Mijn kat wordt plots enorm agressief

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Ems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2020 19:58

Re: Mijn kat wordt plots enorm agressief

Bericht door Ems »

Wauw! Die kat in het filmpje lijkt exact op de aanval dat Flou krijgt. Alleen doe ik haar niet opzettelijk verschieten natuurlijk 😉. Maar dat lijkt er enorm op! Ik had vorige week ook een deken gepakt ter bescherming... zelfs de kat lijkt er wat op.. Misschien is dit een link naar Flou haar afkomst? 😉

Bedankt voor je artikels! Ik lees ze morgen zeker na. Ik heb al zoveel info gekregen en gezocht, dat ik al halfweg ben om zelf een gedragstherapeut te worden 😉. Dank je wel!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn kat wordt plots enorm agressief

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb een andere da/therapeut. Christine Halsberghe. Die is ook top. Op aanraden van Froufrou haar "normale"
da/ fysiotherapeut ben ik bij haar terechtgekomen.
Iedereen in mijn omgeving had ook herplaatsing of euthanasie aangeraden. Maar Christine heeft mij heel goed geholpen. Ik hoop dat het je wat moed geeft. Ik heb wel heel veel geduld moeten hebben om alle triggers te vinden. Ook de voortekens van de aanvallen vinden en de remedies om te anticiperen heeft heel veel tijd gekost. Maar het was de moeite waard.
Een dagboekje bijhouden en alles van haar leven overlopen (hoe ze eerst was, haar gedrag ontleden vanaf het begin tot voor en tijdens de problemen)Zo heb ik ook gemerkt dat haar gedrag ook "anders" was voordat alles begonnen is. De "overdrive" 's avonds en tijdens warme dagen was er al lang vóór het begonnen is. Ze kon geen rust vinden, brak het kot af, wrong zich overal tussen, werd grommend en blazend wakker...)

Ik heb haar wel eens gevraagd of het bij al haar patiënten zo goed gaat naar verloop van tijd, maar helaas was Froufrou de enige. Dat was omdat alle andere "baasjes" zo veel en zo lang de moeite niet wouden doen of omdat ze niet konden "katlezen". Dat laatste is heel belangrijk. Eigenlijk is het Froufrou die mij door haar syndroom de kneepjes van het vak geleerd heeft. Ik heb ook nog een andere kat (Filou) die een speciaal geval is, en hij heeft mij veel geleerd over "karakterontleding" :lol:
Veel geluk en moed. Ik blijf je topic volgen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Mijn kat wordt plots enorm agressief

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Ems,

Wat een lastige situatie! ... Mijn kat is niet agressief naar mij, maar eerder naar haarzelf.

Ik heb je filmpjes bekeken en voor mij (met mijn 52-jarige kattenervaringswijsheid, lol 😉) lijkt het erop dat ze pijn heeft... (van voedselintolerantie of iets dergelijks)?

Zij is niet boos op jou, maar probeert jou haar ongenoegen aan te geven.

Is de poes trouwens nog niet gesteriliseerd? Soms kan dat het euvel zijn...

Sterkte! 🍀
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mijn kat wordt plots enorm agressief

Bericht door Zotvanpoezen »

mariekevanderleij schreef: 04 mei 2020 23:09 Mijn kat is niet agressief naar mij, maar eerder naar haarzelf.
Bij jouw kat gaat het om voedselintollerantie had ik vroeger al gelezen. Gaat het nu al beter?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Mijn kat wordt plots enorm agressief

Bericht door mariekevanderleij »

Nee helaas nog niet. Ik probeer het nu met supplement L-Glutamine (op Amerikaans forum gelezen). Nu op 10de dag; effect schijnt pas zichtbaar te worden na zo'n 4 tot 6 weken. Even doorbijten dus... ;)
Plaats reactie