Kat valt dierenarts aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

Nooit heb ik er aan gedacht om een forum te raadplegen voor advies, tot vandaag.

Ik kom zojuist terug van de dierenarts met mijn net 1 geworden kater. Hij moest voor zijn jaarlijkse vaccinatie en controle. Tijdens de controle vertelde ik dat Dex had overgegeven vanochtend en daardoor wilde de dierenarts zijn temperatuur meten, ofcourse.

Toen zij hem pakte om de thermometer in zijn anus te drukken, begon hij te blazen en grommen en toen hij bijna af te lezen was pakte Dex de dierenarts en beet haar in haar arm. Ik had dit nog nooit van hem gezien en meegemaakt.

Daarna haalde ze de assistent erbij en probeerde zij het samen nog eens, omdat ze dacht dat hij verhoging had. En uiteraard, hij beet weer, maar nu in de buik en arm van de assistent.

Ik stond met mijn bek vol tanden, heb 1000x sorry gezegd, en ben weggegaan zonder vaccinatie..

Hebben meerdere mensen dit ooit zo meegemaakt? Is mijn kat ineens een terror kat (zoals de dierenarts zei)? Of is dit gewoon bad luck omdat lieve Dex zich misschien echt niet lekker voelt en pijn heeft?

Hellup...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Rik »

Bowy* was mijn solo-poes. Nooit andere mensen gewend. En op 18 jarige leeftijd kreeg ze nierfalen en hoge bloeddruk. Bij de tweede keer bloedafname (toen ze zich weer wat beter voelde) liet ze ook geen bloed meer afnemen. Gevolg, met drie man sterk, rubber handschoenen tot de elleboog, haar vasthouden en proberen bloed af te nemen. En zij maar krijsen. Toen heb ik voorgenomen nooit meer bloed af te laten nemen (ze was al 18,5 inmiddels). Ik kon overigens een tetanus-spuitje gaan halen bij de huisarts want ze had mij ook gebeten toen ik haar wilde vangen.

Dierenartsen zijn wel wat gewend maar ze moeten ook de kat kunnen lezen dat wanneer die echt niet wil, ze niet door moeten drukken. Dat loopt bij sommige katten verkeerd af.

Vaccinatie is meestal makkelijker. Die is gezet voordat een kat dat weet (bij een handige dierenarts).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Ani »

Dit soort gedrag heb ik ook eenmaal gezien bij Winston bij de da, ze gilde en beet om zich heen. Totale paniek van haar, maar de da en de assistente wisten hierop te anticiperen. Een rustige benadering, rubberhandschoenen en een doek over Winston heen.

Bij een volgend bezoek toen haar oog nagekeken moest worden, heeft ze rustig in de open reismand gezeten en kon de da rustig alle onderzoekjes doen. Hooguit bromde ze een beetje!

Dat een kat in paniek heftig kan reageren, kun je ook in het verhaal van Rik over Bowy* lezen. Ik hoop dat jouw da de uitspraak ‘terrorkat’ als een grapje bedoelde. Ik zou je daarom ook mee willen geven, trek je het niet aan. Jij en Dex kunnen hier niets aan doen. Het had misschien handiger geweest als de da eerst de inenting had gegeven, daar had je tenslotte een afspraak voor. En gezien het gedrag van Dex aan beschermingsmiddelen voor zichzelf, c.q. assistente had kunnen denken.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Pikachu »

Kunnen ze een kat niet even onder een roesje brengen als er nodig bloed afgenomen moet worden?

Vervelend dat hij zo heftig reageert :( beetje vreemd dat de DA je zonder vaccin laat vertrekken, ook een vaccin kunnen ze toch wel zetten onder een roesje zou ik denken?
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

De vaccinatie is niet gezet omdat Dex die ochtend had overgegeven en we beide dachten dat het beter was het even een weekje aan te kijken aangezien hij misschien nog zieker zou kunnen worden door de vaccinatie en de stress die hij kreeg.

Toen mijn vriend thuis kwam hebben we dit hele verhaal natuurlijk besproken en wij beiden denken dat Dex gewoon niet lekker in z'n vel zat en de DA wellicht te ver heeft doorgedrukt o.i.d.

We zullen nooit weten hoe of wat. Fingers crossed dat het volgende week goed gaan tijdens een nieuwe poging tot vaccineren.

BTW, Dex is momenteel weer de lieve rustige en knuffelige kat die ik ken, dus dat voelt en zit goed :)
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

Ani schreef: 26 apr 2021 17:38 Dat een kat in paniek heftig kan reageren, kun je ook in het verhaal van Rik over Bowy* lezen. Ik hoop dat jouw da de uitspraak ‘terrorkat’ als een grapje bedoelde. Ik zou je daarom ook mee willen geven, trek je het niet aan. Jij en Dex kunnen hier niets aan doen. Het had misschien handiger geweest als de da eerst de inenting had gegeven, daar had je tenslotte een afspraak voor. En gezien het gedrag van Dex aan beschermingsmiddelen voor zichzelf, c.q. assistente had kunnen denken.
Ik hoop dat het een grap was, anders weet ik zelf wel beter.. voor de volgende keer moet ik dit spektakel ook aangeven, als ze weer zijn temperatuur moeten meten..

Nu is Dex weer de lieve kat die hij altijd was, dus hopen dat het volgende week bij de inenting wél goed gaat..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het ook wel eens gehad, de dierenarts een enorme jaap over haar arm. Excuses aangeboden, maar de da gaf aan, geen probleem, risico van het vak en kon er wel om lachen.

Ook een keer dat de assistente mij moest verbinden omdat het bloed eruit droop.

Ik heb één kat die half-wild is. Die krijg ik echt niet in een vervoersmand en is zo niet te onderzoeken. Dus niet eerst consult als ik b.v. gebit wil laten doen. Dan is het één afspraak en gelijk plat spuiten. Thuis moet ik hem dan met een groot vangnet vangen en zo in een mand manoeuvreren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

Update:

Ik heb Dex nu in de tuin, en hij had zich in een klein hoekje gewurmd, probeerde weg te komen uit de tuin. Toen ik hem eruit probeerde te halen begon hij ook naar mij te blazen en wou mij ook bijten.

Ik zit momenteel echt even met mijn handen in het haar...

Wij wonen hier nog niet zo lang en hebben Dex geleerd in de tuin te zijn aan een lijn. We zijn van plan de tuin zsm catproof te maken zodat hij los in de tuin kan, alleen ben ik echt bang dat hij er hoe dan ook uit gaat breken..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door castratenkoor »

Daarom heb ik een kattenren ipv catproof afrasteren. Met halve wilde katten toch het veiligst in mijn geval.

Succes met Dex - ik hoop dat hij weer kalmer wordt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Anne »

Ik dacht dat onze tuin ook catproof was totdat Pito* hier zijn intrede deed, echt een hoogspringer die over het gaas sprong alsof het een makkie was, hij is onder de auto gekomen en op slag dood omdat wij niet tijdig ingrepen
Nu hebben we Taxi, een nieuwe hoogspringer en die gaat dus mooi ook aan de lijn in de tuin
Mag ik vragen wat voor tuigje je hebt?

Kan het zijn dat jouw Dex iets onder de leden heeft dat hij zo op je reageerde? of doet hij dat vaker?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

Anne schreef: 27 apr 2021 15:10 Mag ik vragen wat voor tuigje je hebt?

Kan het zijn dat jouw Dex iets onder de leden heeft dat hij zo op je reageerde? of doet hij dat vaker?
Ik heb zo'n comfortabel tuigje wat zacht en stevig om zijn borst en voorpoten zit. Expres deze aangeschaft zodat hij niet snijdt.

Het kan maar zo zijn dat Dex inderdaad iets onder de leden heeft, maar als hij geen temperatuur laat opmeten kan de dierenarts niet meer dan afwachten. Dit is namelijk geen normaal gedrag van hem. Hij valt ons speels wel eens aan, bijt dan nooit door, maar blazen en slaan en dan (door)bijten kennen wij niet van hem..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Rik »

Hij kan inderdaad goed zo reageren dus hij zich niet lekker voelt.

Overigens kun je temperatuur ook zelf opmeten.
Misschien laat ie dat wel toe bij jullie en thuis.
https://www.dierendokters.com/katten/ho ... ur-opnemen
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Anne »

Catladysharon schreef: 27 apr 2021 15:50 Ik heb zo'n comfortabel tuigje wat zacht en stevig om zijn borst en voorpoten zit. Expres deze aangeschaft zodat hij niet snijdt.

Het kan maar zo zijn dat Dex inderdaad iets onder de leden heeft, maar als hij geen temperatuur laat opmeten kan de dierenarts niet meer dan afwachten. Dit is namelijk geen normaal gedrag van hem. Hij valt ons speels wel eens aan, bijt dan nooit door, maar blazen en slaan en dan (door)bijten kennen wij niet van hem..
Ik hoop dat het je lukt om zijn temp op te nemen, als hij zo uit het niets naar je uitvalt kan hij iets onder de leden hebben

Is Dex weleens ontsnapt uit het tuig?
Ik ben erg bang voor ontsnapping uit het tuig en heb daarom een tuigje besteld met drie riempjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catladysharon
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2021 15:06

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Catladysharon »

Anne schreef: 27 apr 2021 17:11 Ik hoop dat het je lukt om zijn temp op te nemen, als hij zo uit het niets naar je uitvalt kan hij iets onder de leden hebben

Is Dex weleens ontsnapt uit het tuig?
Ik ben erg bang voor ontsnapping uit het tuig en heb daarom een tuigje besteld met drie riempjes
Ik kijk het even aan, als hij zulk gedrag blijft vertonen bel ik de DA en moeten ze hem maar even onder een roesje onderzoeken oid. Ik ga nu zeker zelf niet aan de gang met de thermometer.. 😔

Dex is er een keer uitgeglipt toen hij heel erg schrok en niet goed weg kon komen, voor de rest nog nooit. Ook is onze tuin niet mega makkelijk om uit te komen, dus mocht hij eruit glippen, ben ik niet bang dat hij gelijk weg is, gelukkig..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat valt dierenarts aan

Bericht door Dinky »

Een kat in het nauw kan 3 reacties vertonen: vluchten, bevriezen of vechten. Dex valt, net als veel meer katten, in die derde categorie. Een goede dierenarts moet daar dan ook mee om kunnen gaan, zoals beschermende handschoenen en assistent die de kat met beschermingsmiddelen vasthoud. Ook heb je speciale kooien voor wilde katten die tot standaarduitrusting van een da praktijk behoren volgens deze site: https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... tb68ia2e1n

Kortom, Dex is zeker geen uitzondering ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie