Verlatingsangst?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
lynnenmokum
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:19

Verlatingsangst?

Bericht door lynnenmokum »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lynn en ik woon sinds bijna een jaar in Berlijn. Ik woon samen met me kat Mokum in een appartementje in een drukke buurt. Mokum is nu ongeveer 10 maanden oud, het is de meest knuffelige kat die er maar bestaat, hij is heel erg op mij gericht, waar ik ga gaat hij. Zelfs als ik sta te douchen staat hij op de badrand naar me te kijken. Ook de mensen die over de vloer komen is hij erg lief naar en gaat op de schoot liggen of begint meteen met kopjes te geven. Ik werk fulltime en woon alleen, maar ik heb niet het idee dat hij eenzaam is, en daarnaast is hij ook niet anders gewend.

Afgelopen weekend ben ik na lange tijd weer is naar me familie en vrienden in Amsterdam gegaan, ik wil absoluut niet dat Mokum alleen is en alleen een bakje eten krijgt elke dag, dus ik had een vriend gevraagd of hij een weekendje in mijn huis wou slapen. Na de eerste nacht belde hij me, dat Mokum alleen maar aan het screeuwen is en naar hem gromt en blaast als hij in de buurt kwam, ik hoorde Mokum ook op de achtergrond tekeer gaan als een baby, nog harder schreeuwen dan een baby eigenlijk, zo had ik hem nog nooit gehoord. Ik zei tegen de vriend dat hij even naar buiten moest en Mokum heel even af moest laten koelen, maar een uurtje later is hij letterlijk schreeuwens het huis uitgerend, Mokum had hem heel heftig aangevallen en hij heeft direct zijn spullen gepakt en is doodsbang weggegaan. Ik had toen me buurvrouw gebeld of zij hem eten kon geven, die zelfde avond stuurde ze me een zeer lang bericht, dat ze zich helemaal rot is geschrokken en nog nooit zo een agressieve kat heeft gezien ( zij is opgegroeid met katten ). Ik was natuurlijk het hele weekend van me padje af en maake me enorm veel zorgen om Mokum. Toen ik gisteravond thuis kwam was hij het eerste kwartier zo ongelofelijk blij dat ik er weer was, maar opeens kreeg ie een hele agressieve blik in zijn ogen en viel me hand keihard aan, heb echt hele diepe schrammen, dit was absoluut niet speels, het was alsof hij me wou straffen. Maar na deze aanval was hij weer helemaal zichzelf en nog aanhankelijker dan normaal, en wou alleen maar knuffelen voor de rest van de avond.

Ik ben me helemaal rot geschrokken, want Mokum heeft nog nooit agressief naar mij of naar iemand anders gereageerd, de vriend en de buurvrouw heeft hij al verschillende keren eerder gezien en toen was er nooit wat aan de hand. Ik heb Mokum van een Duits gezin, waarbij der tientallen katten rondliepen en ik durf niet met zekerheid te zeggen dat hhij inderdaad 10 maanden oud was toen ik hem uit het nestje haalde ( mevrouw zei van wel, maar die wou er ook duidelijk snel van af ). Heeft iemand hier ervaring mee en advies voor ons? Ik wil namelijk wel op vakantie en dan zal het ook wat langer dan 4 dagen zijn, en nu durf ik dat gewoon niet.

Groetjes uit Berlinnnnn
lynnenmokum
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:19

Re: Verlatingsangst?

Bericht door lynnenmokum »

En ik bedoel trouwens 10 weken oud, toen ik hem uit het nestje haalde!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verlatingsangst?

Bericht door Rik »

lynnenmokum schreef: 08 mei 2019 11:53 ... maar ik heb niet het idee dat hij eenzaam is, en daarnaast is hij ook niet anders gewend.
Hij kan misschien niet anders gewend zijn maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Een kitten heeft altijd behoefte aan speelmaatjes e.d.

Wat je nu ziet is dat hij dus vreselijk op jou gericht is. Ben jij er niet dan vertoond hij abnormaal gedrag. De agressiviteit naar jou toe is overigens niet straffen. Katten weten niet wat dat is. Het is meer van slag zijn en kan door de onzekerheid uitvallen. Maar dat zal snel bijtrekken.

Dat zou je met een soortgenootje op kunnen lossen. Hij is nog jong genoeg om daaraan te wennen.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lynnenmokum
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:19

Re: Verlatingsangst?

Bericht door lynnenmokum »

Hi Rik,

Dankjewel voor je reactie! Echter moet ik heel eerlijk zeggen dat ik hier niet heel veel aan heb, ik heb natuurlijk al eerder gehoord dat 2 kittens samen nemen beter is, maar dit heb ik niet gedaan en dit zal ik ook niet doen. Ik denk daarnaast dat Mokum alleen maar meer jaloers wordt, als ik een extra kat neem.

Groetjes,
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Verlatingsangst?

Bericht door Embillie »

Als je geen kitten erbij wilt, zou een afspraak met een gedragsdeskundige een goed idee zijn. Waarschijnlijk is hij eenzaam (er is een verschil tussen eenzaam zijn en alleen voelen) en zo’n deskundige kan jou helpen om oplossingen op maat voor je kat te bedenken.

Neem zo’n aanval asjeblieft niet te licht op, het betekend zeker dat hij ergens frustratie heeft zitten wat niet uit zichzelf zal oplossen zonder daar wat moeite in te steken.
En met de juiste begeleiding kan je dat weer in goede banen brengen.
Soms is dat simpel, soms niet, maar ik heb zelf helaas veel katten in ons asiel voorbij zien komen die hetzelfde probleem hadden, alleen was het dan al een lange termijn situatie geworden.
Met als gevolg dat zij de stempel ‘niet benaderbaar’ krijgen.
En dat leid tot langdurige rehabilitatie in een asiel, of ter adoptie gesteld worden als muizenvanger op een boerderij.

Hoeft niet bij jou te gebeuren, maar je wilt vast ook niet dat het zover komt met je schatje, toch?

Succes met de situatie en ik hoop op beterschap voor jullie.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verlatingsangst?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vermoed dat Mokum zijn territorium wou verdedigen tegen de "indringers". Ik durf het bijna niet vragen, maar is hij gecastreerd? Dat hij jou ook aangevallen heeft toen je net terug thuiskwam is waarschijnlijk omdat je een andere geur had dan voordien door het weekendje uit en hij je dus ook als een indringer beschouwde.
In afwachting van een gedragstherapeut kan je misschien voor veel afleiding zorgen zodat hij minder op jou gefocust is. Je wil geen kitten erbij, maar je kan ook bv genoeg klim, krab en verbergplekjes voor hem voorzien. Of loopplankjes tegen de muur met speeltjes erop die hij eraf kan meppen. Voerpuzzels kunnen ook heel nuttig zijn.
Ik ben het met mijn voorposters eens dat Mokum zich te pletter verveelt als je er niet bent en daarom zich te sterk op jou focust.
Andere (toekomstige) gedragsproblemen loeren ook achter het hoekje.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie