Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

kittentjes schreef: 22 aug 2020 18:51 Ik zie geen foto's?
Er is een link in de handtekening. Maar die zie je misschien niet standaard op Tapatalk.

Deze:
https://myalbum.com/album/8Y8BJfgUbYQQ
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Ah klopt ik kijk op tapatalk dan zie je die inderdaad niet. Bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Je kunt een linkje vinden onderaan mijn berichten. Daar waar jij de namen van je katten hebt getypt.

Fijne avond.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Oh sorry ik zie nu pas dat iemand al heeft gereageerd! :)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey!

Het gaat echt heel goed! Het was waarschijnlijk toch verveling waardoor hij me aanviel. Bedankt voor de adviezen!!!

Hij komt graag nu in mijn buurt spelen ipv aanvallen. 🙃

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Heel fijn dat het goed gaat.

Ja, soms is het moeilijk te begrijpen wat een kat precies wil. Maar zelden is het echt agressie (en als het wel echt agressie is, dan is het meestal een onbalans in de hersenen waar de kat zelf niets aan kan doen).

Bij de meeste katten is het dus goed proberen te 'lezen' wat ie nodig heeft.

Het lijkt er wel op dat dat schatje lekkere scherpe klauwen heeft :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey!

Ja je hebt het echt goed ingezien. Heel knap. Ben blij dat ik om advies heb gevraagd aan echte kenners.

Het vraagt wel veel van je tijd. Je moet echt tijd vrij maken om met hem te spelen zodat hij zijn energie kwijt kan. Maar ach, het is best leuk en als hij mij dan niet meer aanvalt dan heb ik het er voor over :). Hij komt echt naar je toe zo van; ik wil spelen! Super lief.


Fijne dag.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Het gaat echt super, bedankt allemaal. Hij is niet meer agressief en ik durf gewoon de deur van de slaapkamer open te laten als ik ga slapen. Hij komt netjes aan met zijn speeltje en speelt in mijn buurt ipv mij aan te vallen. Een grote verandering! Een portie nat voer extra per dag heeft hij zeker verdiend. Hij krijgt het in de ochtend en in de middag ergens. En verder een beetje brokjes. Soms wat kattensnoepjes.




Ontzettend bedankt allemaal!


Fijne avond.
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Wat goed om te horen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey hey.

Even een update.
Alles gaat goed. Zolang hij dát speeltje heeft waar hij mee wil spelen. Andere speeltjes laat hij liggen. Er ligt een paarse balletje in de kamer en een regenboogmuis maar dat vindt ie niks.
Als hij zich verveelt ben jij als baasje de sjaak. Hij blijft agressief in de avonden/nacht als hij weer eens zijn speeltje heeft zoek gemaakt. Ik kan het nergens vinden dus ik mag er aan geloven. Al een dag of twee. Daarnaast kan hij zijn energie dus niet kwijt op het speeltje en sloopt hij zaken.
Nu heeft hij het voor elkaar gekregen dat hij ineens direct op het aanrecht kan springen. Het is een vrij kleine kat en hij kon dat voorheen nooit. Nu ineens wel. Nat voer doet wonderen.


Ik ben op het moment van mening dat als hij de baby wat aan doet (het liefst wil ik dat voorkomen vandaar mijn bericht!) hij per direct naar het asiel toe gaat. Hoe vervelend ik dat ook vind. Dit kan niet langer. Hij valt je gewoon aan en ziet dat niet eens als spelen. Hij blijft je gewoon aanvallen. Het is totaal niet speels. Hij grijpt vooral naar je handen en voeten. Ik heb geen flauw idee waar hij dat vandaan heeft.
Ik kan me daarnaast vanwege de kosten van de baby straks geen gedragsdeskundige of wat dan ook veroorloven. Nu met extra nat voer erbij vraagt hij nog al wat van mij. Ik vind het leuk en ik heb het er voor over, maar hij kan echt heel naar uit de hoek komen. Je kan niet boos worden op Coco. Maar moet toch ergens grenzen stellen.
Als je je hand bijvoorbeeld gewoon naast je neerlegt op bed zie je hem al direct in jachtmodus gaan en wil hij er op af springen. Waardoor ik als ik het geluk heb het op te merken direct mijn hand naar me toe haal. Ben je te laat, dan blijft hij bijten of wil hij je bijten en stopt niet als je hem niet wegjaagt.

Ik kan niet voortdurend op zoek gaan naar zijn speeltjes. Teveel bukken gaat nu even niet. Voor hem doe ik het toch maar ik kan zijn favoriete speeltje nergens vinden.

Hij vraagt te veel aandacht. Straks wordt dat anders. Dan zorg ik voor de baby. Niet alleen maar voor hem. Wat dan? Ik sta er niet zo optimistisch in op het moment. Help. Over ongeveer 2 maanden ben ik uitgerekend.
Daarnaast sproeit hij nooit en zolang je zijn kattenbak dagelijks verschoont is hij zindelijk. Gelukkig.


Wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Ik lees dus dat het eigenlijk niet zo goed gaat.
Moeilijk...

Het gaat dus goed als hij op de juiste manier gespeeld heeft (of kan spelen). Het beste zijn toch de verschillende hengels. En je moet dan ook echt op de juiste manier spelen (zie videos hieronder). Zelf laten spelen met een eigen speeltje lijkt mij niet voldoende voor hem. Je kunt zien wanneer hij je aan gaat vallen. Probeer dan te achterhalen waarom. Hoe lang is het geleden dat je dan een echte playsessie met hem gehad hebt. Hoe lang is het geleden dat hij gegeten heeft. Probeer te achterhalen waar in de routines dit voor gaat komen.

Het nadeel is natuurlijk ook dat hij alleen is. En als hij niet zelf zijn energie kwijt kan dan moet hij dat door ander spel doen. Helaas ben jij dan het haasje.

Verder zou uitvallen naar jouw hand ook direct STOP moeten zijn. Geen spel meer. Timeout. Maar daarna moet je er wel weer voor zorgen dat hij die energie kwijtraakt. Dat jij je hand wegtrekt dan wordt zijn 'prooi' juist interessanter. Dus je moet dat ook al echt voor zijn.

Helaas kost het aanbrengen van routine wel veel tijd (de drie R's van Jackson, Routines, Ritual, Rhythm). En inderdaad... als je het niet vertrouwd dan moet je op een gegeven moment knopen door gaan hakken.

https://youtu.be/sR0StLh6uKE

https://youtu.be/oqdnhtMYJ7Q
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Gisteren na het plaatsen van dat bericht kwam hij heel lief kopjes geven. Daarna ineens kwam hij ergens vandaan en viel me al bijtend aan in mijn bovenarm. Ik deed helemaal niets! Zat gewoon te dagdromen op bed. Met platte oortjes en een felle blik bleef hij maar doorgaan. Dit was heftiger dan anders. In de nacht wil hij ook niet geknuffeld worden. Overdag is hij zó lief. Hij veranderd gewoon in een monster.

Ik heb gisteravond laat tijd vrijgemaakt om te spelen. Niets! Wat balletjes van alu opgerold maar nee. Geen interesse.

Het doet pijn aan mijn hart dit want ik heb hem echt van kitten naar volwassen kat zien opgroeien. En hij is altijd zo lief en leuk geweest. Sinds mijn ex uit huis is (hij was best bang voor hem, hij heeft een voorkeur voor vrouwen zeg maar) is het eigenlijk steeds aan het toenemen. Mijn ex schreeuwde tegen hem en keek hem dan heel boos aan als hij wat deed wat niet mocht. Hij zat altijd heel netjes op zijn schoot braaf te wezen. Maar echt slapen en liggen deed hij alleen bij mij. Ik denk dat die manier van straffen van mijn ex hem zo heeft gemaakt. Ergens... Tijdens corona was hij vaker thuis en had hij ook dus meer de kans om tegen hem te schreeuwen. Daarvoor was hij totaal niet agressief! Het is eigenlijk langzaamaan begonnen toen hij vaker thuis was en hij dus hem ook vaker kon straffen. Hij hoefde alleen maar te wijzen en boos te kijken en dan maakte Coco dat hij weg kwam. En nu, loopt het een beetje uit de hand. Ik straf hem niet dus hij doet wat hij wil. Coco speelde altijd uit zich zelf en als hij zich verveelde deed hij je nooit wat. In de nacht kwam hij me altijd lief wakker likken aan mijn gezicht. Deed hij nooit bij mijn ex die naast me lag. Die tijden zijn voorbij. Hij had zijn nagel eergisteren in mijn bovenlip gezet. Ook in de avond. Gelukkig voel ik en zie ik er na een dag niets meer van!


Ik wil best weer opnieuw speeltjes gaan kopen. Maar er bestaat een kans dat het weggooit geld is. Hij is erg kieskeurig. Ik ben blij om te zien als hij een favoriet speeltje uitkiest. Maar hij kan natuurlijk niet mee naar de winkel en dingen uitzoeken. Het is gewoon een gok.
Nu overweeg ik een speeltje met kattenkruid aan te schaffen zodat hij ontspant. Het is een wanhopige gok. Ik wil Coco niet kwijt. Maar de baby gaat echt voor en ik zal behoorlijk scheef aangekeken worden als de kat de baby aanvalt en daarbij wat krassen of wondjes achterlaat. Had mijn zorgen vaak met mijn ex besproken de afgelopen tijd maar hij bagatelliseerde het enorm en hij deed alsof ik me aanstelde. Maar hij werd nooit aangevallen. Zo was mijn ex twee weken van huis en het heeft echt een tijd geduurd voordat hij mijn ex weer een beetje in vertrouwen nam. Na een dag of 4 ofzo kwam hij weer op zijn schoot. Heel braaf. Hij was echt bang voor hem toen hij na twee weken langs kwam.

En ja ik wilde graag gezelschap voor Coco hoor. Wou mijn ex niets van weten. Niet met de baby erbij zei hij dan. Maar voordat ik zwanger werd wou hij het ook al niet. We zouden eerst twee kittens krijgen maar een kitten had het helaas niet gered in de eerste weken in zijn nestje. De kat die ik uitkoos, Coco, redde het gelukkig wel.

Het doet me echt verdriet allemaal. Ik weet het gewoon even niet meer. Ik kan best weer standaard de deur dichtdoen als het schemert maar dat word weer steeds vroeger. Straks betekent dat dat tijdens het avondeten ik standaard de andere kamer in moet zodat ik dus de deur dicht kan doen om te eten. Dat gaat echt te ver. Een doemscenario. Ook zeker als ik dingen moet gaan opwarmen In de avonden voor de kleine en ik dan de kamer deur dicht moet doen voor zijn veiligheid.
Dat hoort toch niet?


Ik zal helaas weer moeten investeren in speeltjes. Zal mijn best doen. Het is echt een grote gok want ja, of hij het interessant gaat vinden weet alleen God. Oh en die hengels maakt hij zó kapot. Dat vind ik echt zonde. De vorige hield het maar een paar maanden uit. Met corona was dat ding allang stuk.
En het was echt een behoorlijk stevig ogend ding.
Dit was de hengel. Betreft een polaroid foto.

Afbeelding

Als hij naar het asiel zou moeten zou ik er echt kapot van zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Phalaenopsis schreef: 28 aug 2020 05:53 Ik heb gisteravond laat tijd vrijgemaakt om te spelen. Niets! Wat balletjes van alu opgerold maar nee. Geen interesse.
Ja... als je hem niet aan het spelen krijgt... dan zal het gedrag wel blijven.
Phalaenopsis schreef: 28 aug 2020 05:53 Ik wil best weer opnieuw speeltjes gaan kopen. Maar er bestaat een kans dat het weggooit geld is. Hij is erg kieskeurig.
Het zou zelfs een stok met een touw en een muisje op het einde kunnen zijn. Hoeft helemaal niets fancy te zijn en je zou het zelfs zelf kunnen maken.
Phalaenopsis schreef: 28 aug 2020 05:53 Oh en die hengels maakt hij zó kapot. Dat vind ik echt zonde.
Dan speel je dus niet goed. Want hij zou het speeltje aan de hengel niet mogen vangen. Alleen op het allerlaatste als hij al een beetje afgemat is. En dan moet je het speeltje niet wegtrekken maar hem bijvoorbeeld een brokje geven (want hij heeft honger omdat je in maaltijden voert). En als hij dan het brokje aan het opeten is kun je het speeltje weer wegtrekken met de hengel en begint het spel opnieuw. Hij moet dus niet de mogelijkheid hebben om dat speeltje aan de hengel helemaal tot gort te bijten.

Ook zijn de hengels met zo'n staart (als op de foto) dan niet echt geschikt. Eenmaal met de nagels gepakt, laten die niet makkelijk los. Dan zou dit of dit beter zijn. Maar zoals ik al zei... je kunt het ook zelf maken. Yuna gaat hier al helemaal over haar dak met een stok en veter eraan. Het is dus ook een kwestie om de kat 'uit te dagen'. Dat werd ook besproken in een van die twee filmpjes van Jackson.

PS. Ik weet niet of je zijn nagels kunt knippen. Alleen het allerlaatste puntje eraf. Dat zou de schade van de aanvallen bij jou in ieder geval iets doen afnemen.

PPS. Overigens mag een hengel van €1,96 best na een paar maanden kapot gaan.
Maar er zijn ook stokken van €0,99. Die gaan hier ook wel wat eerder kapot.
Phalaenopsis schreef: 28 aug 2020 05:53 Sinds mijn ex uit huis is (hij was best bang voor hem, hij heeft een voorkeur voor vrouwen zeg maar) is het eigenlijk steeds aan het toenemen.
Hij kon tot die tijd dus niet echt zichzelf en speels zijn. Nu je ex weg is komt dat allemaal weer naar boven. Het feit dat hij ook een solo-kat geworden is helpt daar niet bij. Maar goed... daar is nu weinig meer aan te doen.
Phalaenopsis schreef: 28 aug 2020 05:53 Nu overweeg ik een speeltje met kattenkruid aan te schaffen zodat hij ontspant. Het is een wanhopige gok.
Je kunt ook een blik kattenkruid kopen en wat op een kleedje strooien. Ook zou je nog een feliway-product e.d. kunnen proberen. Maar dat is ook niet goedkoop en geen zekerheid dat het helpt.

Er bestaat natuurlijk ook medicatie maar dat is echt een allerlaatste redmiddel want het dult de kat zijn gedrag. En misschien is herplaatsen dan een beter idee. Overigens hoeft dat niet perse via een asiel. Er zijn ook een paar andere mogelijkheden (via online sites speciaal voor herplaatsen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey bedankt.


Erg bedankt voor het meedenken en de informatie. Voel me er erg door geholpen, nu al. Het geeft overzicht.

Ik heb gelukkig dat rode muisje gevonden. Dus hij is super lief tot zo ver. Maar ik zal dan zeker zo’n hengel aanschaffen. Ik heb het inderdaad verkeerd gebruikt 🤦🏽‍♀️

Op een of andere manier klinkt dat best zielig.. Zijn nagels knippen. Zijn nagels, dat is zijn alles denk ik zo.

Dat speeltje met kattenkruid heb ik bij de Action gespot voor 80 cent. Het betreft een vis van Beasty gevuld met kattenkruid https://www.action.com/nl-nl/p/beasty-kattenspeelgoed/
Coco wil graag in een speeltje kunnen bijten. Dan is hij er dol op heb ik gemerkt. Dan neemt hij het overal mee naar toe.
Feliway is te duur helaas. Dat gaat maar een maandje mee toch?

Nee medicatie dat is geen goeie zaak denk ik. Tenzij hij er zelf onder gaat lijden en echt meds nodig heeft maar dat is niet het geval. Hij doet zichzelf niets aan. Hij heeft voor zover ik weet ook geen pijn. Zijn ontlasting ziet er keurig uit en hij plast veel meer sinds hij een extra portie nat voer krijgt. Daar ben ik blij om!

Coco is echt mn maatje en ik vind het leuk om voor hem te zorgen. Ik hoop dat je tips zullen helpen. En dat het een nog gelukkigere kat wordt die niemand meer aanvalt.


Fijne avond en weekend!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Nagetjes knippen is niet zielig hoor. Zeker niet als het puur alleen het scherpe puntje is. En het helpt in ieder geval dat je zelf geen grote krassen krijgt. Je zei ook dat het een binnenkat is dus hij heeft de scherpe nagels ook niet nodig om zich te verdedigen. En aangezien het echt alleen het puntje is kan hij nog gewoon in de krabpaal hangen.

Omdat het maar een klein puntje is kan het wel zijn dat je het vaker moet herhalen. En hij moet het ook goed toelaten. Het moet geen martelgang worden om het te doen. Dus als je goed aan zijn pootjes kunt friemelen (tijdens knuffelen) dan zou je in een dierenwinkel zo'n speciaal schaartje kunnen halen waarbij je dan zijn nageltjes zonder te pletten kunt knippen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie