Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Super dat het werkt.
Samen spelen versterkt ook jullie band ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey hey.

We zijn nu meer dan een week verder en Coco is gewoon nog steeds Coco. Hij kan echt nog agressief zijn maar dat is voornamelijk omdat hij denk ik gefrustreerd is vanwege verveling. Hij heeft zat om mee te spelen dus daar ligt het niet aan. Hij doet dat ook heel erg goed, spelen. Het hengeltje heeft hij helaas nu door en hij verbruikt nauwelijks energie doordat hij wat slimmer is geworden. Eerst sprong hij helemaal in het rond tot hij zat te hijgen en nu dus niet meer waardoor hij nog barst van de energie en door het huis heen rent. Ik denk dat ik ergens dit jaar naar de dierenarts ga met hem. Hij is wel veel liever geworden en is nu veel meer in mijn buurt. Maar uit het niets valt hij je dan aan als je bijvoorbeeld aait terwijl hij op je schoot is komen zitten en houdt dan ook niet op. Net beet hij ook zomaar in mijn elleboog? En hij kan nog steeds gewoon ineens je hand of voet aanvallen wat je echt kan laten schrikken gewoon. Het is zelfs nu niet eens meer gerelateerd aan schemering/nacht.

Weet iemand wat het kost om je kat te laten onderzoeken op agressie gerelateerde zaken? Kan niet echt veel missen de komende maanden. Ik zal dan echt wat opzij moeten zetten.

Hier wat foto’s met waarom ik graag wil investeren in deze lieve kat en hij het waard is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Fijne avond en weekend!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Phalaenopsis schreef: 11 sep 2020 21:57 Maar uit het niets valt hij je dan aan als je bijvoorbeeld aait terwijl hij op je schoot is komen zitten en houdt dan ook niet op.
Het kan ook zijn dat je hem ergens aait wat hij niet leuk of fijn vindt. Niet alle katten houden van aaien (hoewel ze er soms wel om lijken te vragen).

Je ziet dus in ieder geval wel dat energie ermee te maken heeft. Ik weet ook (met Bono) dat het soms heel moeilijk is om een kat aan het spelen te houden. Bono gaat ook meer in een afwachtende houding liggen totdat het prooi echt binnen handbereik is. Die krijg ik ook niet zo makkelijk aan het hijgen. Maar dat betekent dan wel dat je weer een andere manier van spelen moet zien te vinden.

Ook vraag ik me er of een dierenarts dat gedrag kan onderzoeken. Het enige dat die kan doen, lijkt me, is medicijnen voor de hersenen geven. Maar dat is behoorlijk ingrijpend. Wellicht dat eerst een route via een kattengedragstherapeut beter is. Dierenarts lijkt me dan het laatste redmiddel.

Overigens kan het ook zijn dat het gedrag veranderd als de baby er is. Of dat zijn gedrag naar de baby toe heel anders kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey!

Nou hij vindt het erg fijn om geaaid te worden maar soms wilt ie dat eventjes niet en dan wordt hij erg boos.

Ik zie wel hoe het allemaal gaat. Weet jij misschien een goeie kattengedragstherapeut en wat de tarieven zijn?

Ik hoop echt dat hij wat veranderd ja straks over enkele weken..

Dank :)

Fijne dag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Ik heb zelf geen ervaring met kattengedragstherapeuten. Ik meende dat Tinley een heel bekend opleidingsinstituut is die ook goed staat aangeschreven. Je kunt op deze pagina kijken wie er bij jou in de regio zit.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html

Misschien dat andere hier op het forum wel ervaringen geven met gedragstherapeuten (en de kosten daarvoor)?

Kosten staan ook hier:https://www.tinleygedragstherapievoordi ... atten.html

Kort telefonisch consult is goedkoper maar ik heb geen idee of ze dan de volledige situatie goed kunnen beoordelen.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... atten.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Wil hem dus net laten verzekeren bij de Hema maar hij moet dan eerst gechipt zijn... En hij is een binnenkat dus ik snap dit niet echt. Hij heeft dus ook geen “paspoort”. Zijn er verzekeringen waarbij je geen gechipte katten ook kan verzekeren?

Ik wil hem alvast verzekeren mocht hij toch iets medisch hebben en dat ik hem dan ineens niet kan verzekeren ofzo omdat hij een diagnose heeft en ik de volle prijs moet betalen.


Dank.


Fijne dag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Uh... Hij is niet gechipt... ?
Kan ik dan vragen... Hij is toch wel gecastreerd?

Zoniet, dan wordt dit hele complete topic een ander verhaal.

(Wij gaan er altijd wel vanuit dat katten gecastreerd zijn. Niet alleen wegens de gedragsproblemen maar ook zeker en vooral voor de gezondheid van de kat)

Ik neem aan dat je bij elke verzekering wel kunt zien of een chip verplicht is. Ook dekken niet alle verzekeraars en verzekeringen hetzelfde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey,

Nee. Hij is zelfs niet gecastreerd... Wat houdt dat dan in? Is hij dan vatbaarder voor ziekten of gedragsproblemen??? Niemand die dit mij verteld heeft. Ja mijn ex zei dat als hij naar buiten gaat gecastreerd moet worden etc maar verder? Niets.

Aub tell me.


Dank.


Fijne dag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Phalaenopsis schreef: 12 sep 2020 14:07 Nee. Hij is zelfs niet gecastreerd... Wat houdt dat dan in? Is hij dan vatbaarder voor ziekten of gedragsproblemen???
Aaaaaaarrrrrrgggghhhhhh....
Ok, je wist het zelf niet... maar nondeju...

Stel je voor... Je hebt nu een 18 jarige puber die vol zit met hormonen en die geen uitlastklep (zoals sex) heeft. Hoe gefrustreerd denk je dat je dan zelf zou zijn? Nee, dat gedrag is nu wel makkelijk te verklaren.

Wat betreft gezondheid... een ongecastrerde kater zit vol met hormonen. Naast gezondheidsproblemen op latere leeftijd (tumoren) leidt het ook tot grote gedragsproblemen bij katers. Denk aan sproeien (ik hoop voor je dat ie dat nooit gaat doen) en agressie wegens frustratie.

Jouw op openingspost teruglezend lees ik dat het bij 9 maanden begonnen is. Precies de leeftijd. (Ik had het toen eigenlijk gelijk moeten vragen maar ik dacht "hij zal wel gecastreerd zijn").

Elke... maar dan ook werkelijk ELKE gedragstherapeut en dierenarts zou je op dit moment advies geven om hem gelijk te castreren. Ook op internet staat er veel over.

Ook binnenkatten (katers en poezen) moeten dus gecastreerd worden. Voor de gezondheid en gedrag. En bij poezen is het zelfs nog noodzakelijker om dat bij 5 tot 6 maanden te doen omdat ze anders op latere leeftijd hele grote kans hebben op melkkliertumoren en baarmoederkanker. Maar ook zeker bij katers is het erg belangrijk.

Ik hoop dat zijn gedrag snel rustiger wordt na de castratie. Maar voordat hij geholpen is hoef je dus zeker niet te denken aan medicijnen of gedragstherapeut. Want die zullen allemaal hetzelfde adviseren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Oh nee.. Oke dan zit er niets anders op dan dit te laten doen dit jaar ergens. Nu snap ik dus wat er speelt. Arm beest..

Wat gaat dit kosten als ik vragen mag? Op websites van dierenartsen zijn ze vaak terughoudend met tarieven viel me op. Ik woon in n-o Brabant.

Kan ik hem nog verzekeren dan? Ik zal het eventjes googlen. Hopelijk geeft dat resultaat en word ik wat wijzer in deze nieuwe wereldje voor mij.


Dank.


Fijne dag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Bij mijn dierenarts staat op de site dat castratie €55 kost. Voor een kater is dit ook veel simpeler dan voor een poes. Als de balletjes goed te vinden zijn dan is het gewoon snip snip, plop plop.

Ik zou het dan ook eigenlijk direct laten doen. Maandag gelijk een afspraak maken. Het duurt nog zeker 6 weken voordat alle hormonen uit het lichaam zijn.

Het aanbrengen van een chip kost tussen de €25 en €55. Maar misschien kun je een deal maken met de dierenarts want als de kat onder narcose is voor castratie, is het aanbrengen (inschieten) van de chip zo gedaan (daar is dan geen aparte afspraak voor nodig).

Bij de meeste dierenverzekeraars valt castratie niet onder de basisdekking. Hiervoor zou je dan een aanvullende dekking moeten afsluiten.

Ps. Snelle castratie is ook van belang om eventueel sproeien voor te zijn. Want als hij eenmaal gaat sproeien is het nog maar de vraag of dat stopt na de castratie. En ik denk niet dat je dat er nog bij wilt hebben (naast een nieuwe baby). Vandaar ook mijn advies om het zo snel mogelijk te laten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Heel erg bedankt voor de info. Ik zal het deze maand nog laten doen als dat kan. Hij sproeit nog niet en daar ben ik blij mee.

Ik hoop dat hij dan weer wat rustiger wordt en minder “gek” af en toe zeg maar. Ik houd jullie op de hoogte. Als ik hem niet laat castreren begrijp ik dus dat de agressie alleen maar zal toenemen en dus ook de gedragsproblemen zoals aan het behang krabben, dingen slopen etc. Jeetje.. Hoewel die ook z’n goeie dagen heeft! Vandaag helaas een mindere..



Dank!


Fijne dag.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Russian mob »

Hahaha, bij het doorlezen van dit topic wilde ik ook al vragen of Coco al wel gecastreerd was. Maar die vraag is zojuist gesteld en beantwoord. Als meneer van z’n gierende hormonen af is zal het vast een stuk rustiger worden in huis. De meeste exkaters worden ook een stuk knuffeliger als ze geholpen zijn. Ik ken je financiële situatie niet, maar je geeft zelf al aan wel verstandig met je geld om te moeten gaan. In sommige steden heb je een minima dierenarts waar je voor een gereduceerd tarief met je huisdier terecht kan. Je moet dan wel rond bijstandsniveau zitten met je inkomen. Ook hebben sommige praktijken actieperiodes lopen voor het castreren van katten. Meestal zo’n 6 tot 9 maanden nadat de meeste kittens geboren worden. Dan voeren ze de castratie uit met korting. Lijkt me zinvol om te informeren bij wat dierenartsen in de buurt of zij ook met zulke acties werken. Ik gok dat in de periode sept-okt-nov wel ergens zo’n actie kan lopen.

Trouwens goed dat je nadenkt over dierenartskosten voor als je kat het ooit nodig heeft. Bij het uitzoeken van een verzekering zou ik goed afwegen welke behandelingen er in het pakket moeten zitten, hoeveel je vergoed krijgt en of dat in verhouding staat tot de maandelijkse premie. Mijn 2 russen zijn bewust niet verzekerd, omdat ik geld opzij zet voor onvoorziene kosten. Mijn oude kat was ook niet verzekerd en heeft me 12 jaar lang nauwelijks iets gekost aan dierenartskosten. De laatste 1,5 jaar was wel heel duur, maar per saldo niet duurder als 13,5 jaar maandpremie en eigen bijdrage voor zaken die niet vergoed zouden worden. Dus als je zelf geld opzij kan zetten en het een binnenkat blijft (dus geen gebroken botten door aanrijdingen en dergelijke), is zelf een potje dierenartskosten bij elkaar sparen misschien net zo makkelijk.

Verder heb je zelf al gemerkt dat actief met hem spelen onwijs helpt. Ik heb zelf ook een professionele hengelkiller rondlopen. Als hij het beestje te pakken krijgt dan wordt ie met luid gegrom van de hengel af gesloopt. Het record staat hier op 18 seconden speelplezier met een gloednieuwe hengel. Ik heb zelf bij de Wibra hengeltjes gevonden voor 69 cent met een visje eraan waar Yuri helemaal gek op is. Eenmaal van de hengel afgerukt is hij daar nog weken zoet mee Misschien vindt Coco dat ook een leuk speeltje. Yuri is heel obsessief met een aantal speeltjes, dus dat gedrag komt vaker voor hoor :lol:
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ik heb voor 24 september een afspraak gemaakt. Het gaat 56,30 kosten. Wel bijzonder raar dat het ergens 78 kost en ergens anders weer in de 60. Ik ga toevallig naar die ene praktijk omdat het redelijk vlakbij is.

Hebben jullie nog tips hoe ik mijn al best bange kat moet voorbereiden op zoiets heftigs voor hem?


Dank.


Fijne avond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Fijn. 56,30 is een nette prijs. Ja, er zijn veel prijsverschillen. Heb je ook wat voor de chip afgesproken. Chip is voor een binnenkat geen 100% noodzaak (tenzij misschien voor de verzekering) maar als hij ooit ontsnapt dan is dat u ieder geval wel handig. En tegelijk bij de castratie zou het toch niet zo heel duur hoeven te zijn.

Heb je al een reismand? Je zou hem daaraan al kunnen wennen. Gewoon in de langer neerzetten en daarbij (en in) met hem spelen. Snoepjes in de mand gooien, dat soort dingen.

Heb je ook instructies gekregen? Dag ervoor na 18.00 of na 23.00 niet meer eten (12 uur van tevoren)? Drinken mag wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie