Onvoorspelbare poes

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
maydon0z
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2022 19:23

Onvoorspelbare poes

Bericht door maydon0z »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 week een poes (8 maanden oud) in huis die ik heb overgenomen van een ouder stel, die op hun beurt deze poes van hun dochter hebben geadopteerd omdat ze bang was voor het beestje. Meer informatie over de geschiedenis van de poes heb ik niet. Tijdens het ophalen kwam ze snel naar ons toe en was ze totaal niet bang. Na even snuffelen wilde ze er wel weer vandoor.

Nu eenmaal bij mij thuis ging ze meteen op verkenningstocht en was eigenlijk totaal niet angstig. Alle hoeken van de woonkamer werden onderzocht en haar staart zwiepte actief heen en weer. Ik heb ook haar kleedjes, kattenbak en voerbakjes meegekregen en deze ook in de woonkamer geplaatst.

Misschien is 1 week nog te vroeg voor haar om aan haar nieuwe omgeving te wennen, maar ze loopt bijna altijd met haar oortjes schuin naar achteren en haar staart zwiepend. Ze ligt om de haverklap op de grond in de kamer en in de hal met zwiepend staart en grote ogen. In het begin was haar ademhaling snel, dat is nu rustiger geworden en ze heeft ook haar favoriete slaapplek gevonden op een stoel onder de eettafel.

Wat lastig is is dat ze nog maar weinig naar mij toekomt. In de ochtend komt ze uitvoerig spinnend op bed en dan is het een overvloed aan kopjes en likjes. Maar na een paar minuten is het genoeg en is ze de rest van de dag geïrriteerd en blaast/bijt ze naar handen (die ik soms uitsteek op afstand om haar uit te nodigen voor een kopje). Ook spint ze alleen 's ochtends... Ze lijkt gewend aan huiselijke geluiden als deuren, tv en stofzuigers, maar kan ook flink schrikken van bijvoorbeeld het openslaan van plastic zakken. Ook spelen we elke dag 2-3 keer met veertjes en stuiterballen. Daarnaast is ze de tuin gaan verkennen en komt ook keurig terug naar haar vertrouwde plek binnen.

Het zien van de kater van de buren door het raam was een drama, veel gekrijs en uithalen en blazen. Kinderen lijkt ze ook niet te willen en bijt en slaat van zich af. Het vreemde is dat ze dan niet wegrent maar dichtbij gaat liggen met slaande staartbewegingen. Ze lijkt dus niet angstig, maar eerder arrogant(?). Ik denk dat dit te maken heeft met de bangheid van haar vorig baasje en dat dit haar gedrag heeft geconditioneerd. Ze lijkt gewend om uit te halen naar handen zonder eerder te waarschuwen.

Enig idee hoe ik deze poes kan leren om liever te zijn tegen handen/mensen/andere katten?

Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onvoorspelbare poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Jouw poes is niet arrogant, ze lijkt gewoon "overprikkeld".
Is ze gecastreerd? En is ze onderzocht door een dierenarts?

Negeer haar een poosje, aai haar liever niet (tenzij ze zelf aandringt)
Misschien was haar eerste baasje een beetje te "handtastelijk" en kon ze de poes nooit met rust laten.
Observeer haar, noteer de tijdstippen en omstandigheden wanneer ze in "overdrive" raakt.

Mijn poes heeft een neurologisch probleem. Sommige dingen die jouw poes doet komen erg goed overeen met wat mijn poes doet. Bv. zich op de grond werpen met grote pupillen en zwiepende staart. Ze stampt ondertussen hierbij ook vaak met haar achterpoten tegen haar voorpoten.
Schrikken van plastic zakken (en ook zakken chips, broodzakken enz...) doet ze ook.
Het is niet echt schrikken, het is eerder het geluid ervan waartegen ze niet kan...
Ze sprint dan met platte oren zo hard mogelijk weg.

Uithalen naar handen doet jouw poes niet zonder waarschuwen. Dat doet ze pas als je haar subtiele waarschuwingen negeert (of niet merkt). En als het zich te vaak voordoet, is het normaal dat ze op de duur de subtiele waarschuwingen overslaat (omdat ze geen effect hebben) en direct tot de actie overgaat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Onvoorspelbare poes

Bericht door marloes501 »

ik ben het met bovenstaande helemaal eens.
Laat de poes een poosje met rust, ze heeft immers al veel (verhuizingen) mee gemaakt.

1 week is echt nog lang niet genoeg voor de poes om al gewend te zijn, daar gaan minstens een paar weken overheen, en gun je poes (en jezelf)deze tijd.
Ze moet immers helemaal wennen aan alle nieuwe geuren, nieuwe geluiden, energie in huis, nieuwe baasjes, totaal nieuw territorium claimen, wennen aan een nieuw dagritme , en ook nog eens wennen aan nieuwe buur katten.
En daarbij heeft ze al verschillende baasjes gehad dus het vertrouwen heeft ook een deuk opgelopen.

Verder doet ze mij ook aan mijn poes Lily denken,
Als zij wil spelen geeft ze dat ook aan door plat op de grond te gaan liggen, staart zwiepend heen en weer en de pupillen heel groot: al met al klaar voor de aanval op een voorbijkomende muis/vogel handen of voeten.
En Lily zet ook duidelijk een hoge rug op en loopt dan van mijn weg met een soort huppeltje, voor Lily een heel duidelijk teken dat ze wil spelen

Probeer eens of jou poes dan zin heeft om met jou te spelen, en dan het liefst met een hengel met veren zodat ze dat niet je handen gaat pakken.

En verder is het voor jou ook nog te kort om je poes al helemaal te kennen, jullie hebben allebei tijd nodig.
experimenteer met verschillende speeltjes om te ontdekken wat je poes leuk vind .
Laat haar met rust als ze weg loopt, of op een kleedje ligt.
Laat haar zelf bepalen wanneer ze zin heeft om bij jou te komen liggen.

Ik zou zeggen laat de kinderen even bij haar uit de buurt blijven, en als ze wel bij de poes willen dan alleen als de poes op dat moment rustig is, en laat de kinderen de poes dan niet aaien of zo maar alleen een lekker snoepje aanbieden onder jou strenge toezicht.
Hiermee leer je je poes dat kinderen ook leuk en rustig kunnen zijn.
Als de kinderen de poes heel rustig willen aaien dan alleen over het kopje en niet over het lijfje van de poes, maar alleen als de poes en de kinderen allebei in een rustige bui zijn.

En over handen en uithalen: nooit spelen met de handen. Je kunt de poes laten wennen aan je handen door deze heel rustig aan te bieden om aan te ruiken als ze rustig op de stoel ligt, liefst met een lekker snoepje, maar aai de poes dan niet!
Alleen rustig ruiken, snoepje neer leggen en handen weer weg.
Hierdoor leert de poes dat handen geen bedreiging hoeven zijn.

Maar laat je poes vooral een poosje met rust.
En persoonlijk zou ik de poes nog niet buiten laten maar haar eerst helemaal laten wennen aan binnen en jullie.

Veel succes en houd ons op de hoogte.
maydon0z
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2022 19:23

Re: Onvoorspelbare poes

Bericht door maydon0z »

Dank voor de reacties! Het helpt me deze poes beter te begrijpen :)

Het spelen doe ik nooit met handen. Ik heb een poezenhengel, balletjes en kleine knuffels/propjes waar we mee spelen. Ik merk dat ze heel goed kan jagen. Nadat ze haar "prooi" gevangen heeft laat ze deze wel snel los en loopt met plate oren weg om vervolgens van een afstand een nieuwe aanval in te zetten.

We zijn 5 dagen verder en ik merk dat ze zich niet laat omkopen door kattensnoepjes. Wel vindt ze vis (haring, tonijn) heerlijk, misschien dat ze hiermee wat losser komt tijdens beloningen.

Het is wel een poes die steeds in de buurt wilt blijven, maar op afstand. Ook is ze erg alert op geluiden en gaat meteen op onderzoek uit. Ze groet me tegenwoordig ook met een korte "knor" als ze me ziet. Miauwen heeft ze nog niet gedaan.

Aaien gaat heel goed wanneer ze hier zin in heeft en dit is tot nu toe alleen in de ochtend als ze me een tijdje niet heeft gezien of voor het slapen gaan. 's Avonds is ze echt een knuffelbeest en kan ik overal aaien terwijl ze hard spint. Spinnen doet ze dus ook alleen 's avonds en verder nooit.

Overdag geeft ze me de indruk mij niet te hoeven zien.. Aaien hoeft dan ook totaal niet, hand of vuist uitsteken om te ruiken wilt ze ook niet. Dit wordt beloond met een klap (zonder nagels) en ze loopt snel verder. Ik merk dat als ik haar roep dat haar staart begint te zwiepen. Ze wordt duidelijk geprikkeld hierdoor, behalve als ze buiten is. Dan komt ze rennend terug naar binnen.

Volgende week naar de dierenarts voor een check, chip en vaccinaties. Ze is nog niet gecastreerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onvoorspelbare poes

Bericht door Rik »

8 maanden en niet gecastreerd? Die loopt dus ook vol met hormonen in d'r lijfje. Buiten het feit dat dat voor haar niet fijn is (en onvoorspelbaar gedrag kan geven) is het ook uitemate (en echt heel uitermate) ongezond voor haar om krols te worden en met die hormonen te zitten. De eerste krolsheid geeft al een exponentieel grotere kans dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker en/of melkkliertumoren gaat krijgen. Dus ik zou de castratie ook zo snel mogelijk inplannen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie