Onze kat valt mijn voeten aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door nellebel »

ja dat krijg je met katten met een rugzakje. maar als je ze eenmaal hebt doorgrond is de dankbaarheid en beloning vaak wel enorm groot. heb zelf een flinke bangerd in huis gehaald, nu na jaren de grootste knuffelkont die bestaat. hij blijft zijn makken houden mat paniek en stress met momenten, maar daarlangs heeft hij ook zijn momenten dat hij de liefste van de wereld is. dan smelt ik al als ik in zijn oogjes kijk. vooral ook het vertrouwen. eerst vertrouwde hij niks of niemand, overal bang voor. nu als de stofzuiger aan gaat zie ik de paniek in zijn ogen, maar ik kan hem met mijn stem gerust stellen en hem zelfs zover krijgen dat hij heel rustig de stofzuiger voorbij loopt naar een voor hem veilige plek. dan ben ik zooooooo trots op mijn ventje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Rik »

Ja, katten kunnen in de loop der tijd hun eigen handleiding creëren :lol:

Als ze van die grote angstpupillen heeft kun je wel kijken wat je kunt doen om haar weer gerust te stellen. Op dezelfde manier dat ze triggers heeft waardoor ze in die staat geraakt, kan ze ook triggers hebben om er weer uit te komen. Maar ook dat is weer een hele uitdaging om dat te leren ;)

Edit: ha, Wendy zegt dat ook al.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Momenteel is ze in ieder geval weer de liefste op de hele wereld, de laatste week hebben we geen ruzie gehad. Komt allemaal wel goed, we moeten haar inderdaad steeds beter leren lezen.
Overigens hebben we ook de plekken van haar eethoek en haar bak verwisseld, wat betekent dat ze een rustiger hoekje heeft om te eten en te drinken, wat ze heel fijn lijkt te vinden.
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Dit weekend wel weer even een dingetje, we hebben het misschien nu nog beter door: uitstrekken van je arm/hand in min of meer haar richting is een trigger (dat kan ook de echte trigger bij het bukken zijn geweest). Misschien is ze ooit geslagen? Iemand die haar steeds bij haar nekvel pakte?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Zotvanpoezen »

Of misschien vind ze het gewoon niet leuk om aangeraakt te worden als ze niet zelf het initiatief neemt?
Een uitgestrekte arm lijkt trouwens op een poot die wil meppen in kattentaal. In dit geval een hele grote poot :lol:
Daarom doe ik het nooit bij mijn eigen (en andere katten) : het lijkt op een dreiging)

Nu je één van de triggers kent, kan je hem vermijden ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Zoiets kan het zijn. Inmiddels is ze weer een paar keer uitgevallen, maar we hebben de indruk dat ze nu ook weer sneller rustig wordt.

Wat we nu doen:
- Stil blijven staan, even aankijken en heel duidelijk op ferme toon (maar niet schreeuwend of agressief) zeggen dat dit niet leuk is ("Nee, niet doen").
- Dan de aandacht op iets anders richten (smartphone is dan weer handig) en wachten tot ze zich zelf terugtrekt. Dat is meestal binnen 30 seconden.
- Ze kan dan een plekje opzoeken om af te koelen en dan pas lopen we weg, zodat ze niet het idee heeft dat haar tactiek werkt.

Het vreemde aan dit alles is wel dat dit pas begon na een half jaar bij ons. Blijkbaar een herinnering losgemaakt.

Vervelend is ook dat we nu eigenlijk niet meer met haar durven te spelen (want: vaak arm uitstrekken en bukken om speeltjes te pakken.) Ik heb nu een Sphero Mini besteld, die schijnt bij heel veel katten in de smaak te vallen en hij heeft afstandsbediening. Daarnaast af en toe een berg speeltjes verzamelen zodat we ze kunnen gooien zonder te moeten bukken.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Ani »

Goed stappenplan wat jullie nu toepassen. Als je dat consequent doet en volhoudt bestaat de kans dat ze het gaat oppakken.

Qua spelen is een hengel en het gooien met (stuite) balletjes en dergelijke een goeie. Zelf zou ik toch niet te voorzichtig zijn met het oppaken van speeltjes. Ze zal het toch moeten afleren jullie aan te vallen. Spelen moet voor haar iets leuks en positiefs zijn. En voor jullie ook.

Zelf zou ik ervoor kiezen om haar een paar minuten apart te zetten als ze aanvalt tijdens het spel. Je kunt dan ook weer ferm zeggen: dat mag niet! En eventueel later het spel weer een kans tot spel aanbieden.

Met onze kat werkte het om haar bij ongewenst gedrag even op de gang te zetten en te negeren. Dan kwam ze tot rust. En neutraal dan weer binnen laten. Met rustige stem prijzen ‘goed zo. Niet meer doen’. Wel, iedere kat is anders en heeft andere ervaringen. K duim voor jullie dat zij rust gaat vinden! Zou voor jullie ook fijn zijn!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Zotvanpoezen »

Betert het niet als ze genegeerd wordt?
Sommige katjes zijn echt liever "onzichtbaar" en willen helemaal geen aandacht.
Gewoon geduldig wachten tot ze uit zichzelf komt. En soms kan dat heel lang duren...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Ani schreef: 10 mar 2021 19:14 haar een paar minuten apart te zetten als ze aanvalt
Op zich een goed idee, als ik mijn handen aan flarden wil :lol: Ze is op zo'n moment echt niet aan te raken. We hebben het wel eens gedaan als ze toevallig de deur uitliep, maar we merken nu dat ze op deze manier dus zelf even ergens anders heen gaat.
Laatst gewijzigd door Edwinek op 13 mar 2021 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Zotvanpoezen schreef: 11 mar 2021 15:48 Betert het niet als ze genegeerd wordt?
Sommige katjes zijn echt liever "onzichtbaar" en willen helemaal geen aandacht.
Gewoon geduldig wachten tot ze uit zichzelf komt. En soms kan dat heel lang duren...
Dat is ook iets wat we nu doen. Als ze bijvoorbeeld op zolder gaat zitten dan negeren we haar. Ze heeft dan duidelijk behoefte aan wat me-time.
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Overigens: we hebben het perfecte speeltje gevonden, denken we. De Sphero Mini, een op afstand te besturen balletje (formaat ping-pong bal). Ze vindt het geweldig. We kunnen het balletje vanalles laten doen: verstoppen, ontwijken, haar benaderen, etc.
Hij ligt klaar onder de kast, dus we hoeven alleen maar ons mobieltje te pakken om hem te besturen. En als ze die nerveuze energie heeft kan ze die zo mooi ontladen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Ani »

Leuk! Daar zal ze inderdaad wel ‘zoet’ mee zijn en kan ze lekker d’r energie kwijt!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Ani schreef: 14 mar 2021 14:45 Leuk! Daar zal ze inderdaad wel ‘zoet’ mee zijn en kan ze lekker d’r energie kwijt!
En voor ons is het ook nog eens leuk speelgoed ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door nellebel »

ik denk dat jullie prima bezig zijn. ferm toespreken zou ik niet doen. je wilt haar vooral niet bang maken en je hebt toch een katje met een rugzakje. nee zeggen is prima. en ook negeren. het is fijn als ze met dat speeltje energie kwijt kan.
de vraag is natuurlijk of jullie iets hebben getriggerd of dat ze het al langer had maar nooit gemeld is. mogelijk voelt ze zich nu na langere tijd meer ontspannen bij jullie en dat maakt haar misschien ook aan het schrikken. voorheen meer op de hoede, en nu schrikt ze van haar eigen momenten van ontspanning. gijs was vroeger ook 1 brok spanning, nu is hij best vaak ontspannen, maar als hij dan schrikt zit hij wel meteen in de lamp.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

nellebel schreef: 15 mar 2021 12:19 ... ferm toespreken zou ik niet doen...
Met ferm bedoel ik eerder de intonatie, niet volume. Dus niet de zoete toon die we normaal gebruiken ;-)
Plaats reactie