Poes valt kitten en mij aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Tansu »

Goedemorgen,

Ik heb een poes van 4 en een kitten van 12 weken het gaat allemaal prima spelen samen enz enz.
Maar opeens de kitten besprong mij zonder ik het in de gaten had en ik ging op haar staan waardoor ze ging krijsen.
Daar op reageerde de poes van 4 super aggresief en sprong op de kitten af en daarna sprong ze mij in de benen en heb ik aardige wonden in mijn benen waarbij ik dscht ik loop maar weg en toen viel ze mij weer aan super dikke staart haren overeind enz enz enig idee hoe dit zou kunnen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Rik »

Angst, schrik.

Poes is waarschijnlijk ook van het hele voorval geschrokken en reageert daar nu op die manier op.

Beste is om ze allebei even helemaal tot rust te laten komen en zelf laten bepalen wanneer ze jou weer benaderen.

Meestal krijgen ze wel in de gaten dat de heleboel niet zo erg is en zoeken ze voorzichtig weer toenadering.

Zelf proberen te benaderen kan weer resulteren in hetzelfde (tenzij je je poes feilloos kunt 'lezen' en weet hoe ver je kunt gaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Geert »

Is de poes van 4 inmiddels al bijgetrokken?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Tansu »

Jaa was een eenmalig iets het is gen een heel bange onzekere poes
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Tansu »

Het was weer zover.

De kitten was aan het spelen in de kattenboom en zat vast met haar nagel aan een bal met belletje en begon heel hard te miauwen en de oude poes begon een dikke staart te krijgen viel haar aan en vloog mij weer in de nek en benen.
Ik vraag mij toch af waar dit vanaf komt als die oude kitten heel hard begint te miauwen dat ze haar en mij aanvalt?
Ik mag aannemen dat dit echt iets psychologisch is en niet medisch.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Rik »

Nou ja... psychologisch. Het is gewoon schrik en onzekerheid. Als dit echt gebeurd direct na de schreeuw van die kleine lijkt het mij ook niets medisch.

Zie het maar alsof jij ligt te slapen en er gaat een knal bij je oren af. Dan kun je zelf ook in een staat schieten waarbij je alles en iedereen in de buurt een klap verkoopt. Gewoon een 'trauma-standje'.

Heeft ze een moeilijke jeugd achter de rug?

Wat je nog zou kunnen proberen is haar te desensiteren. Bijvoorbeeld op je telefoon een app als 'kat klinkt' (van boris j op android) en dan te kijken hoe ze daarop reageert. Ik moet er wel bij zeggen dat je dat heel voorzichtig moet doen. Je wilt haar niet teveel in de stress jagen. Zoek een stand en geluid waarbij ze wel haar oren spitst en opkijkt maar niet in de stress schiet. En dat zou je dan heel langzaam en voorzichtig uit kunnen bouwen. (Beetje het idee wat je ook doet bij dieren die bang zijn voor vuurwerk) Maar als je haar niet feilloos kunt 'lezen' dan zou ik hier niet aan beginnen.

Maar het kan ook gewoon in haar karakter zitten (waar je dan rekening mee moet houden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: Poes valt kitten en mij aan

Bericht door Tansu »

Bedankt voor je reactie nee denk niet dat ik aandurf haha haar jeugd is onbekend de eerste 3 jaar het is al heel wat dat de de kitten heeft geaccepteerd naar een poos het is gewoon bijzonder als de kitten begint die miauwen dat ze dan een dikke staart heeft en in de aanval gaat laats ook een keer met voeren was het in het bakje doen en die kleine begon een beetje te zeuren en hap in eens in mijn kuit
Het was ook niet echt plots ze was aan het huilen en eerst ging ze kijken je zag echt een opbouw het zal wel in der zitten want xe is ook een onzekere poes die ook snel schrikt als je al opstaat ens enz
Plaats reactie