Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Hallo,
Mijn kater Edgar van 3 jaar is na de introductie van de nieuwe kitten poes Mews niet meer het zelfde. We hebben dan wel helaas de introductie verkeerd gedaan (meteen bij elkaar gezet).. :-|
Alleen nu hebben we ze al bijna 3 weken gescheiden en we zijn bezig met het bij elkaar aan de deur voeren en dat gaat goed geen geblaas of gegrom of iets anders. Alleen nu hebben we Edgar beneden en Mews en Oliver boven alleen wanneer Edgar maar 1 stap beneden in de woonkamer neer zet word hij weer angstig begint te grommen en blazen als we alleeb al langs hem lopen. Het is meer angst (puppillen zijn groot oren lichtelijk plat). Heeft er iemand tips voor mij wat ik hier het beste mee kan doen want als hij in de slaapkamer zit is hij gewoon de oude knuffel kat van vooreen maar hij hoeft er maar uit te komen en slaat helemaal om.
Alvast bedankt!

Groetjes Zenja.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Sifra »

Wie is Oliver? Vriendje van Edgar?
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Oliver is onze andere kitten. Edgar en oliver hebben elkaar nog niet gezien. Omdat we nu bezig zijn met de introductie goed te doen. Maar het is fout gegaan door de introductie met Mews. Daardoor is edgar nu heel angstig helaas.. :-(
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zotvanpoezen »

Zijn er beneden genoeg hoge observatie plaatsen voor Edgar? En is hij gecastreerd? Een angstige kat mag je in tegenstelling met paarden niet gerust stellen als ze bang zijn. Dat bevestigt alleen maar dat zijn emoties gerechtvaardigd zijn. Je moet hem met iets kunnen afleiden. Dat kan op allerlei manieren. Eerst bv gewoon een geluid te maken (zachtjes) zoals een papiertje verfrommelen en door de kamer werpen, je kunt vervolgens hem bezig houden met een spelletje of hem negeren en met de andere katten spelen zodat hij ze kan observeren en zien dat ze niet bedreigend zijn. Hem zeker geen snoepje of eten geven om hem te troosten, maar wel onmiddellijk belonen met bv een snoepje als hij zich ontspant. Zorg voor genoeg kattenbakken (ook boven), schuilplaatsen, hoge plaatsen en bedjes om te voorkomen dat hij onzindelijk gaat worden. En voor de rest veel geduld hebben.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Bedankt voor de reactie.
Ja ik heb genoeg hogen planken de hele muur hangt vol haha. Een grote krabpaal er bij. Een krabpaal in de keuken. Genoeg mandjes en lig plekken ook genoeg kattenbakken. Gister hadden we ze van kamer geruild dus edgar beneden mews en oliver boven. Zodat ze aan elkaar geur kunnen wennen. Hij was aan het blazen en grommen toen hij beneden kwam hij valt dan ook niet af te leiden met een speeltje of geluiden. Uit eindelijk nadat we hem gewoon ze gang lieten gaan ging hij gelukkig rustig liggen alleen als je hem dan wilt aaien of iets wilt geven schiet hij meteen weer in de stres en begint te blazen helaas.. hij is wel met 7 weken bij zijn moeder weg gehaald en las dat dat voor problemen kan zorgen. Zou dit een geval kunnen zijn dat hij gewoon niet geleerd heeft hoe hij "goed" moet comminuceren? Edgar komt van iemand anders af dus ik kon er helaas niks aan doen dat hij met 7 weken weg gehaald is bij zijn moeder..
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Ow en hij is gecastreerd. En we "belonen" hem ook niet als hij angstig is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Rik »

Hoe lang heb je het bij de eerste introductie volgehouden? Want een kitten (of kittens) zou je eigenlijk zonder problemen bij een oudere kat (moeten) kunnen zetten (zoals je eigenlijk gedaan hebt). Nu is elke kat natuurlijk anders en het kan inderdaad zijn dat Edgar een geval apart is. Maar normaal gesproken is grommen, blazen en zelfs een tik uitdelen aan een nieuwe kitten helemaal geen probleem en het hoort er gewoon bij. Zolang Edgar de kittens niet fysiek echt helemaal platslaat is het iets wat ze onderling zelf moeten regelen en de oudere is meestal ook wat groter zodat die de overhand zal hebben. Dat gaat dan meestal na een paar dagen tot een week al veel beter.

Zolang je ze nu gescheiden houdt moeten ze elke keer als ze elkaar weer zien weer wennen aan elkaar. Je zou kunnen kijken of Edgar ook op Oliver zo reageert (waarschijnlijk wel). De introductie die je nu doet is eigenlijk voor oudere katten die elkaar in de haren kunnen vliegen. Zolang er dus geen fysiek contact is moet je ze dus eigenlijk zoveel mogelijk bij elkaar doen zodat ze aan elkaar wennen.

Dat jullie Edgar niet meer aan kunnen halen is overigens ook normaal. Hij is op dat moment in een compleet andere staat (in zijn hoofd) dat elke verandering een trigger kan zijn. In dat geval moet je hem gewoon zijn gang laten gaan en zo weinig mogelijk aandacht aan hem besteden. Als hij weer behoefte heeft aan knuffels geeft hij dat zelf wel aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Het probleem is dus als we ze bij elkaar zetten is edgar heel gestrest en bang en blijft blazen grommen enzo. Hij rend ook weg hij kwam voortaan veel binnen gezellig knuffelen en als mews er is is hij alleen buiten komt zelfs niet binnen om te eten.. en dat is ging 4 a 5 maanden zo werd niet beter werd alleen maar erger. En edgar valt er ook aan rent op er af valt er aan en rend weg. Ik vind het gewoon sneu om ze bij elkaar te zetten want edgar accepteerd het gewoon niet.
Maar ik ga nog even door met de introducitie dus kamers wisselen enzo en dan laten ik en me vriend hem wel gewoon met rust totdat hij ons zelf opzoekt.
Bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Rik »

Een kat die naar buiten kan tijdens een introductie maakt het er ook niet makkelijker op. Hij heeft in ieder geval zijn momenten en plekjes waar hij zich terug kan trekken. Edgar klinkt als een lekker apart gevalletje :)

Verder vraag ik me af of afwisselen van ruimtes voldoende zal zijn voor nu hem. Ik weet niet of je het spelen met de kittens al geprobeerd hebt? Op zo'n manier dat hij op een afstandje toe kan kijken.

Ook begrijp ik dat hij Oliver nog niet gezien heeft. Het probleem is ook dat hij echt wel weet dat die er is. Ik vraag me af of dat niet meer onzekerheid geeft. Hij ziet Mews maar hij weet instinctief toch dat er nog een ander mormel rondloopt ;)

Ook kan het zijn dat Mews zich meer op hem richt op het moment dat Oliver er niet bij is. Misschien als die twee gewoon bezig zijn dat het minder intimiderend voor hem is.

Bovenstaand zijn gewoon wat gedachtegangen.

Als de twee kittens in de kamer bezig zijn kun je natuurlijk wel eens proberen de deur open te laten en kijken wat Edgar doet. Misschien komt ie na een paar uur of dag toch zelf kijken. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat de kittens niet het initiatief nemen en naar hem gaan (of door die open deur naar zijn ruimte gaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Zenja159 »

Hoi ik heb er voor gekozen om alles open te gooien alleen hij blaast en gromt wel. Heb op een afstand met mews en oliver lopen spelen en hij lag op de venster bank al wat shaggerijnig te brommen maar hij zat wel mooi toe te kijken. Ik wacht het af of het niet erger word en hoe met verloop van tijd gaat. Ik zorg er nu wel voor dat hij niet meer naar buiten kan ivm dat ik hem dan "nooit" meer zie zeg maar. Ik laat het wel even weten hoe het verder is gegaan! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige/aggresieve kater 3 jr.

Bericht door Rik »

Blazen en grommen is prima. Zelfs heel goed. Het is de manier van hem om te zeggen dat hij er is en zij niet dichterbij moeten komen. Hij mag zich best zo uiten als hem dat goed doet.

Hij heeft de optie om zich terug te trekken. Dus als Mews en Oliver niet te veel in zijn 'space' indringen kan hij op een afstandje vertrouwen opbouwen en zien dat ze niet eng zijn (wat al een hele stap voor hem is).

Hopelijk gaat daar zo een tijdje door en zal hij steeds meer vertrouwen krijgen. Zelfs als hij vertrouwen krijgt en ze komen dichtbij mag hij ook gewoon een mep uitdelen. Dat hoort er allemaal bij en is voor hem goed. Die kleintjes kunnen daar wel tegen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie