Zwerfkat opeens agressief

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Rik schreef: 13 okt 2022 19:07 Uiteraard is het controleren op een chip het eerste wat een dierenarts doet voordat die een nieuwe chip zet ;)

(Dat was voor mij dus eigenlijk een vanzelfsprekendheid)
Ik vind het nogal wat om andermans kat te gaan chippen Rik
Dat moet eerst uitgesloten worden
Natuurlijk controleert een da eerst of de kat al gechipt is
Ik heb dat zelf 2x meegemaakt met Snoesje* en Pita die ik beiden gevonden heb
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 13 okt 2022 20:21 Ik vind het nogal wat om andermans kat te gaan chippen Rik
Dat moet eerst uitgesloten worden
Ikke niet.
Ten eerste weet je dan gelijk of de kat al gechipt is (en sluit je dat dus al uit), ten tweede wil dat nog niet zeggen dat je dan niet naar eventuele eigenaren kunt zoeken. Dat staat er los van.

Het zorgt er in ieder geval voor dat deze kat en bekende identiteit krijgt. Eventuele chip- en dierenarts kosten kunnen op de oude eigenaar verhaald worden mocht die opduiken (en wat voor eigenaren laten hun kat tegenwoordig nog ongechipt?).

Ik ben wel voor verplichte chip bij katten (zoals er ook voor honden is).

Eerste stap is dus een afspraak met de dierenarts zodat gecontroleerd kan worden of die een chip heeft (had eigenlijk al gebeurd moeten zijn). Zoniet dan kan die gelijk gezet worden. Zowel dan kan de eigenaar achterhaald worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

Als de kat geen chip heeft kun je je afvragen in hoeverre een eigenaar sowieso betrokken is. Een verstandige en betrokken eigenaar zorgt dat zijn die gechipt een geregistreerd is. Dus zonder chip zou ik hem ook meteen laten chippen en registreren. Staat hij in ieder geval ergens gemeld. Om laten schrijven kan altijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Dus met andere woorden, iemand die zijn of haar kat niet laat chippen is geen betrokken verzorger van zijn of haar kat?
Gaat het deze kant op hier in Nederland?
Wie ben je, omdat zomaar even voor iemand te beslissen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

Je moet het niet omdraaien Anne. Als deze kat geen chip het vind ik het heel belangrijk dat hij die zsm krijgt en dat hij geregistreerd wordt.
En er mag vanuit de overheid meer geregeld worden dat het verplicht wordt om te chippen en registreren. In het asiel krijgen ze een chip maar niemand checkt of ze geregistreerd worden. Bijna alle dieren die ze vinden hebben een chip maar geen registratie. Maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Hoor vaker zeggen dat het niet nodig is omdat ze binnen katten hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Ik draai het niet om, ik reageer op jouw woorden
nellebel schreef: 14 okt 2022 07:55 Als de kat geen chip heeft kun je je afvragen in hoeverre een eigenaar sowieso betrokken is.
Ik begrijp nu dat je het anders bedoelde
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

Ja zie het nu ook. Had het wat krom opgeschreven. Gelukkig begrijpen we elkaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

inderdaad
Ik vind het raar dat registratie niet verplicht is
Ik meen mij te herrinneren dat vroeger de chip vd asielpoezen bij ons op naam vh asiel stonden. Raar eigelijk dat dat veranderd is want officieel mag je asieldieren niet verhandelen maar als iedereen de chip daarvan op zijn/ haar eigen naam kan zetten lijkt mij het einde zoek :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 14 okt 2022 14:23 Raar eigelijk dat dat veranderd is want officieel mag je asieldieren niet verhandelen maar als iedereen de chip daarvan op zijn/ haar eigen naam kan zetten lijkt mij het einde zoek :???:
Chip kun je, zover ik weet, alleen op eigen naam zetten met toestemming van de vorige eigenaar/registrant.

Tip: Ik controleer ieder jaar de chip-gegevens online. Want in het verleden is het, bij het overnemen van een aantal databanken, wel eens voorgekomen dat er duizenden chip-gegevens verloren zijn gegaan. Ik heb dus in mijn bookmarks 2 linkjes staan naar de chip-gegevens van mijn poezels om die elk jaar even te checken.

Bij mij heeft het asiel de chipgegevens op mijn naam gezet na het invullen van het adoptieformulier.
Ik dacht dat dat normaal was.
Is ieder dier gechipt?
Ja, voor adoptie is iedere hond of poes gechipt.
Wij melden de chip aan bij een databank met de gegevens van de nieuwe eigenaar. Dit wordt over het algemeen gelijk tijdens de adoptie gedaan zodat het dier gelijk terug te herleiden is naar de nieuwe baas.
https://dierenasielzwolle.nl/faq/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Anne »

Ik moest zowel bij Louie verleden jaar als bij Donna,twee weken geleden, beiden asieldieren, de chip zelf registreren
In het verleden was dat anders, eerst alleen de chip op asielsnaam, later op mijn naam maar dan regelde het asiel de registratie

Ik als " officiele" eigenaar ( dwz de chip staat op mijn naam) kan dus de chip van bijv Louie zomaar overzetten op iemands anders naam?
Dat laatste vind ik vreemd, als dat klopt in ieder geval
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door Rik »

Anne schreef: 14 okt 2022 19:15 Ik als " officiele" eigenaar ( dwz de chip staat op mijn naam) kan dus de chip van bijv Louie zomaar overzetten op iemands anders naam?
Dat laatste vind ik vreemd, als dat klopt in ieder geval
Jij kunt hem niet op iemand anders naam zetten. Maar voordat iemand anders heen registreren moet jij hem eerst 'vrijgeven'.

Waarom zou dat raar zijn?
Wie zou dat volgens jou dan moeten doen?

Dit staat er in ieder geval bij petlook.
Het is niet mogelijk om het chipnummer van een hond over te schrijven naar een nieuwe eigenaar. De voormalige eigenaar dient in zijn/haar eigen profiel het chipnummer af te melden. Vervolgens kan de nieuwe eigenaar het chipnummer opnieuw registreren.
https://www.petlook.nl/chipnummer-hond-overschrijven/
Chip overschrijven dier fokker De chip is geregistreerd door de fokker en u krijgt van de fokker instructies hoe u de chip op uw naam kan zetten. Dit is per registratie databank verschillend.
En ook hier staat iets dergelijks dat de vorige eigenaar de chip eerst af moet melden.
https://www.licg.nl/chippen-en-registre ... aam-zetten

Edit: Ik zie trouwens dat ik bij de registratie van Bono en Yuna bij petbase na inloggen gewoon de naam kan wijzigen.
Laatst gewijzigd door Rik op 14 okt 2022 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat opeens agressief

Bericht door nellebel »

Ik heb ze zelf moeten registreren. Ze stonden niet op naam van het asiel. Ik krijg elk jaar bericht vanuit de registratie rondom hun verjaardag. Dit automatisch maar dan weet ik dat ze nog in het systeem staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie