kat bijt tijdens aaien .

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
mras
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:27

kat bijt tijdens aaien .

Bericht door mras »

Goede dag, ik heb sinds een paar dagen een Ragdoll overgenomen.
Ze zit nog apart van mijn andere kat op de boven verdieping , waar ze nu goed gewend is . ze slaapt in de nacht op bed, ze is heel opdringerig, wilt dan aangehaald worden, ze likt je als een hond, strijkt langs je benen tot je bijna over haar struikelt, kletst de oren van je hoofd, en ineens bijt ze .
Niet hard maar toch, ook heef ze vanmorgen tijdens het strijken lang mijn benen in mijn kuit gebeten .
Bij de vorige eigenaar beet ze ook, ik dacht dat het liefdes beetjes waren.
Is dat zo ? of komt er nog stress bij kijken ?
Zodat dit ongewenste gedrag misschien nog stopt ?
En heeft iemand advies hoe ik dit kan laten stoppen ?
Het gaat om een poes van drie jaar oud .
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: kat bijt tijdens aaien .

Bericht door Ani »

Je schrijft dat ze bij de vorige eigenaar ook beet. Kun je navragen aan de vorige eigenaar hoe vaak en in welke situaties het gebeurde. Het lijkt me lastig, maar niet onmogelijk, om het bijten af te leren, als het bij de vorige eigenaar ook al gebeurde en het niet is afgeleerd…

De vraag is waarom ze het doet, is het aandacht vragen? Vaak heeft bijten met onzekerheid of stress/angst te maken. Gezien je kat veel en op verschillende manieren aandacht van je vraagt, zou dit op onzekerheid kunnen duiden.

Het is belangrijk om rustig en consequent in te grijpen als het gebeurt. Duidelijk zeggen: Nee, mag niet! En haar rustig van je afduwen. Herhalen dat het niet mag als het weer gebeurt. Prijzend toespreken als ze stopt.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat bijt tijdens aaien .

Bericht door Rik »

mras schreef: 02 aug 2022 13:59 Bij de vorige eigenaar beet ze ook, ik dacht dat het liefdes beetjes waren.
Is dat zo ? of komt er nog stress bij kijken ?
Je geeft zelf al verschillende redenen aan wat het zou kunnen zijn. Stress, aandacht vragen, overstimulatie, jachtspel, verveeldheid, etc.

Je zult toch haar overige gedrag moeten leren lezen voordat je echt kunt bepalen welke van deze oorzaken het werkelijk is (dat kunnen wij uit je verhaal niet zo opmaken). En elke oorzaak heeft zo weer zijn eigen methodes om het te laten stoppen.

Wel moet je, zoals Ani al aangeeft, dit altijd positief benaderen. Niet straffen (want in bepaalde gevallen maak je het dan juist erger) maar dus positief belonen van het juiste gedrag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie