Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi,

Ook mijn Jesse (nu 5 maanden oud) doet dit bij mij. Ik vat het op als een uiting van spelen, aangezien ik het hem ook zie doen bij Pippin en andersom ook.

Ik probeer het hem wel af te leren, want hij doet het bij visite ook. En dat vind ik wel vervelend. Dus tref ik mijn hand weg met een duidelijk negatieve stem en negeer hem een paar minuten. Langzaam gaat het beter.

Groetjes,
Vanessa, Pippin en Jesse
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gast

Bericht door Gast »

Toch zou ik uitkijken bij dit soort gedrag. Als een kitten nog klein is ziet het er allemaal lief en leuk uit en het doet ook niet echt pijn, maar mijn oma heeft 2 katten en 1 ervan deed dit ook vanaf kitten zijn al.

Mijn oma had ze nooit gestraft en nu het beest groot is doet hij het ook nog regelmatig en dan niet zo'n beetje ook! Je schrikt je meestal een ongeluk en dan trek je in een reflex je hand weg, terwijl de nagels erop liggen. Wat resulteerd in een grote schram! Ik weet niet of dat gedrag echt af te leren is, maar fijn is het niet als een grote volwassen kat dit doet. :roll:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Agressie naar mensen

Bericht door sokje »

Hello, ik heb een probleem. Een van mijn katten, die ik al 8 jaar heb, is niet echt een knuffelbeest. Ze zal wel is komen staan voor haar te aaien en heel soms komt ze op je schoot liggen. Maar van vreemden moet ze zeker niet hebben. Ik verkeer nu al drie jaar met dezelfde jongen. In het begin moesten de katten er niet van weten, wat later kwamen ze soms op zijn schoot liggen. Drie weken terug kwam Steffie op zijn schoot liggen en beet in zijn hand en liep weg. Twee weken terug lag ze op zijn schoot en ineens beet ze in zijn gezicht. Van dan begint hij er wat schrik van te krijgen. Van 't weekend kwam ze weer op zijn schoot liggen maar hij aaide haar niet omdat hij schrik had. Zij beet in zijn hand, en nog eens en liep dan weg. Weet iemand wat dit betekent?
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ja, ik kan me voorstellen dat je vriend een beetje bang wordt van je kat. Ik weet niet wat dit betekent. Misschien ziet je kat je vriend als indringer en is-ie een beetje jaloers?

Katten houden geloof ik ook niet zo van verandering in hun huis, misschien ligt het daar aan.

TOch heb ik ook weer gehoord dat katten juist bij diegenen op schoot gaan liggen die bang voor hen zijn, omdat ze dan niet geaaid worden. Als jouw kat geen knuffelbeest is, gaat hij daarom bij je vriend liggen want die zal hem niet knuffelen!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Men moeder had dat ook voor toen ik nog niet geboren was maar ze wel zwanger was van mij. We hadden toen een kat, hetzelfde "ras" zoals Chippie.
Dat katje was een jaar of 2 en lag altijd naast men moeder. Maar toen ik geboren werd, zat ik natuurlijk altijd naast men moeder. En sinsdien moest die niet van mij hebben.
Als ik in men park zat, dan kwam ze af en ging in rondjes rond het park lopen :shock: . Mij in het oog houden. Ook als ik buiten "kroop" had ze me eens gekrabt in men arm. Blazen deed ze denk ik ook veel.
Haar gedrag verbeterde er niet op. Ze ging zelfs plassen in huis, en tervoren had ze nog nooit iets gedaan. Die kat was stikjaloers op mij. Zo jaloers dat men moeder haar heeft moeten wegdoen omdat ze onverdraagzaam was.
Dus ik veronderstel, sokje, dat jouw kat op je vriend jaloers is.
Hoop voor jou dat het snel zal beteren.
gr Nathalie
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Sommige katten willen wel aangehaald worden, maar niet te lang en als ze het zat zijn bijten ze even in de hand die aait om aan te geven dat ze het zat zijn. Het is eigenlijk heel normaal kattengedrag, alleen niet altijd even leuk.

In het gezicht bijten is ongewenst gedrag, maar komt vaak wordt uit dominantie of angst. Wij hebben dit ook meegemaakt met Boris toen hij nog niet gecastreerd was en je schrikt er toch van.
Wij pakten hem op en zeiden duidelijk "nee, dat mag niet" en negeerde hem of zetten hem even apart om af te koelen. Toen hij eenmaal was gecastreerd is het niet meer voorgekomen gelukkig.

Groetjes, Carol
Sera

poes vliegt mij aan!

Bericht door Sera »

hallo,

ik heb al een tijdje een lieve poes en heb besloten daar 1 bij te nemen zodat ze een speelkameraadje had!

Afgelopen maandag kwam ze dan! Een nieuwe poes! Sera vond het maar niets en de nieuwe poes ook niet. Maar dinsdag zat die poes al bij ons op schoot en was heel aanhalig! Dus ik had er toen nog vetrouwen in!

Wel was de nieuwe tegenover Seer heel gemeen, maar ja logisch ze moeten wennen.

Vanochtend had ze op de stoel gepoept dus ik denk ik pak haar op en zet haar in de bak! Compleet andere kat. Ze begon te blazen, te grommen naar me en gelukkigt had ik dikke kleding aan nu liggen alleen mn handen open! Uiteindelijk in een handdoek gewikkeld, naar de kattenbak gerend en haar er in gegooid!

Nu blijft ze grommen en blazen als ik langs haar loop. Ook kan ik haar niet meer aanhalen etc.

Ook blijft ze Sera aanvallen, terwijl Sera al de hele tijd weg rent, ze blijft gaan! Als Sera in haar mandje ligt te slapen, pakt ze haar nog!

Ik heb een ultimatum tot het eind van de week gesteld dan gaat ze terug (ik heb haar op proef) Denken jullie dat ze langer nodig heeft?

(aan het eind van de week hoeft ze alleen maar normaal tegen mij te doen, met Sera kijk ik het nog even aan)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk eigenlijk dat ze in paniek is geraakt doordat je haar op de kattenbak wilde zetten. Wat weet je over haar voorgeschiedenis? is ze mishandeld, heeft ze opgesloten gezeten? Ik denk dat je er eerst achter zal moeten zien te komen wat dit gedrag veroorzaakt heeft, het komt op mij over als een trauma dat ineens weer opgerakeld is.
Het enige dat je kan doen is heel langzaam het vertrouwen weer opbouwen, je hebt blijkbaar iets gedaan dat haar angstig heeft gemaakt en zoals ze dan wel eens zeggen voor elke rotopmerking zijn er 10 kussen nodig om het weg te werken, ik denk dat dit hier ook opgaat ondanks dat je het natuurlijk niet expres deed!
Je zal dus de beslissing moeten nemen of je dat er voor over hebt, het eind van de week is inderdaad te snel. Als je echt haar vertrouwen (weer) wil winnen en haar een veilige plek wil geven zal je het in haar tempo moeten doen.

De katten onderling hebben in ieder geval meer tijd nodig. Dat is heel wisselend. Quinto en Xandor hebben er 7 weken over gedaan en nu met Yoran en Zody is het met een week al goed.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ze is al 11 en heeft 11 jaar bij die mensen gewoond, die begrepen het ook niet! Maar ik wil juist oudere katten zodat ze gelijk zindelijk zijn. Bij Seer ging dat ook zo, 1 x in de huiskamer gepoept daarna nooit meer!

En het gaat me er om dat Sera een vriendinnetje heeft, dat vertrouwen met mij komt dan vanzelf wel weer. Al vind ik het niet leuk dat als ik op de bank zit dat die poes me probeert te 'intimideren' Alleen is Sera totaal van slag, ze loopt af en toe naar die poes toe, heel onderdanig niet blazend etc en dan blijft ze de huiskamer doorgejaagd worden!

Ik begrijp dat dat tijd nodig heeft, maar die poes krabt haar tot bloedens toe! Ik heb zo al een afspraak bij de dierenarts! Een kwartier geleden ging het helemaal mis!Ik heb geen zin dat dit weken zo doorgaat, vind ik nogal sneu voor Sera! En ook voor mn portomonne :wink:

Kan het zijn dat deze poes overdomintant is ofzo?
Of is het normaal dat katten zo erg doorgaan, terwijl de strijd al gestreden is! Ze blijft gaan nl!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Tot bloedens toe is inderdaad niet normaal.
het kan met overdominantie te maken hebben of gewoon 2 katten die elkaar totaal niet liggen. Quinto weet ook van geen ophouden bij Xandor, zelfs als hij al op zijn rug ligt en zich overgeeft blijft Quinto bijten.

Misschien is het voor deze poes beter als een huis krijgt waar ze de enige kat is.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja inderdaad, ik wil het wel proberen, maar het welzijn van Seer gaat me echt voor! Een huisje waar ze alleen is zou denk ik ideaal zijn, want naar mensen (behalve nu naarmij dan :wink: ) is ze heel aanhankelijk!

Maar ik moet nu dus naar de dierenarts, bedankt voor de snelle reactie!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Oef, lastig hoor!

Als ik het zo lees, kun je misschien beter een ander huisje voor die poes zoeken.
Het moet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je elke keer naar de dierenarts moet omdat Sera gewond is! :???:
Het is wel zielig voor die poes, want die verdient natuurlijk ook een kans, die jij haar waarschijnlijk graag zou geven.

Als je het toch wil proberen moet je er denk ik op rekenen dat het veel tijd gaat kosten. Ze moet zowel met jou als met Sera een vertrouwensband opbouwen.
De eerste tijd kun je de poezen misschien het beste gescheiden houden en af en toe samen laten. Zo kunnen ze langzaam aan elkaar wennen.

Succes ermee! Houd je ons op de hoogte hou het gaat?
Ik hoop dat de verwondingen van Sera niet ernstig zijn.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Meestal gaat het met kittens een stuk makkelijker. Als je er één van 12 weken of ouder neemt, is die vrijwel gegarandeerd zindelijk en kan die zich verdedigen tegen Sera.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat betekent dat die kat al 11 jaar gewend is alleen te zijn met geen andere katten om haar heen.
Een vriend heeft het ook een keer geprobeerd met een kitten te halen voor gezelschap bij z'n oudere kat, die is dan 14, dat ging ook niet.
Op die leeftijd als ze altijd alleen zijn geweest gaat dat zelden tot nooit goed.
Dus ik denk ook dat het het beste is voor hun allebei dat je een huissie voor dr zoekt waar ze alleen is.
Succes ermee wat je ook doet.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kom ik weer aan met mijn bench, maar ik denk dat je de poes veel te snel hebt losgelaten. Zij noch Sera zijn gewend aan elkaar, dus alles is vreemd en eng. Als je de nieuweling in een bench zet met doeken er overheen, kunnen ze beiden langzaam wennen. Je haalt de doek steeds verder weg totdat ze elkaar zien. Pas als dat probleemloos gaat, zet je de bench open.

Een kat van 11 zomaar in huis neerzetten is ook wel een beetje moeilijk, voor alle partijen. Ik val je hiermee niet aan hoor, maar ik denk dat je een denkfout maakt met het willen hebben van een vriendinnetje voor Sera. Die heeft daar misschien helemaal geen behoefte aan, en de nieuwe kat kennelijk ook niet :???:
Plaats reactie