Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Snoes1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 15:46

Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Snoes1 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb even moeten zoeken hoe het werkt dus hopelijk zit ik goed in dit onderwerp.

Nou hier komt het hele verhaal:

Wij hebben een hond, deze is 4 jaar oud en genaamd Koda. Nu hebben we bijna een jaar een Poes, Snoes heet ze. Vanaf het begin ging het super goed! De hond (een labrador) is heel lief en Snoes moest een paar dagen wennen, ze liep eerst in een boog langs hem. Toen af en toe een voorzichtige knuffel en nu liggen ze vaak naast elkaar op de bank of ze geeft m kopjes als ze langs loopt. Ze likken elkaar.. Het is al die tijd goed gegaan!
Tot een week of 3 geleden ze opeens uit het niets de hond aanviel. Dikke staart, blazen en echt uithalen naar zijn snuit. Wij hebben toen de poes in de speelkamer gezet en de hond op de gang. Twee uur zo gelaten en toen weer langzaam de deuren open en dat ging 20 min goed en toen begon ze weer. Ik heb contact opgenomen met de dierenarts en deze adviseerde sterilisatie. We hebben de hond voor 2 weken naar mijn ouders gebracht voor zijn veiligheid en omdat we dachten dit moet niet iets gewoons worden. De Poes is gelijk gesteriliseerd en na twee weken kwam de hond weer thuis.
Het verliep meteen goed, snuffen, een ook aan elkaar dus wij waren blij!Maar in de afgelopen week heeft ze al 3x een dikke staart gehad en konden wij ertussen komen. We laten ze de nacht niet meer alleen samen. Zojuist ging het weer mis en viel ze de hond weer aan..
Ik weet niet wat te doen!

Onze Poes is tot nu toe een binnenpoes, super sociaal, opgegroeid met hond en kinderen. We moeten haar eerst door t hele huis maar een tijdje vermoeden gehad dat mijn man allergisch was en de poes beneden gehouden.. Ik vroeg me af of t dus frustratie kan zijn van haar. Maar ze gaat nu ook niet meer echt naar boven, alsof ze nu weet oh nee dat mag niet. Nu we weten dat mijn man niet allergisch is dachten we ze mag wel weer naar boven maar dat helpt dus niet..
Tot nu toe is ze altijd binnen, we hebben wel een tuin waar ze een paar keer aan het tuigje was maar dat is stuk gegaan en ik twijfel nu.. is dit frustratie, moet ik haar naar buiten laten? Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen..
Hopelijk hebben jullie tips!! Alvast bedankt! Groetjes Nancy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Rik »

De poes had voor haar gezondheid al bij 6 maanden gecastreerd moeten worden. Bij elke krolsheid loopt ze steeds grotere kans om op latere leeftijd baarmoederkanker en melkkliertumoren te krijgen. Ik hoop dus dat ze dat nog bespaard blijft als ze straks ouder wordt.

Verder is het zo dat na de castratie (bij poezen heet het officieel ook castratie omdat de melkstokken verwijderd worden) de hormonen nog tot 6 of 7 weken in het lichaam zitten.

Het kan ook zijn dat je poes geschrokken is van je hond. Dan kan het even een paar dagen duren voordat zich dat weer normaliseert.

De poes maar buiten laten bemoeilijkt het process alleen maar. Dat zou ik dus niet doen.

Je zou moeten kijken of je de trigger kunt vinden. Een hond neemt natuurlijk ook allemaal vreemde geurtjes van buiten mee. Dat zal ook niet helpen. Je zou een (her)introductie kunnen proberen maar dat is meer iets tussen kat en kat. Plus dat, zoals ik begrijp, het vaak wel goed gaat maar dan plots verandert. Je moet dus uit zien te vogelen waarom. Wat gebeurt er nét voor.

Ik hoop dat het alleen de hormonen zijn. Dan zou het zich na een paar weken moeten stabiliseren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Snoes1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 15:46

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Snoes1 »

De hond ligt rustig op de bank, de kat veegt eropaf.. zoals nu net.. Of zoals vanmiddag de hond komt binnen en e kat vliegt eropaf..
En merendeels gaat het inderdaad gewoon goed.en zijn ze vriendjes..
De hond is absoluut niet dominant naar de poes.. Ik heb voor voorlopig gelukkig de mogelijkheid ze apart te zetten als t gebeurt om de poes te laten afkoelen..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Anne »

Het kan ook zijn dat je poes iets onder de leden heeft en zich afreageert op jullie hond
Vooral als ze pijn hebben
Spelen jullie ook met de poes?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Snoes1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 15:46

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Snoes1 »

Ja met zo'n stokje en een muisje, met touwtjes, ze heeft zo'n speelding met zo'n bal met lichtjes erin. Met een laserlampje.. vanalles..

Maar als ze pijn had zou ze dan niet ook ons aanvallen? Ze pakt echt alleen de hond
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Anne »

Bij stress reageren ze het meestal onderling op elkaar af.
Het blijft vreemd
Hoe is poes verder?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Snoes1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 15:46

Re: Advies gevraagd.. kat valt hond aan

Bericht door Snoes1 »

Lief, rustig. Speels.. precies zoals altijd.. alleen niet tegen de hond... 🤔
Plaats reactie