Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
mausv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2005 14:14

Bericht door mausv »

Mijn kat van bijna 1 jaar heeft hier ook een handje van.

Kan er eigenlijk alleen maar om lachen, hij springt komt stom neer en gaat dan aandacht vragen. Hij wil dan gewoon stoeien :grin:
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

inderdaad het is soms lach wekkend :lol:
nu heeft hij er een nieuwe manier gevonden om nog hoger te komen namelijk springen op zijn achterse poten (mooi zicht) :lol:
bij kinderen heeft hij het wel erger dan bij ons :icon_shifty:
en natuurlijk bij vreemde mensen :roll:
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

nou zo te lezen is het heel normaal dat bijten, mijn loeky doet het ook word er som moedeloos van, kan straffen wat ik wil maar hij flikt het steeds weer..
hij is ook maar 14 weken, en aanstaande zaterdag haal ik m,n andere poes op een kitten van 13 weken die heb ik uit het asiel hopelijk klikt dit goed met loeky en kunnen ze samen spelen en bijt hij mij mischien wat minder
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Onze Sjors is ook een bijtgraag katertje. Mijn vriendin hoeft maar te zitten en hij vliegt in haar benen. Ook 's morgens als ze de slaapkamer uitkomt springt hij bij haar in de benen en begint te bijten en te krabben.

Ze heeft hem toen een luid en duidelijk nee verkocht, maar daar reageert hij niet op.
Ook na drie keer niet en hem dan even in de wc zetten werkt niet.

Bij mij doet hij het niet alleen als hij op zijn ruggetje lig en wil spelen bijt hij in mijn handen, maar dat is zachtjes.

Wat kan mijn vriendin verder doen om Sjors het bijtgedrag af te leren?
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Jes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:12

HELP mijn kat valt me aan!

Bericht door Jes »

Ik weet echt niet wat ik moet doen! Hopelijk kan iemand mij helpen!

Mijn kat heb ik al bijna drie jaar, we hebben hem sinds zijn geboorte en het is dus echt ons (van mijn vriend en mij) beestje. Het beest is altijd ontzettend verwend geweest: duurste eten, speeltjes enz enz. Het beestje mag naar buiten en kan wanneer hij maar wenst weer naar binnen. Hij is 3 jaar lang een voorbeeld katje geweest: niet krabben, niet plassen binnen, niet mauwen echt helemaal perfect!

Sinds twee weken doet hij iets heel vreemds: als ik ALLEEN ga slapen (en mijn vriend dus NIET thuis is) dan valt hij mij aan. Dus ik lig in bed en dan komt hij aansluipen en oren naar achter en dan valt hij mij aan. Echt met zijn nagels en pootje en hij mikt echt op mijn gezicht. Mijn kat is gewoon in een duivel veranderd! Wanneer hij dat doet pak ik hem bij zijn nekvel en gooi hem de slaapkamer uit, maar dan staat hij vervolgens net zo lang te mauwen voor de deur (echt minimaal een uur!) en als ik hem weer binnen laat dan gebeurd er precies hetzelfde. Hij wacht totdat ik lig en dan begint hij weer. Hij doet dit alleen maar als mijn vriend er niet is en als mijn vriend er is dan veranderd het duiveltje weer in een engeltje!

Er is niks veranderd aan mijn uiterlijk, ik heb onze kat niet slecht behandeld, we hebben geen andere katten, hij mag en krijgt alles, enz enz. Ik snap er helemaal niks van! Ben ook bang voor mijn eigen kat!

Asjeblieft help mij!

Jessi
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hmmm deze kat is wel erg duidelijk de baas over jou... Ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is.

Als ik dit lees krijg ik dit idee in mijn hoofd:
Jouw kat heeft ondekt dat als hij aggressief gedrag vertoond hij een 'leuke' reactie krijgt; namelijk dat jij schrikt en bang word van hem... Hij ziet het volgens mij meer als spel dan dat hij echt boos is.
Vervolgens wordt hij de kamer uitgestuurd en als hij maar lang genoeg mauwt krijgt hij zijn zin; hij mag de kamer weer in...

Maar wat doe je eraan?
Je moet nooit bang worden van je kat; in feite is het maar een klein diertje en kan je hem meer kwaad doen dan andersom. Je moet dus proberen niet meer bang te worden (je geeft hem dan z'n zin)

Daarnaast moet je hem duidelijk gaan maken dat dit gedrag niet acceptabel is! Je moet de volgende keer als hij weer begint niet laten merken dat je bang bent en al van tevoren (dus niet als je een haal over je neus hebt, maar zodra hij begint te 'sluipen') met een boze (lage) stem tegen hem zeggen dat je dat niet wilt. Als hij dan nog doorgaat kun je hem natspuiten met een waterspuit of hem inderdaad de kamer uitgooien. Hij moet nu gaan leren dat dat gedrag geen leuke dingen, maar vervelende dingen oplevert. Zodra hij dat snapt is het opgelost.

Dan kom ik gelijk bij het volgend probleem; als hij buiten je kamer staat mag je hem niet meer binnenlaten zolang hij mauwt (dan beloon je namelijk zijn foute gedrag). Er is al een heel topic geschreven over hoe je hier dan mee om kunt gaan; lees hiermaar even en sluit je vraag aan als die daar nog niet beantwoord is.

Veel succes en laat je niet gek maken door dat harige monstertje ;-)

EDIT:
Zat er nog even langer over na te denken omdat ik niet zo kan begrijpen waarom dit nu ineens gebeurd...

Kan het soms zijn dat jij en je vriend ruzie hebben en hij partij kiest? Katten kunnen daar namelijk best gevoelig voor zijn (spanningen in huis). Het kan zijn dat hij daardoor last heeft van stress en zich op deze manier uit. Kan dit kloppen?

Als er echt geen duidelijke aanleiding is, kan het ook heel goed zijn dat ie het een keer voor de grap geprobeerd heeft en het resultaat zo leuk blijkt dat hij het vaker doet...

Anyway, dit was mijn toevoeging
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik sluit me aan bij de adviezen en opmerkingen van Sandra. Wij hebben ook een katertje die dit gedrag vertoonde voordat hij werd gecastreerd.

Mij viel hij in m'n benen aan en als ik op de grond buikspieroefeningen lag te doen viel hij m'n armen aan (tot bloedens toe) aan. Maar ik ben nooit bang van hem geworden, alleen maar bozig.
M'n man heeft hij een aantal keer in z'n gezicht aangevallen, we pakten hem dan op in z'n nekvel en zette hem apart. Ook heb ik gelezen over dit gedrag van katten en wat dat betreft is hun gedrag te vergelijken met dat van honden, als je je op dezelfde hoogte als de kat bevindt (op de grond of liggend in bed) ziet de kat jou als z'n gelijke en probeert hij de baas te worden door een gevecht uit te lokken. Daarom is het belangrijk gelijk te gaan staan, of in bed te gaan zitten en de kat te laten merken dat jij de baas bent en blijft!

Wel vreemd dat de kat van Jes zich ineens zo is gaan gedragen. Ik zou toch proberen de oorzaak te achterhalen van deze verandering in gedrag. En in ieder geval echt niet accepteren!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mn schoonzus heeft hetzelfde probleem gehad met hun kater.
Voor mn broer had hij ontzag maar voor haar en de kinderen absoluut niet.
Ze mochten 'm aaien als het hem zinde en was hij het zat haalde hij uit. Met gewoon voorbij lopen sprong hij vanuit een hinderlaag in hun benen en beet heel gemeen.
Ze waren ook bang voor hem en dat wist hij. Hij was de baas alleen mn broer stond boven hem.
Een keer op visite probeerde hij hetzelfde bij mij, hij zat op de krabpaal.
Ik haalde 'm aan en hij haalde uit.
Dus ik waarschuwde hem, trok mn hand niet terug en keek 'm strak aan. Vervolgens ging hij een plateau hoger zitten en terugstaren, zo van.. en wat mot je nou? 8-)
Dus ik ben hem aan blijven staren en zo tegen 'm gepraat dat hij geen geintjes hoefde uit te halen, tot hij zn koppie omdraaide en weg liep.
Het is geen spel, zoiets is bij een kat bloedserieus en je moet net zo serieus reageren.
En je over je angst heenzetten want zolang hij jouw angst voelt zal hij dit gedrag blijven vertonen. Resoluut zijn, kom nou, hij is de baas niet dat ben jij.
En dat is precies hetzelfde wat ik toen tegen mn schoonzus heb gezegd ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Inderdaad, laten zien, horen en voellen dat jij de baas bent ! Vooral met oogcontact, hem strak blijven aankijken, en dit blijven doen tot hij als eerste wegkijkt, dat is een teken dat hij zich onderwerpt aan jouw, als jij eerst wegkijkt wil dit zeggen in kattentaal dat hij boven jouw staat, en zich dus alles kan permiteren. Als je dit gedrag niet onmiddellijk in de kiem smoort, heb je grote kans dat het nog verder gaat escaleren, en dat je op een bepaald moment niet meer met hem in één ruimte kan zijn! Ingrijpen dus !

Ik heb het nu sinds een week aan de hand met Wodan, zo'n klein, doof opdondertje van nog geen 1.5 kg, die denkt dat hij " the big boss" is. Hij komt als ik in de zetel lig, letterlijk aangevlogen, en bijt vervolgens tot bloedens toe in mijn benen ! Probleem is dus dat meneer doof is, en het dus geen zin heeft dat ik hem met een kordate stem toespreek. Ik pak hem dan even in z'n nekvel ( wat poezen mama's ook doen met kittens die niet willen luisteren ), hou hem dan op ooghoogte voor mij, en kijk hem met een ietwat boze, strakke blik aan. Na een paar seconden draait hij dan z'n hoofd weg, en zet ik hem op de grond. Dan negeer ik hem ook een aantal minuten, daarna komt hij altijd wel terug, springt in de zetel, en komt het precies goed maken, door even door mijn haar te komen kroelen. Dit is zoals gezegd reeds een dikke week bezig, het begint al wat te minderen, maar hij heeft de strijd om het meesterschap nog niet opgegeven, ik zal dus nog een tijdje consecuent moeten volhouden. :grin:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Xiara heeft dit gedrag ook heel even gehad.
inderdaad zoals Jes beschrijft, als ik in bed leg (waardoor zij dus hoger was) viel ze me richting mijn gezicht aan. Hier was ook niks aan spel of zachtzinnigheid aan. Dit was echt een machtstrijd tussen mij en haar.
Ik ben hoger gaan zitten, zodat ik letterlijk al een hogere rang had dan zij en heb haar inderdaad met een zware stem aangesproken. Dit heeft ze uiteindelijk een keer of 4 geprobeerd.

Het belangrijkste is echt al gezegt. Wordt niet bang (ook al is dat heel logisch) en laat merken dat JIJ de baas bent en niet hij. Want als hij dit wint ben je nog veel verder van huis.
Heel veel succes in ieder geval!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Aanvallen zonder te waarschuwen

Bericht door ingrid f »

Jaaaaaaaa daar ben ik weer hoor :grin:

Even een vraag Moppie valt vaak aan zonder te waarschuwen.
Ook als je stopt met het geen dat je merkt dat ze het niet leuk vindt en je stopt, dan valt ze alsnog aan.
Ook met spelen is ze erg hardhandig, ze pakt je echt met 4 poten vast en bijt erg hard, als ik zeg zachtjes doen luisterd ze wel en stopt meteen.
Maar ik snap niks van het aanvallen meestal snauwt een kat eerst of waarschuwd maar Moppie dus niet.
Kan ik hier iets mee doen?
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als katten erg jong uit een nest zijn gehaald hebben ze niet echt geleerd om te spelen. Ze kennen dan niet echt een remming, want hun moeder heeft ze dat niet meer kunnen leren.
Je ziet daarom wel vaker bij katten die erg jong uit het nest gehaald zijn, dat ze heeeeel ruig spelen.
Met het spelen moet je dus heel consequent zijn en aangeven wanneer het jou te hard gaat.

Over dat aanvallen. Heb je het idee dat ze het doet om aan te geven dat ze iets niet wil?
Ziet ze het niet als een spel of probeert ze niet uit te testen wie er nou de baas is?

Bij Xiara merk ik wanneer ze gaat aanvallen of plotseling gaat bijten door heel erg op haar oren en ogen te letten.
Ze krijgt altijd in eens een bepaalde blik in haar ogen en draait haar oren naar achter. Dat is soms maar een fraktie voor ze uithaald.
Na een tijdje voel je het wel aan hoor, wanneer ze gaan uithalen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Spencer beet mij heel snel in mijn armen. Heel vervelend. Ik kon het eerst niet goed zien aankomen, later wel. Ik heb vanaf het begin af aan het laatste woord gehad. Letterlijk met stem verheffen, en wat ik al niet meer heb uitgeprobeerd. Hij deed het niet bij mijn vriend. En het was duidelijk mij uittesten. Maar niks leek te werken. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat hij niet tegen hoog gillen kan. Dus elke keer als hij het deed of wilde gan doen, ging ik hoog gillen, hoefde niet perse hard als het maar hoog was. Hierdoor heeft hij het afgeleerd. Beetje rare manier maar ik ben nu blij dat hij het niet meer doet!
Liefs Piekje
Rien
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2006 14:37

Poes Bijt

Bericht door Rien »

Onze poes van 3 maanden bijt ons steeds eerst dachten wij dat is een liefkozing van haar maar ze bij al harder in handen en voeten.
Ik zelf ben diabeet en mijn wonden genezen slecht (kan ze ook niet weten)
Iedere keer als ze bijt zeggen wij NEE NIET BIJTEN dan kijkt ze je aan met een uitdukking "je bent zo lekker" maar dat is allemaal leuk en aardig
maar dit gedrig kan natuurlijk niet.
Verder is het een schatje een echte Doerak wat ook haar naam is.
Byzonder schoon niets mis mee alleen dat bijten :oops:

Wie weet hoe wij dat kunnen afleren ??

Groetjes allemaal van een gewonde Rien.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Onze Tatum doet/deed dat ook. Het zijn wel liefdesbeetjes alleen moet ze doorkrijgen tot hoever ze mag doorknagen. Ik gaf Tatum een tik op d'r neus wanneer ze het te hard deed en riep daarbij foei !

Nu doet ze het nog maar weet tot hoever ze kan gaan...wanneer ze foei hoort houdt ze in...slim beest... ;-)

Groetjes Renate
Plaats reactie