Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ja ik denk dat ik de chip maar laat. Hij gaat toch niet naar buiten. Misschien als ik ooit verhuis en niet meer in een appartement woon ik hem dan laat chippen. Heb het liefst eigenlijk dat hij gewoon naar buiten kan.

Ja nou ik had er een voor de verhuizing. Die is helaas stuk :( Dus er komt vandaag een nieuwe binnen van Pets Place. Een stevige, dus hopelijk hoef ik geen nieuwe meer te kopen.

Ja dat had ik ook al gedaan voor de verhuizing. Hij vond de mand inderdaad niet eng. Maar de reis wel. Hij poept gewoon in de reismand. En plassen ook. Wel zielig..

Ja ik heb gehoord van de assistente dat ik hem na 20:00 niets meer mag geven. Ik word om 08:30 verwacht. Ik mag hem in de middag weer ophalen.

Ik hoop echt dat het het beestje goed gaat doen en hij ook gezonder wordt en blijft. Mentaal en fysiek.


Fijne dag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Het wel of niet chippen is natuurlijk een keuze. Hier zijn het ook binnenkatten die alleen in de afgesloten tuin komen (alleen als ik de deur openzet dus ik heb geen luik). Maar ze zijn wel gechipt (maar dat ging ook automatisch vanuit het asiel, net als de castratie). Bowy* was ook nooit gechipt maar die was in 1996 geboren dus toen was dat nog niet zo normaal.

Als je wel van plan bent hem later (in een nieuw huis) buiten in je tuin te laten is een chip wel zo handig (je weet maar nooit of hij toch per ongeluk uit de tuin kan geraken). En ook voor verzekering zei je (maar daar weet ik niets vanaf)? Ik zou in ieder geval gewoon even informeren wat het extra kost om een chip in te schieten als hij toch onder narcose is. Eventueel met of zonder registratie. Registratie zou je ook later kunnen doen (tenzij ze dit ook heel goedkoop kunnen doen). Even vragen kost geen geld.

Ja. tijdens het reizen zelf zal hij wel even piepen en miauwen. Maar het is voor zijn eigen welzijn en hopelijk is het snel voorbij (was toch niet zo ver). En voor zijn hormonen is het echt een absolute must.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Ik zou nooit een kat zonder chip willen laten rondlopen, ook niet binnen. Een kat kan altijd per ongeluk ontsnappen. Een chip is rond de 12,50 en bij onze DA registeren ze dan ook nog voor je.

Zeker een zwarte kat wordt niet gauw herkend en terug gevonden als hij kwijt is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ja ik heb het toevallig toch maar net via de mail gevraagd. Ook of het goedkoper kan omdat hij niet 2x narcose hoeft.

Ik wacht het mailtje af.

Zijn hele stevige reismand is binnen en hij onderzoekt het nauwkeurig. Er zitten ook regelmatig kattensnoepjes in natuurlijk 🙂 Ik hoop dat het allemaal goed gaat de 24e.

Fijne dag!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Het gaat 21 euro kosten. Ze doen niet aan narcose tijdens het chippen. Daarom krijg ik geen korting. Doen of niet?
Ik wil eigenlijk het liefste van wel omdat hem dat nog een bezoekje aan de dierenarts zal besparen.

Wat denken jullie?


Dank

Fijne dag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Ik zou het wel doen. Zit er ook de registratie bij (bij een van de databanken)? Ik neem aan van wel.

Het is inderdaad zo dat je dan een tripje naar de dierenarts bespaard. Maar het is inderdaad een handeling van niets. Grote naald onder de huid en hij zit erin.

Uiteindelijk is het gewoon het beste dat het gebeurd. Ik weet niet of je het topic van Pito meegelezen hebt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Ik weet dat ohra de chip vergoed.
Ik heb het toen onder narcose laten doen tijdens castratie.
De castratie heb ik ze niet voor verzekerd maar de chipkosten kreeg ik wel terug.
Die van mij komen ook niet buiten maar je hebt altijd kans dat ze ontsnappen.

https://www.ohra.nl/huisdierenverzekeri ... icatiechip

Weet je zeker dat de hema het niet ook vergoed?
Hier staat van wel:

https://huisdieren-verzekering.com/chip ... rzekering/

Wel of niet verzekeren is altijd een persoonlijke keuze.
Wij hebben een spaarrekening maar ze zijn ook verzekerd, en wat ben ik daar blij mee.

Met Luna en Lizzy ben ik in de loop der jaren al duizenden euro's kwijt.
Daar had ik echt niet tegenop kunnen sparen.
De rest van hun leven kunnen de premiekosten nooit zo hoog worden dat ik dat er niet meer uit ga halen.
Nu zijn dat wel uitzonderingen, maar soms is een verzekering wel een goede optie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ik zal chippen overwegen. En dat verhaal van Pito is erg zielig. Sad.. 🙁

Bij Hema kun je alleen verzekeren als je je huisdier gechipt is.
Verzekeren nu is niet slim omdat het enkel voor castratie uiteindelijk duurder is allemaal las ik in een blogartikel. Je kunt dan beter uit eigen zak betalen. Maar ik ga hem wel volgend jaar denk ik verzekeren.


Fijne avond en weekend!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Maar bij alle verzekeringen heb je die plicht, ze vergoeden dan wel die chip voor je juist omdat het verplicht is.
Het staat ook op hun eigen site dat ze die chip wel vergoeden.
Dus ik zou in ieder geval een poging doen het vergoed te krijgen door ze die rekening te sturen.

https://verzekerdbijhema.nl/dierenverze ... sisdekking

Zelfs binnen de wachttermijn van 30 dagen:
dertig dagen wachttijd
Het is goed om van tevoren rekening te houden met de wachttijd. De eerste dertig dagen na het afsluiten van de verzekering, is jouw hond of kat nog niet verzekerd. De basisdekking dierenverzekering gaat pas na dertig dagen in. De eerste dertig dagen ben je wel verzekerd voor het chippen van jouw huisdier, inclusief het consult. Heeft jouw huisdier medische zorg nodig na een ongeval? Ook hier ben je voor verzekerd na het afsluiten van een dierenverzekering bij HEMA.
Oh maar je hebt besloten niet te verzekeren, dan vergoeden ze uiteraard niets nee.
Alleen voor castratie ben je zeker duurder uit, ik heb ze daar ook nooit voor laten verzekeren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Je moet dan wel aanmelden voordat de chip gezet wordt. Er is voor de meeste vergoedingen een 30 dagen wachttijd maar de chip wordt in die wachttijd wel vergoedt. Of die ook vergoed wordt als je eerst laat chippen en dan pas aanmeldt weet ik dus niet.

Je kunt natuurlijk ook een jaartje wachten. Als je dan elke maand die €13 wegzet heb je na een jaar ook meer dan €150 in dat potje zitten. Maarja... je loopt wel een jaar risico als hij wel dat krijgt. Maar dat is altijd de afweging.

Weet iemand ook of ze oudere katten op een gegeven moment uitsluiten van een bestaande verzekering? Ik weet wel dat de premie wij jaar omhoog gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Als ze al gechipt zijn voor dat je je aanmeld krijg je het niet vergoed.

Ik weet dat Ohra tot 7 jaar kan, petplan tot 11 jaar, maar ik ben daar zelf weg gegaan.
Omdat ze toen ineens veel minder gingen vergoeden.
Reaal is overgenomen door ohra, ik weet dat die ook nog oudere katten verzekerden.
Maar voor allemaal geldt wel met uitsluiting van de al bestaande klachten,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 19 sep 2020 21:38 Ik weet dat Ohra tot 7 jaar kan, petplan tot 11 jaar, maar ik ben daar zelf weg gegaan.
Omdat ze toen ineens veel minder gingen vergoeden.
Ja, dat zal het dus zijn. Een limiet voor nieuw afsluiten ligt vaak bij 7 tot 11 jaar (afhankelijk van bedrijf). Maar elk jaar wordt de verzekering wel duurder en/of minder vergoeding, dan vallen de duurdere dieren automatisch weg.

Gelukkig heb ik nooit een dierenverzekering af hoeven te sluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

Ik krijg bij ohra niet minder vergoed als ze ouder worden.
Ik weet ook waar ik aan toe ben en dat was bij petplan niet meer zo.
Het wordt ieder jaar duurder maar dat gaat niet om hele grote bedragen.
Maar ik heb de middelste verzekering gekozen en niet allerlei dingen bij laten verzekeren.
Alleen gebit heb ik erbij genomen, maar achteraf zou ik dat nu ook niet meer doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ik denk dat ik op dat moment een besluit ga maken. Ik kan het wel missen dat bedrag. Dus ik Zie wel.

Daarnaast, hij is erg lief deze dagen. Kunnen katten je echt aanvoelen? Vind het heel bijzonder! Hij zoekt me echt op als ik me een beetje eenzaam voel. Daarom is hij echt de moeite waard want hij is zo lief. Hij kan nu ook uit de kraan drinken. En hij speelt graag met zijn nieuwe bal en brengt hem graag terug!
Helaas wel nog steeds probleempjes in de nacht maar dat is zo vergeten :) Een paar extra krasjes ofzo, ach. So be it. Welke katten eigenaar heeft nou geen krasjes van zijn kat haha.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Phalaenopsis schreef: 20 sep 2020 18:54 Ik denk dat ik op dat moment een besluit ga maken. Ik kan het wel missen dat bedrag. Dus ik Zie wel.
Chippen kan inderdaad altijd nog dus kun je op elk moment beslissen. De castratie is nu het belangrijkste omdat die hormonen hem nu af en toe ook flink in de weg kunnen zitten.

Ja, katten kunnen je heel erg goed aanvoelen. Hopelijk is ie zijn meeste wilde haren kwijt als je je nieuwe aanwinst kunt begroeten. Ook daarop kan een kat (ook nu al) reageren.

Daar is overigens ook veel over te vinden op internet.
Je moet n.l. straks ook af en toe nog tijd vrijmaken voor hem.
https://www.weetjesoverkatten.nl/ontwik ... t-en-baby/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie