Kat bijt mij nu tweemaal....

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Kat bijt mij nu tweemaal....

Bericht door Xaro »

Ik heb een erg lieve kat, Leia. Hij is echt een dotje, en je kunt alles met hem doen. Oppaken, pootjes aanraken, aaien waar dan ook maar. Maar...hij heeft mij nu tweemaal echt gebeten. Dus niet speels, maar echt.

De eerste keer is nu 2.5 jaar geleden. Hij zat vast met zijn poot in zo'n dradige dweil. Paniek. Ik met mijn domme kop hem pakken en losmaken. In het proces beet hij mij. Ik dacht dat dit niet zo raar was. Het beestje was in paniek, after all.

Vandaag zat mijn andere kat, Luke, vast met zijn poot in het raam (zo'n kiepraam, dus hij snapte niet dat even pootje omhoog los was). Die was dus ook flink tekeer aan het gaan. En Leia was daarvan ook van over de toeren. Maar toen ik naar Luke liep en hem losmaakte, voelde ik ineens vier tanden in mijn bil. Leia had mij van achteren gebeten. Luke was toen inmiddels al vrij, maar Leia was echt in battlemodus. Helemaal over de toeren. Hij vloog Luke ook aan, maar heb hem kunnen sussen. Wat sussende geluidjes en hem wegleidend was het leed snel vergeten. Nou ja, op het bloed op mijn bil na dan.

Nu denk ik....is dit normaal, of heeft Leia een probleem? Ik snap ook dat redirected aggression een ding is. Hij reageerde op een situatie. Maar is het niet teveel reactie? Ik hoor graag jullie meningen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat bijt mij nu tweemaal....

Bericht door Ani »

Hoi Xara,
Als ik je verhaal zo lees betreft het puur een paniekreactie van Leia. Beide keren dat hij gebeten heeft (en de afgelopen 2,5 jaar heeft hij verder dit gedrag niet laten zien) was er sprake van een onverwacht stress moment. En zoals je schrijft: Leia was daarvan ook over de toeren. Het blijven dieren, ze kunnen niet praten en wij kunnen hen niet uitleggen.

Niets om je zorgen over te maken wbt Leia mijns inziens!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie