Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Agressie naar mensen

Bericht door tacuma »

Blinde woede, dat was inderdaad ook de term die meteen bij mij opkwam.
Noah heeft me wel eens eerder niet 'herkend': de eerste keer was toen hij ontsnapt was en ik
hem halverwege de straat vond, en de tweede keer was toen hij in de tuin van de buren zat,
en ik hem daar weg moest halen. Na even op hem ingepraat te hebben, kalmeerde hij toen,
en kon ik hem zonder problemen oppakken.

Nu had hij letterlijk een waas voor ogen, en stond in de aanval-modus, blijkbaar. :icon_shifty:
Dat hij me zomaar aan zal gaan vallen, denk ik absoluut niet, maar af en toe valt hij Tacuma
wel eens lastig, en dan duw ik hem met mijn hand weg. Dat durf ik nu dus niet meer. Misschien
de plantenspuit maar weer eens uit de mottenballen halen... Een plens water over vechtende
katten zou nu ook mijn keus zijn, als het ooit nog eens zou gebeuren. Ik bied mezelf maar niet
meer aan als schietschijf... ;-)

Dat er in mijn omgeving mensen zijn die menen te moeten zeggen dat Noah afgemaakt zou
moeten worden, vind ik onverteerbaar. Als hij werkelijk vals zou zijn, en lukraak mensen aan
zou vallen, zou ik wel nadenken over herplaatsing in b.v. een dierentehuis, maar afmaken gaat
me veel te ver, zelfs in dat geval. En dan te bedenken dat we Noah als herplaatser gekregen
hebben, omdat hij vals zou zijn... Zijn eerste eigenaar wilde hem laten afmaken, maar zijn da
was het daar gelukkig niet mee eens. Gevaarlijk of vals niet, maar een beetje voorzichtigheid
is geboden. Dat kan nooit kwaad met dieren (en met sommige mensen ook niet, hahaha).

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Leonie89 »

afmaken??!! :shock: nou dat slaat echt nergens op.. elke kat die zo in gevecht is met een andere kat valt alles wat ertussen komt aan.. ik vind het een hele normale reactie voor de situatie.. hij viel je toch niet zo maar aan?? je bood je inderdaad aan als schietschijf ;-) dan kun je zoiets verwachten..
mensen die zulke dingen zeggen hebben geen idee van kattenpsychologie.. zonde..

sterkte met je arm..
bokkie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2009 14:14

Re: Agressie naar mensen

Bericht door bokkie »

Ik ben er achter gekomen dat mijn poes (heb haar bijna 4 weken) niets moet hebben van een vlakke hand in haar buurt. Ze gaat dan met haar pootje ernaar slaan of bijt, maar niet door. Zou ze door de vorige eigenaar misschien zijn mishandeld?

Ik werd een keer kwaad door de schrik op haar toen ze opeens sloeg en beet en nu is ze wat banger voor me dan daarvoor, toen was ze eigenlijk niet bang meer voor me na 1 week. Dat komt ook waarschijnlijk doordat ik ook een keer boos was toen ze op bed plaste (heeft ze gelukkig niet meer gedaan). Helaas kan ik die reacties van me niet meer terugdraaien, maar ik heb toch graag dat ze minder bang is. Toch wil ik bepaald gedrag, indien nodig, kunnen afleren.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Boomer »

Sommige katten hebben een verleden waar je niet altijd achter komt. Probeer haar rustig te benaderen en probeer vertrouwen te winnen.
Geef haar af en te een snoepje uit de hand zodat ze weet dat handen niet eng zijn. Speel veel met haar.
Dit heeft gewoon tijd nodig en zolang is ze nog niet bij jullie. Ze moet ook wennen aan geurtjes en regels van jullie.
Geduld zal beloond worden :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
boemie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2010 15:05

Re: Agressie naar mensen

Bericht door boemie »

Geduld zal zeker beloond worden!!! Ik kon Disney niet aaien toen ik haar net had. Ze beet me dan bijna direct. Ze is nu alweer 6 jaar oud en ik heb haar een jaar geleden bij het asiel gehaald. Ze was een heel leuk en speels beest, dus heb ik haar gekocht. Ik kon haar dus niet aaien. Dit heeft me nog wel een aantal maanden gekost om zoveel vertrouwen bij haar te krijgen dat ik haar nu wel gewoon kan aaien. Wel bijt ze nog af en toe, maar dat neem ik voor lief. Ze is verder zo'n lieve schat!!! :-P
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Agressie naar mensen

Bericht door achtpuntzes »

tacuma schreef:Dat er in mijn omgeving mensen zijn die menen te moeten zeggen dat Noah afgemaakt zou
moeten worden, vind ik onverteerbaar. Als hij werkelijk vals zou zijn, en lukraak mensen aan
zou vallen, zou ik wel nadenken over herplaatsing in b.v. een dierentehuis, maar afmaken gaat
me veel te ver, zelfs in dat geval. En dan te bedenken dat we Noah als herplaatser gekregen
hebben, omdat hij vals zou zijn... Zijn eerste eigenaar wilde hem laten afmaken, maar zijn da
was het daar gelukkig niet mee eens. Gevaarlijk of vals niet, maar een beetje voorzichtigheid
is geboden. Dat kan nooit kwaad met dieren (en met sommige mensen ook niet, hahaha).

Groeten van Laura.
ik kan me niet voorstellen dat een kat gevaarlijk kan zijn...

en een valse kat?

een valse hond is een hond die uit zichzelf mensen aanvalt.

een kat die uit zichzelf mensen aanvalt? nog nooit van gehoord.

als een kat niet geaaid wil worden door mensen, zou ik het eerder een wilde kat noemen. of een getraumatiseerde kat.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
boemie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2010 15:05

Re: Agressie naar mensen

Bericht door boemie »

als een kat niet geaaid wil worden door mensen, zou ik het eerder een wilde kat noemen. of een getraumatiseerde kat.
Ben ik het helemaal mee eens!!!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Agressie naar mensen

Bericht door tacuma »

Noah houdt juist verschrikkelijk veel van aanhalen, en op schoot komen liggen.
Het voorval van deze zomer had alles te maken met zijn woede naar een andere kat toe.
Noah was zo verblind van razernij, dat hij moest aanvallen. Dat ik toevallig mijn arm in
beeld hield heeft dus niets te maken met wildheid of getraumatiseerd zijn.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Henri »

De ene kat kan al meer verdragen dan de andere hoor, dat is effectief zo. Er zijn zelfs katten die supperachterdochtig zijn, en als je daarbij niet oppast, heb je zo een landkaart op je armen. :edoh:
Als je jouw knuffel reeds vanaf het begin daarin herkent, kan je je maar beter aan zijn of haar gedrag aanpassen, opdringerigheid is dan wel uit den boze en rest er enkel nog het beantwoorden van de vriendschap, wanneer poeslief even spontaan in een goede bui is. :grin:
Als soortgelijke verschijnselen pas na jaren optreed is het natuurlijk gegrond om achter de oorzaak te zoeken. :???:

Maar allé, er zijn ook cynische mensen toch, niet gemakkelijk!! :lol:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Shaz »

achtpuntzes schreef: ik kan me niet voorstellen dat een kat gevaarlijk kan zijn...
en een valse kat?
een valse hond is een hond die uit zichzelf mensen aanvalt.
een kat die uit zichzelf mensen aanvalt? nog nooit van gehoord.
Helaas bestaan ze wel :-( Wij hebben een kat gehad die we vijf jaar lang met veel liefde hebben verzorgd totdat hij dus niet alleen de visite aanviel (dat deed hij al langere tijd) maar ook ons aan ging vallen. Mijn man heeft de littekens nog in zijn benen staan en hij had mazzel dat hij een gordijn voor zijn gezicht kon trekken anders was hij ook daar toegetakeld en dan waren wij nog blij dat het niet ons kind was die hij aanviel. Ook de dierenarts vond toen dat er geen andere optie was dan hem in laten slapen. Zelfs hem ergens op een boerderij plaatsen waar hij vrij buiten rond kon lopen zoals hij nog wel eens adviseerde vond hij nog te gevaarlijk.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Anna »

Mijn kat is echt poeslief tegen iedereen die binnenkomt. Begroet iedereen en wil graag door iedereen geaaid worden. Echt een enorm lief beest.

Behalve tegen de vriend van een vriendin van mij.

Toen die jongen hier voor het eerst binnenkwam, hij was echt nog geen twee tellen binnen, ging op de bank zitten en de kat die raasde op hem af met een dikke staart en hoge rug (net een straaljager), je kent het wel. Hij keek 'm aan en bleef hem echt kwaad aanstaren.

Geen idee wat het nu was. Ben er maar naar toegelopen en tegen de kat gepraat en toen verdween de dikke staart al snel, maar hij bleef die jongen toch echt in de gaten houden.

Nu moet ik die jongen ook niet, dus zo ergens kan ik het wel begrijpen ( :grin: ). Maar het blijft natuurlijk wel vreemd. Zo ineens, ik heb 'm nog nooit zo gezien en later ook nooit meer. Die jongen deed echt niets.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Aciren »

Anna

Ik herken het dat je kat iemand helemaal niet leuk vind!
Mijn vorige kater was ook zo. Ik noemde het altijd maar zijn "mensen" kennis.
Een van mijn vriendjes (ja dat is al zoooo lang geleden .. in de tijd dat ik 14 was) kon de kat zeker niet met rust laten. Hij ging op de salon tafel zitten, Direct tegenover die jongen en o wee als hij maar een verkeerde beweging maakte.
Later bleek dat masje het goed had met zijn kennis omdat die jongen niet alleen mij als vriendinnetje had.
Ik hou het maar op "mensen" kennis :D
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Agressie naar mensen

Bericht door nellebel »

onze nel had dat ook zo'n mensenkennis. ze is nooit aanhankelijk geweest naar anderen (alleen bij mijn man en mij, maar dat komt door haar traumatische jeugd), maar toch uit haar lichaamstaal kon je genoeg aflezen. Ze heeft nooit aangevallen maar sloeg altijd op de vlucht.
Bij mij thuis gold altijd de regel, ben je bang voor mijn kat dan heb je pech. Ik wist dat zij nooit zomaar bij iemand in de buurt zou komen, laat staan op schoot komen liggen. Mensen hebben wel eens gevraagd of ik haar niet even kon opsluiten. Kom nou toch zeg....het is toch haar huis en jij bent alleen maar op bezoek.
Flippie is een allemans vriend. Die voelt dit niet zo goed aan. Die komt ook bij iedereen kopjes en kroeltjes halen en brengen. Echter zich helemaal overgeven (op de rug liggen en haar buikje kroelen) dat mogen wij alleen.
Flip beet in het begin ook graag. en trappen als een kangaroe. Nee zeggen werkte goed, dan vloog ze meteen weg. Mijn man heeft nu bedacht dat hij net doet alsof hij huilt als ze hem bijt. Nou dan komt ze meteen met haar snoetje kijken wat er is en krijgt hij kopjes en een likje. Werkt perfekt en zij vliegt niet meteen van schrik weg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Agressie naar mensen

Bericht door Kattenbella »

Lola en ook dochter hebben hun aanvallen alleen voor de mensen die ze vertrouwen. Lola is helemaal bijgekomen en komt ook bij me liggen, ik vertrouw haar ook. Ik zie aan har als het haar teveel wordt.
Als er kinderen binnenkomen is ze erg lief naar hen toe en ik moet haar dan ook vertrouwen. Haar frustraties zijn gewoon voor mij en dat mag ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
MvR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:47

Re: Agressie naar mensen

Bericht door MvR »

Mijn poes is inmiddels 7 maanden en houdt maar niet op met haar bijtgedrag. Sinds het begin hebben we verschillende dingen geprobeerd: klappen in de handen, stem verheffen, plantenspuit, bij het nekvel pakken, tikjes op de neus, blazen, maar ze gaat gewoon door. In het begin was dat wat ongemakkelijk, maar sinds ze gewisseld heeft doet het echt pijn. De tandafdrukken staat in mijn armen. En het komt zeker wel eens of twee keer per dag voor.

Het lijkt ook steeds harder te worden. Ze begint steeds meer door te bijten, lijkt wel. Oortjes naar achter, grote pupillen, zwiepende staart. Ik ben ten einde raad, ik wil dit haar zo graag afleren, want bezoek kan daar heel erg bang van worden en dat zou heel naar zijn. Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Plaats reactie