??

Dat zou ik dus niet doen. Geen machtstrijd aangaan. Maatjes worden is echt veel leuker.

Mijn ervaring is dat als je er veel liefde insteekt, je ook veel liefde terugontvangt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Adriana »

Chanelle007 schreef:Ook mijn Vroegere kat viel me aan en haar naam Was cheba dat is van agressie
Dus je moet haar of hij laten Zien dat jij de baas bent :evil:
welkom op het forum en ik begin iets te vermoeden als ik de titel van je topic goed lees..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 08#p560008

kan het zijn dat jullie dit soort agressie-problemen hebben en is het de bedoeling dat je een kitten opsluit (? voor straf??) in een ren als-ie je aanvalt?
en valt jullie kitten jullie aan of bijt of heeft ander agressief gedrag?
dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar je geeft een beetje weinig informatie..

katten en kittens kun je niet opvoeden en methodes als 'laten zien wie er de baas is' komen uit de hondenwereld.
bij katten werkt dat niet tot heel averechts (omgekeerd)..

;-) wil je hier even reageren met wat meer informatie?
dan kunnen we misschien helpen en beter met je meedenken..
ook hier is het heel erg dringende advies: niet een ren maar zo snel mogelijk een leeftijdgenoot kittenmaatje erbij en het probleem zal heel snel zijn opgelost (als ik het goed begrepen heb.. en als het anders is.. sorry!)!

een ren voor buiten in de tuin om katzels binnen te houden en vreemde katzels buiten te houden is een prima idee. heb ff voor je gekeken maar zie nog weinig tweedehands.
is zelf vrij snel te maken met bijvoorbeeld wat gaaspanelen van bijvoorbeeld Gamma en tieribs..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie