HELP: kat blaast, gromt en 'spuugt' naar ons?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Noa12634
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2022 14:24

HELP: kat blaast, gromt en 'spuugt' naar ons?

Bericht door Noa12634 »

Beste allemaal,

Onze poes Noa (6 jaar) is een Britse korthaar en is een binnenkat.
Noa is nooit erg aanhalerig geweest en komt wel bij ons in de buurt, maar aaien en oppakken heeft ze nooit fijn gevonden.

Af en toe blazen deed ze wel eens, maar sinds een aantal weken blaast, gromt en spuugt Noa regelmatig naar ons. Als we langs haar heen lopen wordt er soms ineens geblazen. De ene dag is het erger dan de andere dag, sommige dagen is ze rustig en worden we bespaard, andere dagen wordt er wel 10+ keer naar ons geblazen.
Wat opvalt is dat ze na het blazen standaard onder de bank gaat zitten.

Ook wordt ze op een bepaalde plek (onder een stoel) in 1 van de slaapkamers ''boos'' zodra er iemand de slaapkamer binnenloopt en zij zit op die plek. Ze begint te blazen, grommen en te spugen. Soms komt ze daarna wel weer naar je toe om een kopje te geven. Spinnen is iets dat Noa bijvoorbeeld ook nooit doet...

Kent iemand het ''spugen'' dat ik bedoel? Herkent iemand het gedrag?

Straffen is iets dat wij niet proberen te doen, en het goede gedrag wel te belonen. Maar na een snoepje na goed gedrag, zit ze 3 seconde later zo ineens weer naar ons te blazen.

Als er meer achtergrond informatie nodig is om het probleem wat duidelijker in kaart te brengen hoor ik het graag.
Wij weten niet meer zo goed wat we met haar gedrag aanmoeten...

Liefs,
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: HELP: kat blaast, gromt en 'spuugt' naar ons?

Bericht door Zotvanpoezen »

Tip 1: Ga ermee naar de dierenarts om medische problemen uit te sluiten.
Tip 2: Ga eens na of Noa zich niet verveelt, heeft hij genoeg mogelijkheden om zich bezig te houden en/of zich terug te trekken?
Tip 3: Wat is zijn voerschema? Worden de maaltijden genoeg gespreid?

Het "spuwen" ken ik. Het geeft dan zo'n "paf" geluidje dat ze maken. (Eén van de kittens uit "de Aristokatten" doet het ook ;-) ). Mijn poes Froufrou doet het als ze last heeft van teveel "prikkels" in haar omgeving of dringend eten en rust (ook stilte) nodig heeft. Dat is een teken van angst-agressie.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie