HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Ellax
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2018 08:06

HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Ellax »

Goedemorgen allemaal,

Mijn vriend en ik weten helaas geen raad meer met onze Torres.
Ze is een poes van 2 jaar ( half Europeese korthaar/main coon).
Ze was altijd zo lief, zocht veel aandacht en kreeg ook veel aandacht en liefde.
5 weken geleden is zij bevallen van een prachtige nestje van 4 kittens, ze waren gepland omdat veel mensen in onze omgeving graag kittens van Torres en mijn andere kat Merlot wouden hebben dus ze hebben allemaal ook al een plekje als ze weg mogen gaan. De zwangerschap en bevalling en de eerste 4 weken na de bevalling ging alles goed, Merlot mocht natuurlijk niet te dicht bij komen want dat vond Torres niet fijn en heeft dat soms ook goed laten blijken naar Merlot.
Maar wij mochten ten alle tijden bij haar en de kittens komen. Ze wou zelfs altijd als ze de kittens eten gaaf dat we haar zouden aaien als wij binnen kwamen kwam ze gelijk naar ons toen om als te groeten, als ze ff genoeg had van de kittens en wij lagen in bed ging ze bij ons liggen. Dus zoals gewoonlijk bleef ze aanhankelijk. En dat vonden we juist fijn omdat dat natuurlijk laat zien dat ze ons volledig vertrouwt.

Vaag genoeg is sinds kort heel haar gedrag veranderd tegen ons. ze heeft mij 2 x extreem aangevallen en mijn vriend 1x en nu neemt ze onze slaapkamer over en zijn wij niet meer welkom, dus kunnen wij daar niet meer slapen (slapen hierdoor nu in de woonkamer op ons logeermatras haha) en heel moeilijk kleren pakken want het moment dat we de deur voorzichtig open willen doen begint ze al met schreeuwen en blazen en wilt ze ons al aanvallen.
Ze had haar plekje voor haar bevalling al bij ons uitgekozen in de slaapkamer, een ruime hoek van de slaapkamer wat aan mijn kant van het bed is. Ze is namelijk erg gehecht aan mij dus dit had ik al wel zien aankomen. Maar nooit verwacht dat ze nu al dagen lang in de zelfde woede zit, soms lijkt het alsof ze weer normaal is en dan krabt ze aan de slaapkamer deur en miauwt ze weer normaal alsof ze ons normaal roept van : doe alsjeblieft de deur open. En dan ga ik of om vriend rustig heen om de deur open te doen en de andere deur dicht te laten zodat ze Merlot niet ziet, doet ze heel normaal en dan uit het niets weer agressief en wilt ze de slaapkamer alsnog niet uitkomen. Hierdoor ben ik altijd doodsbenauwd om haar eten en drinken te geven, maar daar zetten we ons gewoon overheen omdat ze daar natuurlijk ook kittens heeft die moeten blijven eten.
Maar voor de rest weten wij oprecht niet meer wat we met deze situatie moeten, ik kan haar ook niet oppakken en in het reismandje zetten om haar naar de dierenarts te brengen want dat is gewoon echt een strijd en super eng.
Moest door de verwondingen ook naar de huisarts omdat het echt erg was.
Merlot is ook helemaal uit zijn doen door deze situatie, dat was hij sowieso al omdat hij geen aandacht meer kreeg van Torres en dat was hij heel erg gewend. Dus hij huilt veel, maar door alles is hij nu ook angstig, houd ons regelmatig wakker en regelmatig onzindelijk gedrag.

Wat kunnen wij hier aan doen? Heeft iemand ook in zo’n soort gelijke situatie gezien?
Want wij ervaren ons huis nu momenteel als een battlefield.


Wij weten het echt niet meer,

groetjes Ella
kittentjes

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door kittentjes »

Laat een gedragsdeskundige aan huis komen, ik vermoed dat het echt iets hormonaal is maar heb er ook geen verstand van. Vraag desnoods advies aan een DA of laat die aan huis komen. Het klinkt inderdaad heel heftig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Sansan »

Ik zou toch adviseren haar te vangen en in een mandje naar de dierenarts te brengen.
Ik denk aan baarmoederontsteking. Ondoenlijk pijnlijk is dat, en van pijn kunnen dieren agressief reageren. Onbehandeld ook dodelijk trouwens. Maar ook een tepelontsteking bijvoorbeeld is erg pijnlijk en weet je zeker dat ze leeg is?. Dus echt snel naar de dierenarts om haar volledig te laten checken!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Sansan »

Dikke trui aan, handschoenen aan.. en vangen!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door pinguin »

Of kalmerings middel vragen bij de dierenarts dat door het voer doen. Maar dierenarts lijkt mij de eerste om langs te gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een situatie. Ik vermoed dat ze erge pijn heeft, en er sprake kan zijn van een ernstig medisch probleem - dus er moet toch echt een dierenarts (thuis) bijkomen. Geen idee of je een kat op afstand een verdovingsinjectie kunt geven, zodat ze bij de DA onderzocht kan worden. Maar je zit natuurlijk ook met het voeden van de kittens.... Moeilijk - wat zegt de DA ervan?
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 11 dec 2018 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Mleen »

Wellicht kan er een DA aan huis komen? Ik heb wel eens gehoord dat sommige dierenartsen dat doen!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Sansan »

Heb je al actie ondernomen?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Volgens mij komen alle dierenartsen bij je thuis, maar uiteraard wel tegen een ander tarief. En ja, net als mijn voorganger heel benieuwd hoe het is.....is niet een situatie om nog even aan te kijken.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Dinky »

Ik zou ook denken aan een medisch probleem, zeker omdat het zo plotseling is ontstaan. Zou dus zeker contact opnemen met de DA over wat er mogelijk is om haar te onderzoeken
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door pinguin »

Help!! En dan vervolgens niet meer de moeite nemen om te reageren . Vind ik niet erg netjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: HELP!! Mijn poes is al dagen te agressief

Bericht door Zotvanpoezen »

Jammer genoeg is Ella niet de enige! (Zie persoon die niet durfde naar bed gaan omdat de kat hem de doorgang blokkeerde)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie