Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Luna doet het nog steeds, bij haar is het ook raar: dan vraagt ze om aandacht, je kroelt haar, ze spint en vindt het heerlijk en dan ineens draait ze zich om en bijt en krabt en kijkt kwaad, met grote boze ogen....ach ja, het is een kat en ik zal er wel nooit achterkomen waarom ze dat doet. Misschien is het zo'n geval van innerlijke tweestrijd die ze ook soms hebben als ze heel hard aan het hollen zijn. dan kunnen ze ook ineens stoppen om zich te wassen. Hun hersenen kunnen het dan even niet meer aan, ofzo heb ik wel eens gelezen... :shock:
Mauw
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Bij mij doen ze dat ook, maar als je goed kijkt kan je het al aan zien komen ze gaan dan met hun staart slaan en de oortjes gaan dan wat naar achter, ik heb ook het idee dat ze het dan beu zijn en omdat ze niet kunnen praten dat ze zo willen laten zien dat ze er genoeg van hebben.
Straffen zou ik nooit doen omdat een kat niet begrijpt waarom. ze willen er gewoon mee zeggen genoeg !! Het is toch het kwetsbaarste plekje van een kat. Je zou ze er heel bang mee kunnen maken zodat ze je niet meer vertrouwen.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Ons Lucky valt al minder aan, maar vandaag had ze mij toch weer eens vast met beide pootjes. Ze had mijn twee handen vast en ik kon ze niet bewegen omdat haar nagels in mijn vel boorde. roepen hielp niet, dus heb ik geblazen. Ze schoot direkt achteruit en liep weg. Allé, met geblazen bedoel ik gelijk katten doen he :-)
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Spencer hier doet het ook. Hij slaat dan zijn poten om mijn arm en begint te vechten, niet doorbijten maar wel hard. Het lijkt op spelen, wat omslaat in iets anders. Als ik mijn hand terugheb of hem wegduw, maakt hij een schijn beweging alsof hij weg wil lopen maar pakt dan ineens mijn hand/arm weer. Dit gaat net zolang door tot ik het laatste woord heb gehad en dan druipt hij af om een paar seconden later vrolijk aan te komen huppelen. Of ik duw hem zo snel mogelijk koekiemonster(knuffel en tevens sparpartner van Spencer) tussen zijn poten zodat hij zich verder daar op kan afreageren. Misschien zijn het de hormonen of wil hij me testen.
Afbeelding

Afbeelding

In zijn geval is het zeker niet zo dat hij dan wil dat ik ergens mee op hou, want meestal gaat er geen geaai of buik aan vooraf. Ik lees in dit onderwerp volgens mij twee verschillende soort berichten. De 'aanvallen' waarbij ze 1 keer venijnig happen of uithalen om iets te laten stoppen en die 'aanvallen' die iets langer duren en waar niet speciaal iets aan vooraf gaat, soort speelse agressiviteit.

Wat mijn grootste vraag is, is of je er echt iets mee moet en of hij als je er niks mee doet hij dan later agressief wordt?? Ik ga nu maar gewoon op mijn gevoel en intuitie af en dat is denk ik ook het beste.
Liefs Piekje
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hey mensen,

Bij mij is het altijd zo dat snoesje eerst een soort van waarschuwing geeft. Dan ben ik haar aan het aaien en is ze aan het spinnen, en dan in een keer grijpt ze mijn hand, heel zachtjes nog, en dan komt er even een pauze en wordt ik of geacht deze weg te halen, of ze gaat er flink hard mee tekeer.. Maar nooit zo dat het echt pijn doet, geen harde krassen en heel gentle bijten.

Die waarschuwing is dat bekend bij jullie??

Groetjes Judith
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja Judith, hier wel. Gewoon weghalen dan je hand. Als je er nooit naar haar signalen luistert, zal ze misschien gelijk overgaan op hard ;-)
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik heb zo een arm die helemaal open ligt.
Goya heeft me dit weekend vastgehad toen ik hem aan het aaien was. Blijkbaar vond ihj het niet leuk, maar gaf me geen waarschuwing. Ik lijk wel aan zelfverminking gedaan te hebben :lol:. Allemaal serieuze krabben aan m'n onderarm.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Angie,

ik heb ook altijd een arm met littekens. Als de ene is weggetrokken, zorgt Luna ervoor dat er weer een nieuwe bij komt 8-) .
Het lieve beestje...
Mauw
Gebruikersavatar
trissy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2005 22:53
Locatie: almere

Kater valt me aan

Bericht door trissy »

hoi allemaal,

Ik heb een kater van 1 jaar nu en toevallig vandaag laten castreren, nu is het volgende sinds een paar weken, nadat hij eigenlijk de poes van mijn vriendin heeft gedekt. sproeit hij in huis....(vandaar dat ik hem heb laten castreren)...maar wat ik erger vindt is hij viel me zomaar aan van achteren in me been.....tot bloedens toe....hij volgt me altijd waar ik ga..durf haast niet meer te lopen.....spreek hem dan straffend toe.....ook wel met de plantenspuit gedaan, weet niet wat ik er mee aan moet hij is altijd heel knuffeling vooral tegen over mij.......maar ook als ik zijn bak schoonmaak...en nieuw grit erin doe dan gaat ie op de loer liggen en zodra die bak op de grond gezet wordt vliegt ie er naar toe ....met uitgestoken nagels. Hij is dus vandaag gecastreerd alles heel goed gegaan heeft gegeten en al......en net zit ik gewoon achter de pc en valt ie aan in me scheenbeen..........wordt er echt bang van!!!!!....weet iemand enige raad.?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Trissy, welkom op het forum.

Kijk eens in dit topic of het gedrag je bekend voorkomt, misschien kun je er iets mee http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6884
Er staan ook wat tips in hoe het gedrag eventueel in te dammen. Zoek anders via de zoekfunctie (rechts bovenin het scherm) eens op 'agressief gedrag'; wie weet, vind je meer tips.

Belangrijk is dat je laat zien dat je NIET bang bent. Eigenlijk moet je omgekeerd werken: goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren. Maar dit is niet leuk :???:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hi Trissy,

Je kater is nu wel gecastreerd, maar realiseer je je wel dat de hormonen nog wel een aantal weken door zijn lichaam blijven razen?

Het klinkt allemaal nogal puberaal wat ie doet, dus duidelijk/consequent optreden is het beste om hem duidelijk te maken dat waar ie mee bezig is, niet de bedoeling is.
Mijn kater viel mij en vooral mijn vriend ook aan in de benen, maar toen ik dat voldoende had "afgestraft", deed ie alleen nog schijnaanvalletjes. Wel schattig, dan sprong ie onverwachts, bijvoorbeeld als ik net langs een kast liep waar ie achter zat, naar me toe en draaide hij zich in de lucht weer om! Wieieieieie! 8-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja helaas zitten de hormonen nog wel een week of 6 in zijn lijf maar met Quinto konden we na een paar weken toch al wel verschil merken.
Wat heel belangrijk is laten zien dat je dit niet leuk vindt en niet accepteert en vooral dat jij de baas bent en niet andersom doordat je bang voor hem bent. Ik heb met Quinto ook een hele strijd moeten leveren en mijn eigen angsten moeten zien te overwinnen maar ik kan nu aan hem zien wanneer hij in de aanval wil gaan en het voorkomen door tegen hem te mopperen en naar hem toe te lopen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

hallo

eddy is net 3 maanden en die doet dat ook anvallen in de benen :-(
nu heeft hij het erger dan voordien :???:
hij is een lastig ventje dacht ik :-P

ben al bang als ik hem ga laten castreren dat het even erg zal worden of erger misschien

hij wil dan ook geen vreemde mensen hier in huis want die zijn echter niet veilig als mijnheer hier rond loopt
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
trissy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2005 22:53
Locatie: almere

Bericht door trissy »

dank jullie wel voor jullie reacties,...

moest ook wel lachen om de verhalen...en inderdaad krijg ik het nu door wanneer hij wil aanvallen en dan zeg ik meteen nee pas op hoor!!!...moet er zelf ook wel een beetje om lachen soms hoor...(dit ff buiten die pijn). denk zal toch mooi wezen zo'n kleine opdonder mij de baas zijn....dus we zullen afwachten wat the big boss...gaat doen.........groetjes trissy

p.s hij miauwt een stuk minder nu hij gecastreerd is dat is me wel opgevallen.
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

ik denk gewoon dat ze zich willen laten gelden :-(

tot grote spijt van de baasjes

ondergaan en op tijd foei zeggen meer kan ik niet zeggen :oops:

en als het te erg worden dan zet ik mijn voet een hard op de grond dan :twisted: gaat hij lopen :twisted: maar dan moet ik snel zijn want dan komt eddy nu op zijn achterste poten af in de aanval :icon_shifty:
eddy IS de heer dez huizes
Plaats reactie