Kattengedrag erg veranderd

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Liesbethhout
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2019 18:02

Kattengedrag erg veranderd

Bericht door Liesbethhout »

Hallo allemaal!
Al 10 jaar ben ik het baasje van mijn kat Lotje. Toen ze klein was, was Lotje ontzettend schuw. Nu is haar gedrag de laatste tijd heel erg veranderd. Het begon in ons oude huis. Ik kreeg een nieuwe partner met een hond. Lotje vond de hond geen feest maar liet haar met rust. Tot ze ineens uit het niets de hond ging aanvallen, we moesten haar echt van haar af trekken. We zijn eind augustus verhuisd en ons hondje is tot ons grote verdriet overleden (niet door toedoen van de kat). Sinds we verhuisd zijn is Lotje erg territoriaal. Ze viel ons aan in bed (sliep met ons in bed nu dus niet meer) als ze bij me zit en mijn partner komt de kamer binnen raakt ze ineens in paniek en gaat dreigen. Ook gromt ze naar geluiden buiten. Feliway sprays en cbd olie heb ik geprobeerd maar haalt niet veel uit. Volgens de dierenarts is er niks aan de hand, ja waarschijnlijk stress. Nu krijgen we over 2 weken ook nog een puppy. Lotje is niet gesteriliseerd en het lijkt of haar gedrag erger is voordat ze krols is. Hebben jullie ervaring met gedragsverandering na steriliseren? En hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattengedrag erg veranderd

Bericht door Rik »

Waarom heb je haar niet eerder laten castreren? Dat had eigenlijk al moeten gebeuren toen ze 6 maanden was. Elke keer krolls worden is een aanslag op haar lichaam. Tevens neemt met elke krolsheid de kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren exponentieel toe. Maar daar is het nu natuurlijk al te laat voor omdat ze al zo oud is. Elke keer met die hormonen te maken hebben is voor haar echt geen pretje.

Ik begrijp eigenlijk niet dat je dat advies niet al eerder gehad en gevonden hebt.

Je zegt dat de dierenarts niets kon vinden? Wat heeft hij gedaan? Is er een bloedonderzoek geweest? Heeft hij foto's en echo's genomen? Of heeft hij haar alleen maar (oppervlakkig) lichamelijk onderzocht?

Na de castratie zal ze in ieder geval geen last meer hebben van de hormonen. Maar ik lees ook dat ze eigenlijk in al die jaren een solopoes geworden is. Ik denk dan ook niet dat ze echt zit te wachten op een puppy.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattengedrag erg veranderd

Bericht door Synemios »

Ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is dan dat het door de sterilisatie komt.
Een kat valt nooit zomaar aan.
Ik ben het eens met Rik en heb dezelfde vragen.
Kan ook nog iets in de hersenen zijn of het is stress maar ook dan zou je de bron moeten zien te achter halen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattengedrag erg veranderd

Bericht door Synemios »

Oh ik dacht dat er stond dat ze al gesteriliseerd was maar dat is dus niet zo.
Dan zou ik dat als eerste doen.
Zou heel goed kunnen zijn dat ze last heeft van die hormonen en ze kan er ook niets mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattengedrag erg veranderd

Bericht door Anne »

Ik zou haar ook laten helpen.
heb je al eens gecontroleerd of er geen buurtkatten zijn waar Lotje zo agressief van word?
En speel je wel genoeg met haar? Het lijkt er op alsof ze veel energie over houdt en ze het op de een of andere manier niet kwijt kan en dat op jullie afreageert. Elke dag de poes uitputten door een speelsessie kan de agressie doen afnemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kattengedrag erg veranderd

Bericht door marloes501 »

Het zou kunnen wezen dat ze onzeker is door haar nieuwe territorium, doordat ze verhuist is.
Dit kan leiden tot agressie.

Misschien kun je eens kijken naar My cat from Hell.
Katten gedragsdeskundige Jackson Galaxy heeft een tv serie over probleem katten en hun gedrag.
Jou onderwerp komt veelvuldig aan bod.
Plaats reactie