Impuls agressie?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Pukkie007
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020 09:59

Impuls agressie?

Bericht door Pukkie007 »

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken heb ik een kat in huis. Een poes van bijna 2 jaar die ik uit het asiel heb gehaald. De eerste tijd heb ik haar alle tijd en ruimte gegeven om te wennen aan haar nieuwe woonomgeving. Dit lijkt allemaal goed te lukken: ze is erg ontspannen, speelt graag en komt graag op schoot of gezellig naast me liggen. Al met al kun je zeggen dat het een erg braaf katje is. Echter heeft ze een klein minpuntje: ze heeft de neiging om (vooral 's ochtends) té enthousiast te worden. Voornamelijk als ik net uit bed kom. Ze is dan superblij dat ik er ben (tenminste, dat denk ik ;-) ) en komt blij rond mijn benen wrijven. Ik geef haar dan te eten in de hoop dat ze zich daar op concentreert. Dit gaat even goed door totdat ze weer rond mijn benen gaat wrijven en daarbij zelfs een dikke staart krijgt. Als ik dan een beweging maak of ik wil weglopen, dan grijpt ze me. Gelukkig is dit niet erg pijnlijk en lijkt ze er zelf ook van geschrokken. Ik loop dan meteen weg en negeer haar. Even later is dan alles weer goed.

Nu heb ik ergens gelezen dat dit een soort 'impuls agressie' kan zijn. Sommige katten doen dit als ze hun zin niet krijgen. Ze bouwen dan frustratie op en op een bepaald moment komt dit naar buiten. Ik ben blij dat ik weet wat het zou kunnen zijn en dat ik de signalen herken, ik weet alleen niet wat ik nu het beste kan doen om dit te voorkomen. Haar meteen veel aandacht geven 's ochtends lijkt me averechts werken, ze weet dan dat ze haar zin gaat krijgen. Misschien moet ik haar 's ochtends gewoon even negeren en mijn eigen ding gaan doen totdat ze rustig is? Ik lees graag jullie tips :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Impuls agressie?

Bericht door Rik »

Pukkie007 schreef: 22 mei 2020 10:53 Nu heb ik ergens gelezen dat dit een soort 'impuls agressie' kan zijn. Sommige katten doen dit als ze hun zin niet krijgen. Ze bouwen dan frustratie op en op een bepaald moment komt dit naar buiten. Ik ben blij dat ik weet wat het zou kunnen zijn en dat ik de signalen herken, ik weet alleen niet wat ik nu het beste kan doen om dit te voorkomen. Haar meteen veel aandacht geven 's ochtends lijkt me averechts werken, ze weet dan dat ze haar zin gaat krijgen. Misschien moet ik haar 's ochtends gewoon even negeren en mijn eigen ding gaan doen totdat ze rustig is?
Impuls agressie vind ik een zwaar woord. Ik denk eerder dat het een poging tot spelen is. Kijken wat jij doet als ze dus dat jachtspel begint.

Ik denk dat je je strikt moet houden aan routines. Maar daar hoort ook spelen bij. Waarom krijgt ze eerst eten? Ik zou intensief met haar gaan spelen en als dat klaar is haar dan eten geven. Daarna zal zijn ook wat vermoeider en voldaan zijn en weer toe aan wat rusten (hopelijk).

Routine, Ritueel, Ritme...

https://www.youtube.com/watch?v=sR0StLh6uKE&t=194s

Ik gaf hier vroeger om 05:00 een klein handje brokjes. Op een gegeven moment waren ze daar zo aan gewend dat ze om 4:30 al over mijn bed sjeesde omdat ze aan voelde komen dat ze wat zouden krijgen. Het heeft 2 weken geduurd voordat ze dat verleerd waren. Nu sjeesen ze rond 9:00 over het bed omdat ze weten dat ze eten gaan krijgen.

Maar als ze echt zo hyper is dat ze bij jou aangeeft te willen spelen, zou je dat dus in je routine op kunnen nemen. Probeer dus 5 minuutjes te spelen voordat ze eten krijgt.

Jackson legt jouw situatie goed uit vanaf 1:00 in dat filmpje (link begint bij 60s):

https://www.youtube.com/watch?v=sR0StLh6uKE&t=60s
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pukkie007
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020 09:59

Re: Impuls agressie?

Bericht door Pukkie007 »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie en de links die je hebt doorgestuurd. De laatste paar dagen ben ik al vele video's van Jackson aan het bekijken, toevallig dat ik net een andere video van hem heb gezien waarin hij de regel 'hunt-catch-play-eat' uitlegt. Dus eerst spelen, dan pas eten ;). Ik ga dit morgenvroeg meteen toepassen, kijken hoe ze daarop reageert.
En ik zal haar dan ook niet meteen eten geven, bedankt voor de tip!

Mijn vorige kat is een jaar of 8 geleden overleden. Dit is mijn eerste kat sinds jaren dus ik moet weer eventjes wennen aan het 'katleven' ;).
Plaats reactie