Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ik zal erover nadenken. Zeker ook voor de veiligheid van het kind straks. En ja ik kan gewoon aan zijn pootjes komen. Dat vindt hij niet erg. Ik heb die nagelknippers wel vaker gezien in de dierenwinkel ja.

Bedankt!


Fijne dag
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Gisteren viel Coco mij helaas aan toen ik van het toilet kwam. Echt 0,5 seconden erna. Hij sprong op het verhoginkje en begon in het rond te slaan met nagels. Hij had gewoon zijn rode muisje in de woonkamer liggen maar goed. Helaas.

Omdat ik ergens het idee heb dat hij zich ontzettend verveelt heb ik onwijs geïnvesteerd in kattenspeeltjes. Waaronder dit: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... tit/321534 met twee extra ballen voor het geval hij het leuk gaat vinden.
En: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ten/688098

Het is echt een wanhopige gok want ik gun het hem zo om hier te blijven. Maar als hij zo onvoorspelbaar blijft dan gaat het niet langer. Het is niet echt veilig straks met de baby.. En ik ben verantwoordelijk.

Ik vond het jammer gisteren dat hij mij plotseling aanviel terwijl hij gewoon wat had om mee te spelen. Hopelijk was het eenmalig. Ik geef hem nu in ieder geval extra aandacht.

Afbeelding


Fijne avond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Heeft hij altijd een halsband om? Die zou ik af doen. Lijken mij irritante dingen om om de nek te hebben.

Hoe oud is hij? Hij ziet toch nog wel goed hè.

Hopelijk helpen de nieuwe speeltjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ja. Is meer voor mij. Anders heb ik soms geen idee waar de kat is. Door het belletje weet ik waar hij is ongeveer. Zijn er alternatieven?

Hij is 1 jaar en een paar maanden. Bijna 1,5 jaar. Ben eind september 1 jaar zijn baasje.

Wat zicht betreft: hoezo? Hij ziet van dichtbij vrij slecht maar heb gelezen dat de meeste katten daar last van hebben.

Ik hoop het ook zo erg! Ik hou jullie op de hoogte.Ik verwacht aankomende week de levering van de speeltjes voor Coco.

Fijne avond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Ik zat gewoon nog even aan andere mogelijke oorzaken te denken voor het 'aanvallen'. Frustratie of slecht zicht.

Hij is nog jong dus slecht zicht door hoge bloeddruk o.i.d. lijkt me onwaarschijnlijk. Van een nekband zou ikzelf ook gefrustreerd raken :) Hoor je dat belletje ook wel? Je zou in ieder geval eens kunnen proberen zonder. Het is maar een gok in het wildeweg ;)

Lopen er buiten ook andere katten rond? Kan hij die zien of is dat in de buurt (want voor katten hoeft het niet eens zicht te zijn).

Lees b.v. dit sukje (onder "opgebouwde spanning")
https://www.licg.nl/katten/agressieve-k ... e-spanning
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Als je naar zijn ogen kijkt staan die wel heel groot open/ gespannen,.
Ik vraag me ook af of er niet iets medisch aan de hand is.

Of is dit echt toevallig alleen deze foto?

*Ik zie het op andere foto’s ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Rik schreef: 30 aug 2020 20:55 Ik zat gewoon nog even aan andere mogelijke oorzaken te denken voor het 'aanvallen'. Frustratie of slecht zicht.

Hij is nog jong dus slecht zicht door hoge bloeddruk o.i.d. lijkt me onwaarschijnlijk. Van een nekband zou ikzelf ook gefrustreerd raken :) Hoor je dat belletje ook wel? Je zou in ieder geval eens kunnen proberen zonder. Het is maar een gok in het wildeweg ;)

Lopen er buiten ook andere katten rond? Kan hij die zien of is dat in de buurt (want voor katten hoeft het niet eens zicht te zijn).

Lees b.v. dit sukje (onder "opgebouwde spanning")
https://www.licg.nl/katten/agressieve-k ... e-spanning
Hey ja ik zal het bandje wel gewoon af doen dan. Dat is geen probleem.
Ja hij kijkt uit het raam naar buiten en dan ziet hij wel eens andere katten lopen volgens mijn ex. Zelf heb ik dat nog nooit gezien.

Ik zal het stukje even lezen. Dank!


Fijne avond.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Synemios schreef: 30 aug 2020 21:48 Als je naar zijn ogen kijkt staan die wel heel groot open/ gespannen,.
Ik vraag me ook af of er niet iets medisch aan de hand is.

Of is dit echt toevallig alleen deze foto?

*Ik zie het op andere foto’s ook.

Hey

Dat is absoluut niet voortdurend zo. Het is alleen maar dat je even zijn naam zegt en dan reageert hij gewoon zo. Vind het leuk als hij in de lens kijkt en dan zeg ik eventjes zijn naam en dan kijkt hij direct naar je. Hij reageert erg sterk op zijn naam. Hij komt ook gewoon naar je toe etc. als je zijn naam zegt (als hij zin heeft).

Waar denk je dan aan? Ik zie zelf een gezonde kat maar ik ben geen expert of professional. Alleen de agressie is gewoon vreemd.


Fijne avond.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Rik schreef: 30 aug 2020 20:55 Lees b.v. dit sukje (onder "opgebouwde spanning")
https://www.licg.nl/katten/agressieve-k ... e-spanning
Hey, ik herken dit wel. Het is net inderdaad alsof hij een prooi aan het vangen is. Althans zo zag het er gisteren uit toen hij mij aanviel nadat ik van het toilet kwam. Ik denk dat het precies is waar hij last van heeft. Het is verveling denk ik. Ik denk niet dat hij ziek is. Ik hoop dat het nieuwe speelgoed voor Coco hem goed zal doen. Een hoge krabpaal heb ik wel eens overwogen maar die vind ik persoonlijk niet zo mooi in huis staan... Hij mag van mij gewoon op het aanrecht zodat hij kan springen en klimmen wat hij wil. Dan maar extra schoonmaakwerk het maakt mij niet zoveel uit. Een hygiënisch doekje eroverheen en het is weer schoon voor gebruik. No problems.

Ik zat erover na te denken om aan de muur in de woonkamer wat klimmogelijkheden te maken. Met plankjes ofzo? Dat ziet er beter uit dan zo’n hoge krabpaal vind ik persoonlijk.


Fijne avond
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Die ogen vielen mij gewoon op.
Als dat altijd zo zou zijn dan had ik er zelf wel naar laten kijken.
Omdat als er wel iets medisch aan de hand is, dat ook het gedrag zou kunnen verklaren.
Maar als dit alleen op de foto zo is dan is het een ander verhaal en zou ik me daar verder niet druk om maken ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Phalaenopsis schreef: 30 aug 2020 22:17 Een hoge krabpaal heb ik wel eens overwogen maar die vind ik persoonlijk niet zo mooi in huis staan...
Uiteraard is het ook zijn huis ;)

Deze paal vinden ze hier prachtig. Gebruiken ze ook als ze van boven naar beneden sjeesen en dan zoef de paal in. Maar hij is niet goedkoop en uiteindelijk weet je natuurlijk niet 100% zeker of het helpt. Maar hier is het wel een uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Rik schreef: 30 aug 2020 22:42 Uiteraard is het ook zijn huis ;)

Deze paal vinden ze hier prachtig. Gebruiken ze ook als ze van boven naar beneden sjeesen en dan zoef de paal in. Maar hij is niet goedkoop en uiteindelijk weet je natuurlijk niet 100% zeker of het helpt. Maar hier is het wel een uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ja persoonlijk vind ik dat dus niets. Maar dat is een kwestie van smaak haha. Wel leuk om te zien hoe je katten er plezier aan beleven! Schattige katjes heb je 🙂

Zou zo graag een hoge krabpaal van echt hout willen. Maar die zijn in de 200 euro.

Decoratieve ladders die je gewoon tegen de muur aan zet lijken me ook wel wat nu atm. Ik moet maar even kijken 🤷🏽‍♀️
Zo heb je ook van die Lack wandplankjes van de Ikea. Kun je ook wel wat mee. Alleen is dat meer voor kittens. Draagkracht is 3kg. max. voor de smallere planken.

Fijne avond.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey!

De speeltjes zijn binnen. En de kat is zo blij! Met name met het hengeltje. Hij raakt gewoon echt niet uitgeput. Denk dat hij uren zou kunnen doorgaan met jagen op dat ding. Daarnaast heeft hij ook uitgevonden hoe dat andere ding werkt met het lichtgevend balletje. Echt super schattig. Hij is ook erg blij met de nieuwe muisjes. Ben blij hem zo actief te zien en te zien spelen. Het is het geld meer dan waard 🙂

Heb daarnaast de spullen van de kasten afgehaald en hij springt overal op. Echt heel gaaf om te zien hoe hoog hij wel niet kan springen en dat gewoon durft nu. Dat deed hij als kitten nooit! Hij kan zelfs van af de koelkast op het keukenkastje springen en dan zit hij vrijwel tegen het plafond aan.



En nu hopen op goeie avonden samen met de kat zonder agressieaanvallen of wat dan ook.

Dank!


Fijne dag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey hey!


Echt wauw, die hengel is als een ware medicijn voor de kat! Hij is in de nacht/avond nu gewoon na het spelen niet meer eens in staat om agressief te zijn. Hij slaapt in de nacht als ik naar het toilet moet zo diep door in zijn holletje. Deed hij voorheen nooit! Hij wordt echt van geen enkel geluid wakker. Ik heb met de slaapkamerdeur open geslapen en heb zo diep doorgeslapen dat ik zelfs een afspraak gemist heb en door mijn wekker heen heb geslapen woops haha. Coco is mij gewoon niet komen wakker maken! Hij was niet meer te druk in de avond/nacht doordat hij heeft kunnen jagen op het veertje.

Een paar keer per dag leuk met zo’n hengel spelen is echt goed te doen. Hij vindt het fantastisch! Heel erg bedankt allemaal. Het was écht de verveling waardoor hij zo agressief was. Laat dit een les zijn voor iedereen die een binnenkat in huis neemt: je moet echt tijd vrij maken om met de kat te spelen anders gaat of je meubilair er aan of hij/zij valt jou aan.

Ik plaats volgende week een update!

Dank!!!


Fijne dag.
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Goed te horen en ja je moet ze echt laten spelen en jagen anders raken ze gefrustreerd. Fijn dat dit helpt!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie