kat bijt opeens

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
katotjjx
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019 14:15

kat bijt opeens

Bericht door katotjjx »

Ik heb een maandje of 2 geleden een kat geadopteerd (5 jaar oud) in een asiel bij mij in de buurt. Daar was die poeslief, liet zich heel gemakkelijk oppakken, etc.

Toen we echter thuiskwamen, heeft hij mij serieus hard gebeten. Ik dacht dat het toen kwam doordat hij eventjes in paniek was, en nog moest wennen aan de nieuwe omgeving.

Maar dit blijkt niet zo te zijn. Ik heb ondertussen al 2 keer een antibioticakuur mogen nemen door zijn beten.

Hij laat ook niks merken als hij gaat bijten (heb al enkele katten gehad, dus ik herken de waarschuwingen wel). Hij komt knuffeltjes en aaitjes vragen, en hij ronkt en vraagt heel veel aandacht, dan ineens bijt hij (en hij bijt door) en een paar seconden later is hij weer lief en knuffelbaar.

Ik had al contact opgenomen met het asiel om te vragen of zijn vorige eigenaars hier iets van af wisten en of ze dit eens met hun gedragstherapeute konden bespreken, maar ik krijg van hun geen antwoord meer.

We hebben ook een afspraak met de dierenarts binnenkort, om te kijken of hij misschien ergens pijn heeft.

Heeft iemand misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen? Of hoe ik dit best kan aanpakken? Ik wil hem absoluut niet terug afstaan, maar op nog geen 2 maand tijd al 20 dagen zware antibiotica moeten nemen door zijn beten is ook niet ideaal..

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: kat bijt opeens

Bericht door Zotvanpoezen »

Plots bijten is meestal een teken van pijn.
Ik heb een 4 jarige poes die al 2 jaar last heeft van een overgevoelige huid en zenuwpijnen. Die mag ik nooit knuffelen. Alleen haar kopje dan. En dan nog mag ik soms zelf haar kopje niet aanraken. Alleen als ze er zelf komt achter vragen. Zelf dan moet ik eerst heel voorzichtig en laag mijn hand uitsteken om te zien hoe ze reageert: als haar lichaam een beetje zakt en ze nijpt haar ogen een klein beetje dicht, moet ik niet proberen. Duwt ze met haar kopje tegen mijn hand is het oké, maar dan telkens heel kort want het kan rap omslaan. Zelf als ze luid zit te ronken. Op de schoot zitten zonder dat ik haar aanraak is geen probleem en zit ze te spinnen en te kneden.
Als het bij jouw kat ook snel omslaat, kan dit ook wel van pijn voortkomen. Het is aan de da uit te zoeken van waar de pijn of ongemak komt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kat bijt opeens

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, da's zeker niet plezierig.... Tja, of het pijn is - zou kunnen, maar dan kan ik z'n gedrag niet goed verklaren - eerst lief en knuffelig, en dan ineens bijten. Raak je hem vlak daarvoor op een specifieke plek aan misschien? Lastig....

Ik zou bij de DA een injectie met Buprecare vragen, in de nek. Daar voelt het beestje niets van (dus geen stress) en werkt twee dagen - voldoende om te kijken of het bijten daarmee over is. Als dat het geval is, dan zoeken naar de oorzaak van de pijn...

Succes!
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 20 mei 2019 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat bijt opeens

Bericht door Rik »

En als het niets medisch is... tsja, dan kan het ook een 'geflipte' kat zijn. Mijn tante had ook zo'n kat. Lief langs de benen strijken maar O, wee als je een aai wilde geven. Ook als je gewoon in een stoel zat, waren je handen niet veilig als die toevallig langs de stoel hingen.

Je moet je echter realiseren dat dat dan altijd komt uit onzekerheid van de kat. Als baasje kun je dan straks (na veel tijd) wel wat meer met hem doen maar het kan best zijn dat hij dan naar bezoek altijd zulk verdrag blijft vertonen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: kat bijt opeens

Bericht door Zotvanpoezen »

In afwachting van het da bezoek kun je proberen je kat niet te lang te kroelen. Telkens heel eventjes en alleen maar het kopje, alleen maar als hij uit zichzelf met zijn kopje tegen je hand wrijft. Ik doe het altijd op die manier bij mijn poes om niet aangevallen te worden. Maar zoals ik al gezegd had heeft deze poes een vervelende aandoening en dan is het normaal dat ze dat doet. Nu ken ik haar al goed genoeg om te "lezen" wanneer ik haar wel mag aanraken. (Ik let ook op de stand van de haren van haar vacht voordat ik mijn hand uitsteek om te zien of ik wel kan proberen, ook al komt ze bij mij spinnen)
Het kan ook aan de kat zijn verleden liggen: misschien heeft hij op een bepaalde plaats pijn gehad of hebben de vorige eigenaars te ruw met hun handen met hem gespeeld.
Sommige katten verdragen niet dat je aan de buik of achterste komt of te lang kroelt. Ze gaan echter wel tot de "aanval" over als de signalen die ze geven om hen met rust te laten niet begrepen of genegeerd worden. Ze weten dat het geen zin meer heeft om kleine signalen te geven maar direct aanvallen wel.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat bijt opeens

Bericht door castratenkoor »

Zou kunnen dat het gewoon een geflipte kat is (om Rik zijn woorden te gebruiken). Ik heb hier een naamgenoot van Rik. Mijn zwarte kater Rik is een kitten van een zwerver. Hij geeft absoluut geen signalen, zonder waarschuwing kan hij opeens krabben of bijten. Is lastig als er vreemde mensen over de vloer komen, hij komt wel naar ze toe. Ik adviseer dan altijd hem te negeren. Ook geen hand uitsteken om te laten ruiken - in plaats van ruiken geeft hij daar een jens op.

Maar op zijn manier is hij voor ons lief en ik hou zielsveel van mijn zwarte monster.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie