Zwerfkat opeens agressief

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
nieuwekat22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 00:50

Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nieuwekat22 »

Beste,

Ik heb sinds begin 2022 een nieuwe poes: het is een kat die hier opeens aan de deur van mijn tuin kwam zitten. Ik gaf ze altijd wat eten (elke avond stond ze hier). Na een aantal maanden is het mijn huiskat geworden: ze slaapt binnen/ze vertrouwt me enzovoorts.
Ze is wel gestereliseerd (het is een poesje): dat zie je aan een knip in haar oortjes wat ooit door iemand moet gezet zijn.

Ze loopt ook buiten in de tuin. Echter komen er ook soms vreemde katers in de tuin. Deze proberen mijn zwerfpoes te dekken. Ze wordt daar héél bang van en wilt dit absoluut niet toestaan (agressief/ontlopen/enz). Toch zijn de katers redelijk volhoudend en blijven dit proberen.

Sindsdien is ze zéér agressief/op haar hoede. Ze wilt nietmeer naar buiten. Ook mij vertrouwt ze mij als mens maar half. Wanneer ik ze binnen in huis laat wilt ze haar nietmeer laten strelen (tot zelfs agressief naar mij toe als ik haar streel). Wanneer ik haar streel haalt ze agressief uit naar mij.

Hoe moet ik dit oplossen? Wordt een gestereliseerde poes nog gedekt door een kater? Met andere woorden en om in mensentaal te zeggen: wilt zulke poes nog seksuele activiteit? Of wordt ze hier zenuwachtig/agressief van?

Best dat ik haar binnen hou voor een tijd en nietmeer in de tuin laat waar ze de katers ontmoet?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

ik zou haar inderdaad binnen laten voorlopig. hoe dat zit met dekken enz dat weet ik ook niet. ws is ze nu wat angstig en schrikachtig. en laat haar maar naar jou toe komen voor een knuffel als ze dat weer wil.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Hoe weet je zo zeker dat ze echt geholpen is?
Dat lijkt mij eerder een aanname van jouw kant
Het lijkt mij sterk dat ze haar dan willen dekken

Heb je deze poes als gevonden aangemeld bij amivedi, dierenbescherming ect. ?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 13 okt 2022 10:54 Hoe weet je zo zeker dat ze echt geholpen is?
Dat lijkt mij eerder een aanname van jouw kant
Het lijkt mij ook een aanname (echter wel een redelijk logische).
Ik dacht echter wel dat ze meestal alleen het linkeroor deden.

Je hebt haar nu 10 maanden. Ik neem aan dat ze in die tijd nooit krols is geworden?

Heb je haar overigens ook al een keer meegenomen naar de dierenarts (voor entingen en chip)?
Anne schreef: 13 okt 2022 10:54 Het lijkt mij sterk dat ze haar dan willen dekken
Volgens mij springen ongecastreerde katers overal op :lol:

Ik zou ervoor zorgen dat andere katten niet in je tuin kunnen komen. Dus je tuin cat-proof maken.
Als dat niet kan zou ik haar inderdaad binnen houden.
Voor een angstige kat is het geen pretje om een open tuin te hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Ik was in de veronderstelling dat ongeholpen poezen lekkerder ruiken voor de katers, al helemaal als ze krols zijn ;-)
Daarom lijkt het mij sterk dat de katers erop duiken🤣

Als ze inderdaad toch geholpen is moet ze van iemand zijn geweest
Ben benieuwd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

dat laatste hoeft niet Anne. hier worden zwerfkatten ook gevangen, geholpen en terug gezet, als het echt verwilderde katten zijn (we hebben hier in het dorp het kattenvrouwtje die al die wilde zwerfkatten overal voert). zij helpt ze vangen maar na het castreren worden ze terug gezet. door het castreren hopen ze wel de populatie ui te dunnen (en hopelijk dat hij ooit verdwijnt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 13 okt 2022 12:10 Als ze inderdaad toch geholpen is moet ze van iemand zijn geweest
Bij het TNR (Trap, Neuter and Return) wordt juist een oorknip in het linkeroor gedaan om te herkennen dat een zwerfkat reeds geholpen is. https://www.dierenbescherming.nl/dieren ... return-tnr

https://kattenzorgnijmegen.nl/oorknip/
Afbeelding

Dus dan behoort de kat aan niemand.

Maar het lijkt me wel handig om, als je de kat dan in huis neemt, deze te laten inenten en te chippen :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Dat klopt Rik, dat gebeurd hier ook

Alleen zijn dat verwilderde Zwerfkatten die niet plaatsbaar zijn en die bang voor mensen zijn.
Daarom ben ik benieuwd of deze poes ooit van iemand geweest is


Wendy wat een lief kattenvrouwtje bij jullie in het dorp :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

haha zo denkt niet iedereen erover anne. door haar acties zijn de groepen zwerfkatten ook enorm groot geworden hier in het dorp. zij weigerde echter om te stoppen met het voeren van de katten. uiteindelijk heeft het asiel samen met de gemeente besloten dan maar met haar samen te gaan werken en zo het plan omgepakt om in ieder geval de zwerfkatten te castreren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 13 okt 2022 11:37 Volgens mij springen ongecastreerde katers overal op :lol:
Klopt. En in het geval van Cochi (gecastreerd met 8 maanden) sommige gecastreerde katers dus ook.
Cochi was vooral verliefd op Tabitha en op Amber, maar Amber wist precies wat ze moest doen. Zodra Cochi een nogal vreemd stemgeluid opzetten, wist ze wat er ging gebeuren. Dan ging ze óf heel dicht tegen een muur liggen óf - wanneer er geen muur in de buurt was - snel op de rug liggen. In beide gevallen kon Cochi niets en droop teleurgesteld af :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

nellebel schreef: 13 okt 2022 13:25 haha zo denkt niet iedereen erover anne. door haar acties zijn de groepen zwerfkatten ook enorm groot geworden hier in het dorp. zij weigerde echter om te stoppen met het voeren van de katten. uiteindelijk heeft het asiel samen met de gemeente besloten dan maar met haar samen te gaan werken en zo het plan omgepakt om in ieder geval de zwerfkatten te castreren.
Wat een heldin :eclap: :eboohoo:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
nieuwekat22
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2022 00:50

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nieuwekat22 »

Hi,

Bedankt voor de reacties. Het is een aanname inderdaad dat de kat gesterliseerd is: ik ging ervan uit door het knipje in het oor.
Ik ben er nog niet mee naar de DA geweest: ben er niet tegen, maar de kat heeft afgelopen jaar helemaal niets gemankeerd.

Volgens mij is het een huiskatje geweest van iemand inderdaad: vanaf de eerste dag had ze huismanieren (de deur proberen opendoen door naar de klink te proberen springen): dus ze kende dat.

Ik heb haar niet aangemeld of als vermist opgegeven: ik heb ze gewoon toegelaten in huis op vrijwillige basis, ze een beetje eten gegeven en van het één is het ander gekomen en sindsdien woont ze nu een jaar bij mij.

Ze is door het jaar dat ze bij mij woonde volgens mij nog niet krols geweest: ze miauwt op sommige dagen wel wat meer dan anders, maar daar is altijd een reden voor en niet 'zomaar'.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Als je haar wilt houden dan zou ik haar wel laten chippen en registreren. Misschien heeft ze zelfs al een chip. Wie weet.

Kan natuurlijk ook een wat verwaarloosde kat van een buurtbewoner zijn. Knipje uit het oor kan dan bv ook door gevecht komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Het is fijn dat je je over haar ontfermd hebt. Ondertussen is er misschien iemand heel hard naar haar op zoek. Ik zou dat zelf niet op mijn geweten willen en kunnen hebben
Een verwaarloosde kat van een buurtbewoner? Ja dat kan, in dat geval is ze beter af bij jou
Maar het kan ook een kat zijn die per ongeluk mee is gereisd en de weg niet meer terug weet, bijv een geliefde kat van een gezin waarvan de kinderen de kat erg missen

Om dat uit te sluiten kun je de desbetreffende instanties inlichten
In Nederland is het zo dat als er dan na een jaar en een dag niemand zich komt melden je jezelf de officiële eigenaar mag noemen

Maar om nou deze kat al te gaan chippen?
Ik zou eerst maar eens controleren of ze al niet gechipt is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 13 okt 2022 19:00 Maar om nou deze kat al te gaan chippen?
Ik zou eerst maar eens controleren of ze al niet gechipt is
Uiteraard is het controleren op een chip het eerste wat een dierenarts doet voordat die een nieuwe chip zet ;)

(Dat was voor mij dus eigenlijk een vanzelfsprekendheid)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie