Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

help mijn kat valt me aan..

Bericht door ingrid5 »

Het is vreselijk, maar ik ben soms onwijs bang voor mijn kat. Als hij voor het raam zit en er komt een (in t bijzonder grijze) kat voorbij wordt ie agressief en probeert m te pakken, wat uiteraard niet lukt...
In het begin liep mijn andere kat, Puk, ook rond en greep hij die (als compensatie, denk ik)
Tot ik er uiteraard tussensprong en kleine Puk "redde", pakte Guus mij, EN HOE, zijn tanden stonden in mijn spier van m'n onderarm en heb m 3 dagen niet kunnen gebruiken, de littekens staan er nog en zullen daar blijven! In mijn vakantie heeft ie zelfs mijn vriendin hetzelfde aangedaan... (moest zelfs een tetanus injectie!)

Nu is het probleem dat als ik zelfs maar de deur open wil doen, dan komt ie naar me toe, blazen en rent zowat door het hele huis achter me aan (ik sta op banken, schuil achter tv meubels om maar niet in zijn klauwen terecht te komen... Is toch erg!!

Ik pak soms een kussen om te zorgen dat ik een "schild" heb... en als ie dan heel dichtbij komt smijt ik m naar z'n hoofd!! en dan rennen!

Ik ben dan echt bang voor m! Als het lukt jaag ik m in de slaapkamer en sluit m op, voor een uurtje ofzo en als ik dan weer vrij laat is het weer de lieve Guus die hij meestal is...

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, de zomer staat voor de deur dus ik zal ook wel vaker bij die deur gaan staan of Puk...

Wat kan ik hier in godsnaam aan doen.. Ik heb vandaag echt geroepen dat ik m weg ga doen, maar 't kan ook een schatje zijn... meestal...
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Goh het lijkt wel of Guus je flink onder de duim heeft! Of een leuk speelkameraadje heeft gevonden!

Wees duidelijk naar m, wie de baas is. Dus niet wegrennen voor m. Gebruik water als ie je aanvalt. Geen kussen.

En wanneer is ie agressief naar je? Als je binnenkomt?
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Bericht door ingrid5 »

Niet wegrennen, haha... pfff je rent wel hoor als ie naar je kijkt en al sluipend naar je toe komt om vervolgens z'n nagels en tanden in arm of been te zetten...
Die blik is zo eng van 'm!!
En ik kan m aaien en lief doen, maar als ik dan naar de deur loop, komt ie of lief naar me toe of hij slaat door... kan er geen pijl op trekken...

Maar ik moet mezelf beschermen met dat kussen... water vindt ie leuk! Daar valt ie dwars door heen aan..
Hij is 7 kilo dus ook geen poesie die je ff aan de kant schuift ;-)

Lastig he.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Misschien moet je hier een keer mee naar de dierenarts, misschien zit er iets fout in zijn koppie....
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik snap dat het heel moeilijk is om te blijven staan. Maar op het moment dat jij gaat rennen ben jij een prooi.
Hoe harder jij vlucht, hoe leuker het is voor hem.

Corrigeer hem met een hele harde lage stem, klap hard in je handen en smijt desnoods een emmer water op zijn kop.

(en een bezoekje aan de DA lijkt met inderdaad ook geen slecht idee)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Misty beet en greep me in het begin in mijn benen en als ik haar dan toesprak kon ik nog een klauw ergens anders in mijn lichaam krijgen.

Het enige wat werkt is laten zien dat je de baas bent. Als een kat zich agressief naar jou gedraagt mag je agressief reageren. Dus blazen als een kat, jezelf groot maken en in het nekvel pakken en schudden (niet optillen aan het nekvel i.v.m. het gevaar van het scheuren van de nekspieren).

Wegrennen is zeker het laatste wat je moet doen, zo laat je inderdaad zien dat je een prooi bent en dus ondergeschikt aan de kat.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Alhoewel ik denk dat je een kat van 7 kilo niet zo even in zn nekvel vat zonder halen in je arm of een hap :wink:

Ik vind het een hele moeilijke situatie, en weet ook niet wat voor tips te geven, omdat ik dit gedrag niet ken.

Ik zeg altijd wel bij de pup van mn zusje dat als ze bijt in of naar je gezicht, bijt dr maar in dr oor :silly: Gekheid natuurlijk, al doen honden onderling het ook :lol:

Ik denk dat je je inderdaad gewoon t best zo groot mogelijk kan maken, en hem of met water gooien, of inderdaad maar een kussen flink op zn kop gooien.

Een Da bezoek of even een telefoontje kan misschien ook wonderen doen.

Ik hoop dat er iets aan te doen is, want zo op je hoede moeten zijn voor je eigen kat lijkt me niet prettig :???:
Het klinkt mij meer alsof hij of ergens last van heeft, of dat hij een serieuze gedragsstoornis heeft.

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Bericht door ingrid5 »

Bedankt voor jullie reakties!
Ik heb een gedragstherapeute gevonden die gaat kijken wat we kunnen doen om Guus weer "normaal" te krijgen ;-)
Wat ik nu wel probeer als ik naar dat raam toe loop om daar een kattebrokje te geven en door m'n knieen te zakken (beetje gelijke hoogte juist) en 'm hand uit te steken naar 'm. Hij is GEK op eten, dus ik hoop dat hij dat gedeelte van het huis anders gaat zien, dus als leuk en lekker als ik daar sta en niet als "ik ga ja pakken" en HOE!!

Hoop dat het werkt...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik word hier dus echt radeloos van sumi die mijn handen en armen aanvalt... ook mijn voeten moeten eraan geloven! ik weet dat het liefdevol bedoelt is (ze spint bijna altijd als ze mijn handen aanvalt!) maar ze doet me er pijn mee dus moet het stoppen. ik probeer haar altijd te negeren als ze dit doet, of af te leiden met iets anders, en zeg ook altijd luid "neen sumi, mag niet", maar denken jullie dat onze dame luistert? neen hoor! :ewall:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

heb je de blaastechniek al geprobeerd? Die werkte bij bille erg goed, ze haalt nu zelden haar nageltjes nog uit.

Ik vind het trouwens ok als m'n poezels met m'n handen spelen, zolang ze geen nagels gebruiken en dat doen ze geen van beiden nog. Ook als ze met elkaar spelen is het duidelijk worstelen, zonder nagels dus.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
tamjedebamje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jan 2006 19:49
Locatie: IJSSELSTEIN

Wie weet raad?? Kitten valt vreemde aan!!

Bericht door tamjedebamje »

Hallo,

Ik had even vraagje. Wij hebben een kitten van nu ongeveer 4 maanden. We hebben haar opgehaald, toen ze 6 weken was, omdat moeder haar afgestoten heeft. vanaf het begin af aan stelt ze zich erg afhankelijk op tegenover mij en mijn patner. Ze liep de hele dag achter ons aan, das nu gelukkig niet meer. Als we weg gingen gilde ze de hele buurt bij elkaar, dat doet ze nu nog steeds. Eerst vond ze het totaal niet erg als een vreemde haar op pakte, maar als nu iemand het doet, al is het mijn moeder die ze al heel vaak heeft gezien, gaat ze heel hard blazen, zet een staart op en krabt. Is dit normaal. Zit ze gewoon in een fase ofzo?? wie heeft er tips??

Groeten Tamara
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb het idee dat dat inderdaad gewoon een fase is, ik heb al zoveel verschillende fases meegemaakt met onze 4 katten hier.
Elke keer verbazen ze je weer :grin: Ook met minder leuke dingen dus :???:

Maar dat andere lijkt me eerder verlatingsangst :???:
Mischien omdat ze te jong bij haar moeder weg moest, maar dat durf ik niet te zeggen omdat ik mn oudste ook met 6 weken had en die heeft dat gedrag niet gehad.
Maarja elke kat is weer anders en reageert anders natuurlijk.
Een idee zou zijn om haar een vriendinnetje te geven, dan voelt ze zich niet zo eenzaam als jullie weg zijn, maar dat moet wel in de mogelijkheden liggen natuurlijk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een speelkameraadje is inderdaad een heel goed idee, maar je kunt ook beter stoppen met het laten oppakken door andere mensen.

Het katje geeft zelf aan dat ze dat niet wil. Laat andere mensen voorlopig alleen maar tegen haar praten en haar voorzichtig aaien. Kan jij haar wel nog gewoon oppakken?

Wat betreft dat gillen als je weggaat: dat lijkt mij ook verlatingsangst. Jullie zijn nu haar moederpoes. Ik denk dat ze daar wel overheen groeit, want ze wordt volwassen en dus ook zelfstandiger. Ik denk wel dat ze altijd eenkennig zal blijven, maar dat hoeft geen problemen te geven.

Sterkte en hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

inderdaad ja, laat de mensen haar in haar waarde laten en niet dwingen tot iets wat ze absoluut niet wil.
Dat verergert het probleem alleen maar.
Alleen het hoeft niet perse dat ze eenkennig blijft hoor, mijn oudste is ook altijd de angstigste geweest.
Ze is nu 4 jaar en heeft sinds een aardig tijdje maling aan wie er binnen komt, en gaat dr eigen gang. En zij was een heel angstig boerderijkatje.
Ze mogen haar zelfs aanhalen :grin:
Terwijl Buffy(anderhalf) nu juist omgekeerd is, zij verstopt zich tot de visite weg is en komt dan pas weer tevoorschijn :geenidee:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik zou je ook aanraden om een tweede poes te nemen. Je kleintje voelt zich gewoon erg alleen, en heeft duidelijk verlatings-angst.
Ook zoals al gezegd, laat anderen haar met rust laten, niet oppakken dus, ze geeft duidelijk aan dit niet te willen, en door het wel te doen, ga je haar afkeer van anderen groter maken.
Wat je wel kan doen, is als je mensen op bezoek krijgt, ook je moeder, hun het katje laten negeren, dus ze moeten net doen of het er niet is. Na een half uurtje ofzo kan je hun ergens laten gaan zitten, waarvan je weet dat het katje er ook graag komt ( keuken, eetkamer...), en ze zo een verenstok geven (lange stok, met aan het uiteinde een speeltje of pluimpjes), en hun daarmee nonchalant over de vloer laten bewegen.
Niet bewust op het katje gaan roepen, maar gewoon ermee bewegen, en dan afwachten of poes komt. Komt ze na een tijdje voorzichtig kijken, gewoon verder doen, en nog niet teveel tegen haar beginnen praten, gewoon rustig spelen...
Je poes zal dan snel gaan leren dat vreemden haar niet zomaar, pats, boem, oppakken enz..., maar dat vreemden eigelijk wel leuk zijn, want die hebben zo een leuk speeltje, waar ze tegen kan gaan meppen, en ze kan dat doen zonder dat ze bang moet hebben dat ze haar oppakken.

Dus, een speelkamaraad, zal al veel oplossen. Verder moet bezoek end...haar NIET oppakken, eerder negeren, en erg rustig, op haar tempo met haar spelen...zij zal het tempo wel aangeven, en beslissen of ze wil komen of niet.

Succes, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Plaats reactie