Rennen/trappelen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Jasmine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2020 13:21

Rennen/trappelen

Bericht door Jasmine »

Hallo allemaal,
Ik heb sinds 8 jaar een kat die sinds een tijd heel gek gedrag begint te vertonen.
Hieronder zal ik een video plaatsen van iets wat ze vaak doet, ze springt op haar kleedje en begint heel wild te trappelen en als je haar wil aaien, bijt/krabt/blaast ze. 2 seconden later is ze weer heel lief. Soms zit ik naast haar op de bank en als ik ook maar een beetje beweeg, valt ze mijn hand al aan.

https://1drv.ms/v/s!Aig54pDA6R2_hI87Ew4 ... A?e=yrDeuz

Wat ze sinds kort ook doet is ineens heel hard rennen in huis terwijl ze haar oren plat legt en wilde ogen krijgt. Daarna likt/bijt ze op een plek op haar rug (ze heeft geen vlooien, ik kam haar regelmatig en geef pippetjes).

Kan iemand dit gedrag verklaren? Ik heb geen andere huisdieren en tijdens de reguliere controle wist de dierenarts ook zo niet wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Wat ze daar doet is in ieder geval jachtgedrag. Vastpakken van het prooi en dan met de achterpoten trappen. Wat ik alleen een beetje raar vind is dat ze dit dan pas voor het eerst in 8 jaar doet. Dit is eigenlijk heel normaal gedrag. Ik zie het bijna dagelijks bij mijn katten. Maar als ze dit nu dus echt voor het eerst doet zou je je af moeten vragen (wat je dus terecht doet) of er niet meer aan de hand kan zijn. Voelt ze zich wel goed? Is het een soort van frustratie door iets? (dat kan jeuk of vanalles anders zijn) Ik heb het gevoel dat het trappelen haar in ieder geval een beter gevoel geeft... en dat doet ze dan als ze zich misschien niet zo goed voelt.

Dat ze op die momenten naar jou blaast is om aan te geven dat ze op dat moment geen behoefte heeft om geaaid te worden.

Het tweede punt... hard door het huis rennen, oren plat, wilde ogen en bijten en likken op de rug lijkt mij dan ook een symptoom. Dat zou eigenlijk dezelfde oorzaak als het trappelen kunnen hebben (zoals ik al vroeg... voelt ze zich goed? jeuk e.d.?)

Wat vraagjes:
Is ze een binnenkat? Is ze gecastreerd? (ik neem aan van wel) Waarom krijgt ze regelmatig gif toegediend (pippetjes) als ze geen vlooien heeft? Door dat gif zou het best kunnen zijn dat ze inmiddels een serieuze neurologische aandoening heeft ontwikkeld. Is er een bloedonderzoek gedaan? Heeft ze dit gedrag misschien vrij snel na het eten? Wat krijgt ze te eten? (natvoer/droogvoer?) Staat dat er altijd of voer je in maaltijden?

Heel wat vragen maar veel van die vragen kunnen wel een beeld vormen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Eens met Rik.
Dat trappelen terwijl de staart zwiept doet mijn poes ook soms, niet met een dekentje, maar ze trappelt dan ruw tegen haar eigen voorpoten. Dat duurt nooit lang, enkele seconden, en daarna sprint ze spuwend of blazend weg.
Ze doet dat soms (vroeger vaak) als ze zich in het stof rolt. Maar zij heeft FHS en verdraagt geen contact aan haar rug. Het vervelende gevoel dat ze krijgt door het rollen frustreert haar en reageert ze zich af door te stampen tegen haar voorpoten.
De symptomen van jouw kat vragen in elk geval wel aandacht, want ze geeft aan dat er iets mis met haar is. Ze is gefrustreerd maar waarom? Rik stelde hierboven alvast de juiste vragen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Jasmine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2020 13:21

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Jasmine »

Rik schreef: 21 jul 2020 15:32 Welkom op het forum.

Wat ze daar doet is in ieder geval jachtgedrag. Vastpakken van het prooi en dan met de achterpoten trappen. Wat ik alleen een beetje raar vind is dat ze dit dan pas voor het eerst in 8 jaar doet. Dit is eigenlijk heel normaal gedrag. Ik zie het bijna dagelijks bij mijn katten. Maar als ze dit nu dus echt voor het eerst doet zou je je af moeten vragen (wat je dus terecht doet) of er niet meer aan de hand kan zijn. Voelt ze zich wel goed? Is het een soort van frustratie door iets? (dat kan jeuk of vanalles anders zijn) Ik heb het gevoel dat het trappelen haar in ieder geval een beter gevoel geeft... en dat doet ze dan als ze zich misschien niet zo goed voelt.

Dat ze op die momenten naar jou blaast is om aan te geven dat ze op dat moment geen behoefte heeft om geaaid te worden.

Het tweede punt... hard door het huis rennen, oren plat, wilde ogen en bijten en likken op de rug lijkt mij dan ook een symptoom. Dat zou eigenlijk dezelfde oorzaak als het trappelen kunnen hebben (zoals ik al vroeg... voelt ze zich goed? jeuk e.d.?)

Wat vraagjes:
Is ze een binnenkat? Is ze gecastreerd? (ik neem aan van wel) Waarom krijgt ze regelmatig gif toegediend (pippetjes) als ze geen vlooien heeft? Door dat gif zou het best kunnen zijn dat ze inmiddels een serieuze neurologische aandoening heeft ontwikkeld. Is er een bloedonderzoek gedaan? Heeft ze dit gedrag misschien vrij snel na het eten? Wat krijgt ze te eten? (natvoer/droogvoer?) Staat dat er altijd of voer je in maaltijden?

Heel wat vragen maar veel van die vragen kunnen wel een beeld vormen.

Bedankt voor de reactie!

Het trappelen deed ze eerst soms, maar nu steeds vaker. Soms springt ze dan ook op de rugleuning van de bank en grijpt zich helemaal vast met haar poten terwijl ze wild om zich heen kijkt met haar bek open.

Ik denk niet dat ze gefrustreerd is, ze komt bijna elke dag wel even buiten, maar vaak niet verder dan het schuurdak of in de steeg achter het huis. Ze is inderdaad geholpen, ik heb haar uit het asiel gehaald toen ze ongeveer 1 was (ze hadden haar gevonden met haar zus en samen 7 kittens).

Ze krijgt elke 6-8 weken Advantage en dat doe ik al jaren, ze heeft er nog nooit last van gehad volgens mij, haar huid en vacht zijn ook mooi. Ze krijgt 2x per dag, om ongeveer dezelfde tijd, Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O en heel soms natvoer ipv brokjes 's avonds.

Wat ik nog vergeten te melden was is dat als ze zich gaat likken/bijten op haar rug, haar huid ook golvende bewegingen maakt (ik kan het niet goed uitleggen maar je ziet de huid bewegen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Rik »

Jasmine schreef: 22 jul 2020 10:27 Wat ik nog vergeten te melden was is dat als ze zich gaat likken/bijten op haar rug, haar huid ook golvende bewegingen maakt (ik kan het niet goed uitleggen maar je ziet de huid bewegen)
Ja, dat klinkt dan wel als FHS, hoewel dat een moeilijke diagnose is. Het kan ook opgebouwde allergie zijn. Van voedsel of de Advantage. Dat ze die al jaren krijgt wil niet zeggen dat ze er niet op een gegeven moment wat van kan krijgen. Het is gewoon gif wat na jaren opbouwen dus negatieve effecten kan blootstellen.

Je kunt dus beginnen om het in die twee richtingen te zoeken. Misschien ook een ander dierenarts want het is natuurlijk raar dat die ook niet met mogelijke oorzaken komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jasmine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2020 13:21

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Jasmine »

Rik schreef: 22 jul 2020 10:38 Ja, dat klinkt dan wel als FHS, hoewel dat een moeilijke diagnose is. Het kan ook opgebouwde allergie zijn. Van voedsel of de Advantage. Dat ze die al jaren krijgt wil niet zeggen dat ze er niet op een gegeven moment wat van kan krijgen. Het is gewoon gif wat na jaren opbouwen dus negatieve effecten kan blootstellen.

Je kunt dus beginnen om het in die twee richtingen te zoeken. Misschien ook een ander dierenarts want het is natuurlijk raar dat die ook niet met mogelijke oorzaken komt.

Wow ik zie inderdaad veel gelijkenissen met FHS! Wist niet wat het was dus ga even goed lezen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik dacht wel dat ik gelijkenissen met mijn Froufrou'tje zag!
Ik heb het hierover al uitgebreid gehad op het forum (maar ik weet niet meer waar, ik hoop dat je het vind). Daarom ga ik het er nu niet meer over hebben. Ik wil je wel waarschuwen dat iedere vorm van FHS (als ze dat inderdaad heeft) verschillend kan zijn, maar de aanpak hiertegen is eigenlijk gelijklopend. Het vraagt wel heel veel doorzetting, inzicht in kattentaal, en geduld ;-) .
En laat je door de da niet te snel clomicalm of dergelijke voorschrijven, de meesten doen het uit gemakzucht.
Indien je er niet uitraakt wil ik je wel helpen. Ik heb dat al vaak gedaan, maar niemand houd het hier langer dan een week of twee vol :-( . Stuur me gerust een pb indien je hier nog verder mee wil gaan, dan kom ik naar je topic kijken. Ik zit hier tegenwoordig niet vaak meer en dan kan ik er misschien over kijken ;-)

PS: jouw kat is gefrustreerd door het vervelende tintelende gevoel, de jeuk, de pijn of steken die ze voelt in de huid van haar rug en probeert zich af te reageren door het gedrag dat ze vertoont.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Rik »

Uiteraard is FHS ook nog niet vastgesteld. De werkelijke diagnose daarvan is ook niet makkelijk. Het zou ook zelfs nog een simpele voedsel allergie kunnen zijn. Dus je moet ook dingen uit gaan sluiten (vandaar mijn opmerking over de Advantage en e.v. overschakelen op ander voer). Dus met deze symptomen zal ze wel even door de hele molen moeten gaan. Maar die frustratie is inderdaad duidelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Synemios »

Voedselallergie kun je uitsluiten door te vragen aan de dierenarts naar multifunction van rc en dan de urinary SO/ hypo.

De dierenarts moet dit wel bestellen bij RC want het is niet standaard verkrijgbaar in Nederland.

https://www.royalcanin.com/nl/cats/prod ... -droogvoer

Was het dit topic Carine?

viewtopic.php?f=27&t=34068&p=744205&hilit=FHS#p744205
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Thanks Denise. In dit topic word er inderdaad ook over gepraat.


Maar hier heb ik ook nog wat gevonden:
viewtopic.php?f=55&t=33908
Hier heb ik ook vermeld waar ook nog meer info staat ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Jasmine
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2020 13:21

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Jasmine »

Zotvanpoezen schreef: 22 jul 2020 20:00 Ik dacht wel dat ik gelijkenissen met mijn Froufrou'tje zag!
Ik heb het hierover al uitgebreid gehad op het forum (maar ik weet niet meer waar, ik hoop dat je het vind). Daarom ga ik het er nu niet meer over hebben. Ik wil je wel waarschuwen dat iedere vorm van FHS (als ze dat inderdaad heeft) verschillend kan zijn, maar de aanpak hiertegen is eigenlijk gelijklopend. Het vraagt wel heel veel doorzetting, inzicht in kattentaal, en geduld ;-) .
En laat je door de da niet te snel clomicalm of dergelijke voorschrijven, de meesten doen het uit gemakzucht.
Indien je er niet uitraakt wil ik je wel helpen. Ik heb dat al vaak gedaan, maar niemand houd het hier langer dan een week of twee vol :-( . Stuur me gerust een pb indien je hier nog verder mee wil gaan, dan kom ik naar je topic kijken. Ik zit hier tegenwoordig niet vaak meer en dan kan ik er misschien over kijken ;-)

PS: jouw kat is gefrustreerd door het vervelende tintelende gevoel, de jeuk, de pijn of steken die ze voelt in de huid van haar rug en probeert zich af te reageren door het gedrag dat ze vertoont.
Toevallig moet ik in augustus naar de DA voor de jaarlijkse enting, ik zal meteen even FHS aanhalen en kijken wat ze zegt.
Ik moet ook zeggen dat het niet elke dag is hoor maar meestal een paar keer per week. Ze eet verder goed en de ontlasting is ook prima. Ik kan haar op haar rug aaien en ze laat dan ook niet blijken dat ze pijn heeft.

Doorzettingsvermogen en geduld heb ik hoor!

De topics die hieronder staan zal ik ook even goed doornemen. Thanks!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rennen/trappelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Dit artikel heb ik net per per mail ontvangen:
https://www.researchgate.net/publicatio ... a_syndrome

Het is een heel korte samenvatting. Jammer word er niet vermeld dat het belangrijk is om uit te zoeken welke prikkels een aanval kunnen uitlokken buiten een allergie.
Ook een bepaalde geur, geluid, situatie, gedrag van de eigenaar, weersomstandigheden enz... kunnen dit gedrag uitlokken.

Ik zal dit artikel ook in het topic FHS plaatsen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie