Onze kat valt mijn voeten aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

nellebel schreef: 27 jan 2021 09:41 hoe speel je met haar? met je handen of met speeltjes?
Met speeltjes. Pingpongballetjes (was in dit geval zo), speelgoedeendjes, een speelmuis en wat er toevallig bij de hand is.

Niets leuker dan als ze op haar rug ligt een pingpongballetje op haar buik te leggen. Maar nu dus even niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Rik »

Edwinek schreef: 27 jan 2021 20:43 Wat bedoel je met solo-trekjes?
Dat hangt een beetje van de kat zelf af. Is ze de enige kat in het huishouden? En hoe oud is ze? Katten kunnen na verloop van tijd vergeten hoe ze correct moeten en mogen spelen. Ze kunnen dan verschillende ongewenste gedragingen gaan vertonen. Niet altijd en ook niet alle problemen. Maar het kan dus wel. Spelagressie is er daar één van. En dat kan zelfs vormen aannemen dat je inderdaad niet kunt zien dat het 'spel' is. Dan kun je bv bij het langslopen aangevallen worden en de andere keer kan ze poeslief zijn.

Lees dit maar eens:
https://www.mariekevanderburgt.nl/diere ... lagressie/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Aha, dat bedoel je. Ze is inderdaad de enige poes, 6 jaar oud. Interessant artikel, ik had het al eens gezien, maar blijkbaar niet goed gelezen. Ik zal het eens proberen met spelen op afstand, hoewel we dat min of meer al doen. Maar misschien is het gooien van speeltjes niet de juiste manier?
We hebben een giraffe-achtig hengeldinges, maar tot nu toe was ze daar bang voor. Rustig nog eens proberen maar. Misschien een druppeltje valeriaan erop.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Synemios »

Valeriaan worden katten niet rustig van.
Luna is super lief maar niet meer als ik ergens valeriaan op doe, dan moet ik ook niet in de buurt komen ;-)
Dus ik zou eerst even wat op een kussentje doen of een knuffeltje en kijken hoe ze erop reageert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Ani »

Kan het aanvallen van je voeten te maken hebben met haar emoties, of dat ze ‘over haar kookwater’ is. Ik heb geen volwassen poes, maar een kitten van bijna acht maanden. Als ze veel indrukken heeft gehad en daarbij actief is geweest valt ze soms mijn voeten fel aan.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Anne »

Ani dat klinkt niet goed. Pluto hier van 8 maanden valt niet onze voeten aan,
Dat klinkt als een voorbode voor spelagressie
Jouw kitten zou nog kunnen wennen aan een ander kitten, niet te lang wachten

Dit zijn gedragsproblemen die vaker voorkomen bij katten die alleen worden gehouden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Ani »

Hoi Anne,
Het gebeurt maar heel sporadisch hoor. Ze is een heel contente en tevreden kitten. De hele dag aan het (samen) spelen en inmiddels ook aan tuigje naar buiten. Ze doet het echt een enkele keer als ze moe is en houd dan ook direct weer op als ik haar in d’r mand of ander plekje leg. Meestal begint ze m’n hand dan ook te likken.

We moeten tot april wachten, dan kunnen er weer kittens geadopteerd worden. Mijn man en ik zijn zo gek van Winston, dat het ons (en voor haar) super gezellig lijkt om er een vriendje of vriendinnetje bij te nemen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Synemios schreef: 29 jan 2021 20:33 Valeriaan worden katten niet rustig van.
Weet ik, het gaat erom dat ze dan haar energie op dat speelgoed richt. Werkt momenteel prima, druppeltje valeriaan op het speeleendje en die moet het dan ontgelden. Daarna is ze rustiger. De eendjes moeten wel eerder vervangen worden vrees ik :lol:

Overigens is ze de laatste dagen weer helemaal de oude. Mijn voeten kunnen zich weer wat veiliger voelen. Spelen gaat ook weer goed, alleen dan op wat meer afstand.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Rik »

Fijn. Dit zou zich in de toekomst best nog eens kunnen herhalen. Ik had het bij Bowy* ook (zij was ook een solopoes). Niet zozeer het aanvallen van de voeten maar wel dat ze wel eens kon schrikken of in een bui was (dat ze uit kon vallen) waarvan ik dan wist dat ik haar een paar dagen maar met rust moest laten. Ik kon dat op een gegeven moment aan haar aflezen.

Bij een solopoes van 6 jaar kun je ook niet zomaar iets bijplaatsen. Dus je zult haar goed moeten leren lezen dat je weet wanneer ze in zo'n bui is ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Synemios »

Edwinek schreef: 30 jan 2021 20:50 Weet ik, het gaat erom dat ze dan haar energie op dat speelgoed richt. Werkt momenteel prima, druppeltje valeriaan op het speeleendje en die moet het dan ontgelden. Daarna is ze rustiger. De eendjes moeten wel eerder vervangen worden vrees ik :lol:

Overigens is ze de laatste dagen weer helemaal de oude. Mijn voeten kunnen zich weer wat veiliger voelen. Spelen gaat ook weer goed, alleen dan op wat meer afstand.
Oh gelukkig, ik ben een beelddenker en zag al een rampscenario voor me :lol:
Wat fijn dat ze zo haar energie kwijt kan, en jou voeten veilig zijn ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Anne »

Ani schreef: 30 jan 2021 19:11 Hoi Anne,

We moeten tot april wachten, dan kunnen er weer kittens geadopteerd worden. Mijn man en ik zijn zo gek van Winston, dat het ons (en voor haar) super gezellig lijkt om er een vriendje of vriendinnetje bij te nemen.
Wat super leuk dat Winston er een vriendje bij krijgt!!!!

het is inderdaad geen kitten seizoen
Ik ben ook al aan het rondkijken voor onze Pluto
Op dit moment ben ik bezig met russisch pet rescue
Dus heel misschien krijgt Pluto een russisch vriendje :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Ani »

Ach wat leuk Anne, voor Pluto!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Zo, nog even een update. We hebben denk ik één trigger voor haar agressieve uitvallen gevonden: als ik (niet mijn vrouw) me in haar richting buk. We denken dat Geisha dat ziet als een soort hoge rug maken, blijkbaar komt het agressief op haar over. Kan best iets uit haar verleden zijn natuurlijk.
Maar het is ook nog deels onvoorspelbaar. Gisteren lag ze op een stoel te slapen en toen ik naast haar ging zitten zat ze me opeens van van die grote angstpupillen aan te kijken. Ik ben weer weggegaan en ze heeft niets agressiefs gedaan, maar ze bleef me wel nog een hele tijd met angstogen aankijken. Dit was overigens iets dat op andere momenten geen probleem is.
Afgezien daarvan is ze zo lief als we haar kennen, hoewel ik voorlopig nog niet echt met haar durf te spelen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door nellebel »

goed dat je haar steeds beter begint te "lezen" . dit maakt het ook makkelijker voor de toekomst.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

nellebel schreef: 25 feb 2021 11:54 goed dat je haar steeds beter begint te "lezen" . dit maakt het ook makkelijker voor de toekomst.
Ja, dat helpt zeker, maar het is wel een klus hoor. Onze vorige katten waren wat dat betreft een heel stuk makkelijker.
Plaats reactie