Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Vind het erg bijzonder dat ze je aan kunnen voelen. Hij komt nu graag op mijn zwangere buik liggen zelfs! Deed hij voorheen vrijwel nooit voor een langere tijd. Laat staan slapen.

Ja natuurlijk maak ik ook tijd vrij voor de kat. Dat hoort er gewoon bij als je besluit om een kat te nemen. Dat je er tijd voor vrij maakt.

Ik hoop echt dat hij wat kalmeert en wat normaler wordt tijdens zijn “momenten”.


Fijne avond!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Synemios »

De kat van mijn zus deed dat vooral toen ze zwanger was van mijn nichtje.
Daarna toen ze geboren was, week ze ook niet van mijn nichtjes zijde, als ze huilde ging ze heel hard miauwen dat mijn zus op moest schieten.
Die hadden een hele mooie band samen, was echt heel bijzonder inderdaad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Hij is afgelopen donderdag gezien en behandeld door de dierenarts. Hij zit nu nog een dag aan pijnstilling en het gaat goed met hem.
Hij heeft wel erg veel honger.. Maar ik mocht hem niet meer 2 porties natvoer geven. Wat moet ik nu met zn eten?

Hij is ook gechipt en geregistreerd.

En ja het is erg mooi hoe je een band kan hebben met je huisdier :)

Fijne dag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Heel fijn dat hij geholpen is. Er zitten de komende (minimaal) 6 weken nog hormonen in zijn lijf dus verandering zal niet direct zijn.

Je kunt hem nu alweer gewoon eten geven hoor. De beperking van eten is tot een dag na de narcose wegens eventuele misselijkheid. Maar daar zou hij nu overheen moeten zijn. Meer kleine beetjes is ook goed.

Verder zou je hem de komende maanden wekelijks even op een digitale weegschaal moeten zetten en zijn gewicht noteren. Na castratie heeft het lichaam wat minder voedingsstoffen nodig dus je moet opletten dat hij niet teveel aankomt. Als hij dan nog honger blijft houden en je moet minder geven dan kun je aan voedselverrijking denken. Voerpuzzels e.d. (ik heb er hier ook een die altijd honger heeft)

Als je geen goede digitale keukenweegschaal hebt kun je ook een babyweegschaal gebruiken. Die heb je straks toch nodig ;)

Hoeveel gram voer mocht je hem geven? 3 maaltijden (of 4) mag ook maar dan minder per maaltijd. Maar de hoeveelheid hangt uiteindelijk af van de kwaliteit van dat voer en hoe hij het daarop 'doet'.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Oh echt? Ik moest hem halve porties geven van wat hij normaal eet. Dus nu maar 1x natvoer en brokjes. Maar dan begin ik morgen weer met 2x natvoer en brokjes :)

Ik zal zijn gewicht in de gaten houden. Hij is eigenlijk onveranderd. Hij is 2 dagen rustig geweest en nu is hij net weer zoals eerst. Maar we zullen zien over een week of 6 :) Ik hoop dat het beter zal gaan.


Fijne dag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Yikes, in één keer halve porties? Nee, dat sowieso niet. De eerste dag wel omdat hij nog een beetje bij moet komen van de narcose (en nog misselijk kan zijn) maar daarna is dat echt een slecht advies. Het is niet zo dat zijn lichaam in één keer minder nodig heeft. Dat gaat geleidelijk de komende weken. En dan nog is het de vraag of halve porties niet te weinig (of teveel) is. Daar moet je langzaam zelf achter komen. Door beide hoeveel hij vraagt maar ook hoeveel hij aankomt (of afvalt).

Hier lees je daar het tussen 10 en 30% minder zou moeten zijn.
https://www.catmoneo.nl/je-kat-castrere ... _aanpassen
https://www.catmoneo.nl/overgewicht-na-castratie/

Dus ja, een waarschuwing dat hij iets minder eten mag hebben is wel op zijn plaats maar om hem gelijk de helft te geven... dan zit je straks nog met een gefrustreerde kater die altijd honger heeft. Dat was volgens mij nou nét niet de bedoeling :lol:

Dus iets minder geven kan (dan zou ik voor iets minder brokjes kiezen), misschien overschakelen naar een kwalitatief goed of beter natvoer. Dieet of "sterilised” voeding zou ik niet doen (zitten vaak onnodige koolhydraten). Dan kun je beter denken aan voedselverrijking via voerpuzzels. Maar dat is pas aan de orde als hij wat dikker zou worden.

Regelmatig wegen is dus het advies. En de ene week 200 gram meer wegen is geen probleem als dat de volgende week weer wat minder is (je hebt altijd wel een 'natuurlijke' schommeling afhankelijk van wanneer hij gegeten en gepoept heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie