Onze kat valt mijn voeten aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Hallo kattenliefhebbers, mijn eerste bericht hier en meteen een raar probleem.

Gisteren werd onze kat Geisha opeens heel agressief naar mij, tijdens het spelen. Toen ik wegliep naar de gang wilde ze mijn voeten pakken (niet echt speels zoals ze anders wel eens doet, dit was serieuzer). Dat bleef circa een uur zo. Toen moest ik vanwege thuiswerken toch even in de woonkamer gaan zitten, waar zij ook moest blijven. Na een tijdje kwam ze naar me toe en ging tegenover me op tafel liggen slapen, alsof er niets gebeurd was. Wij blij, Geisha blij en de rest van de avond was er niets aan de hand.

Vanmorgen kwam ik naar beneden (ze slaapt altijd in een afgesloten woonkamer en keuken) en werd lief begroet, kopjes etc. Eten gegeven, maar toen ik met mijn boterham langs haar naar de eethoek wilde lopen ging ze weer grommen en in een (angstige) aanvalshouding. Rond 9:00 bij haar tweede portie eten weer: grommen als ik langs haar wilde. Maar toen ik aan mijn werktafel zat kwam ze weer alsof er niets aan de hand was langs me heen over het bureau, aaien was geen probleem, ook niet als ze hier op de vensterbank ligt te slapen. Rond 13:00 weer: ze lag op de grond in de deuropening en toen ik erlangs wilde weer grommen en blazen, dikke staart etc.
En nu ligt ze weer hier bij me te slapen, is aaibaar enz.

Op mijn vrouw reageert ze trouwens niet zo. Geisha is een mix met (ik denk) ca. 50% Perzische korthaar erin, een poes van ca. 6 jaar oud. We hebben haar afgelopen juli uit het asiel geadopteerd.

Het lijkt er dus op dat het vooral mijn voeten zijn als ik te dichtbij kom, niet ikzelf. Met of zonder sloffen lijkt geen verschil te maken. Als ik zit gaat ze ook niet achter mijn voeten aan, alleen als ik langs loop. Ik ben overigens nooit op haar getrapt of zo, tot eergisteren was ze de zachtaardigste kat die we ooit gehad hebben.

Ik vermoed dus dat ik met mijn voeten, misschien in combinatie met een verkeerd geluid of zo, iets raars heb gedaan dat ze als bedreigend heeft gezien.

Nu is de vraag: hoe gaan we dit fixen? Stoppen met langslopen is niet echt een optie...

Groeten, Edwin
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Kleine update: gisteren heb ik de rest van de dag op schoenen rondgelopen, deels om mijn voeten te beschermen, maar ook omdat het anders is dan anders, een andere vorm.
Dat ging redelijk, ik kon in de keuken rustig koken, ze kwam ook even rond mijn voeten draaien. Vooral heel rustig bewegen helpt (wat voor mij met mijn meterlange stappen niet eens zo makkelijk is) en haar niet aankijken als je in haar richting komt. 's Avonds kwam ze zeker 45 minuten tussen ons op de bank liggen, wassen etc., wat ze (op de eerste dag dat ze bij ons was na) anders niet doet. Later lag ze op haar gewone plek, maar toen ik haar probeerde te aaien (ik was natuurlijk net naar haar toe gekomen) was het weer even grommen.
[op dit moment springt ze op mijn bureau en loopt langs me naar haar plekje op de vensterbank en laat zich aaien]
Vanmorgen ging alles eigenlijk goed, totdat ik langs haar door de deur wilde (ze zat in de deuropening), dat was weer even grommen.
Duidelijk is dat ze heel schrikkerig is en i.p.v. gewoon weg te rennen (zoals vroeger) meteen in de verdediging gaat.
Voorlopig hou ik het op rustig bewegen, niet teveel aankijken (maar wel vaak langzaam knipperen natuurlijk, dat levert meestal ook respons op) en niet teveel op haar af gaan, maar wachten tot ze naar mij komt. Ruimte geven.

Wat me opvalt is dat ze me wel lijkt op te zoeken, zeker als ik op mijn werkkamer zit. Ze gaat zelfs onder het bureau zitten (waar toch ook mijn voeten staan). Ze wil graag, als ik maar niet ga lopen.

Heeft iemand nog andere tips?
Cerna

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Cerna »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee want ik heb het tijdens mijn 45-jarige kattencarrière nog nooit meegemaakt, maar vond wel dit op internet: https://www.mariekevanderburgt.nl/diere ... lagressie/

Misschien dat je er wat aan hebt?
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Cerna schreef: 21 jan 2021 09:26 Misschien dat je er wat aan hebt?
Hoi Cerna, bedankt voor de link. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit spel is, er wordt duidelijk wel gegromd, de oren gaan vaak plat, dikke staart etc.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door nellebel »

onze gijs is doodsbang voor schoenen maar onze blote voeten daar is hij dol op. daarom hebben wij dus nooit schoenen aan in huis. dan is hij echt verdwenen (hij gromt gelukkig niet maar vlucht).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

nellebel schreef: 21 jan 2021 12:41 doodsbang voor schoenen maar onze blote voeten daar is hij dol op
Ik kreeg 's morgens bij het eerste eten altijd kopjes op mijn tenen, hopelijk gaat dat weer terugkomen. Voorlopig bescherm ik mijn tenen nog even...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry als ik je beledig, maar het kan ook zijn dat de kat reageert op de geur van je voeten. (Ze gaf eerst kopjes)
Sommige katten reageren sterk op zweetvoeten. Een beetje vergelijkbaar met valeriaan, dat ook naar zweetvoeten ruikt. Sommigen worden er wild en/of agressief van, om daarna rustig in slaap te vallen als de roes uitgewerkt is ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Zotvanpoezen schreef: 21 jan 2021 15:09 de geur van je voeten
Ik durf best toe te geven dat hier iets in kan zitten :lol:
Misschien toch iets met de sloffen, die zijn nieuw en inderdaad nogal zweterig. Dank voor de tip, ik ga weer lekker op mijn sokken lopen. Kijken of het helpt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Rik »

Het kan zijn dat ze gewoon een keertje heel erg geschrokken is (van je voeten). Ze maakt dan niet de associatie met 'de mens' die erboven zit. En angst uit zich in wat jij dan ziet. Dat schrikken kan van het kleinste iets zijn. Katten zijn rare snuiters wat dat betreft.

Als er verder niets raars gebeurd heb je kans dat dat even een paar daagjes duurt en dat ze er dan weer overheen is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Synemios »

Bij mijn man zijn het zijn werk schoenen.
Hij heeft ook grote voeten en Lizzy en Timmy zijn er bang voor.
Alleen Indy is er gek op, die geeft kopjes en rolt over zijn voeten heen, maar die vind alles wat stinkt fijn :lol:
De 1 rent weg, de ander valt aan terwijl als hij ze uit doet voor de katten hem zien er niets aan de hand is.

Kan ook wat Rik al zegt iets tijdelijks zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Weer een update, goed nieuws voorlopig. Uiteindelijk werd duidelijk dat het blijkbaar mijn sokken zijn (de "sloffen" waar ik het over had zijn Skinners, zien er min of meer uit als sokken). Op blote voeten had ik vrijdag geen probleem. Toen ik daarna op sokken naar beneden kwam ging Geisha weer in de verdediging. Snel schoenen aangetrokken en daarna ging het weer goed.
Inmiddels heb ik nieuwe sloffen, gewone met zolen, en dat gaat goed.

Ik heb trouwens sinds woensdagavond al het idee dat Geisha me meer opzoekt dan ervoor. Ze gaat ook demonstratief nonchalant met haar rug naar me toe voor mijn voeten liggen, enz. Alsof ze me wil laten zien dat ze me best vertrouwt. Zal wel projectie van me zijn, maar het komt heel lief over.

Dank voor het meedenken en de tips!
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Nou, niet dus. Een paar dagen ging het goed, maar nu net weer mis. Wat nu opviel: het begon tijdens het spelen en dat was de eerste keer ook zo. Misschien voorlopig maar niet met haar spelen dus, helaas.
Wel weer achter mijn voeten aan (nu met nieuwe sloffen), maar misschien is dat wel omdat dat nou eenmal iets is wat ze makkelijk kan bereiken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Rik »

Misschien het begin van solo-trekjes.

Als ze je voeten aanvalt, kun je het dan wel afleiden dat ze naar jou omhoog kijkt en de associatie met jou legt. Beste is dat je haar dan goed kunt 'lezen' en de aanval van tevoren aan ziet komen.

Of klickertraining (moet ze wel in maaltijden eten, geen free-feeding) en dan kun je haar zo afleiden.

Maar dus niet langslopen als ze niet naar boven kijkt dat ze ziet dat jij het bent.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door nellebel »

hoe speel je met haar? met je handen of met speeltjes?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Onze kat valt mijn voeten aan

Bericht door Edwinek »

Rik schreef: 26 jan 2021 22:13 Misschien het begin van solo-trekjes.
[...]
langslopen als ze niet naar boven kijkt
Wat bedoel je met solo-trekjes?

In ieder geval is langslopen geen probleem, ook niet als ze de andere kant op kijkt. Zeker niet als ze me kan horen komen.
Ik heb eerder het idee dat ze soms zo reageert als ik haar aankijk als ik naar haar toe loop. Maar ook dat maar af en toe.
Vandaag was er ook weer niets aan de hand, ze was zo lief als we gewend zijn en kwam op het bureau tegen mijn muishand aan liggen.
Plaats reactie