Kat opeens agressief

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Niels12345
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2018 22:30

Kat opeens agressief

Bericht door Niels12345 »

Hey,

Onze poes is ondertussen bijna 10 jaar en is nooit lief geweest tegen ‘vreemden’ en wilde ook nooit geaait worden. Tegen ons gezin is het echt een schatje en ligt ze de hele tijd op der rug.
Als we op vakantie gaan logeert ze bij een kennis en dat is altijd goed gegaan waar ze ook gewoon geaait mocht worden. Maar de laatste keer wilde ze daar niks meer van hebben, ze mocht niet eens meer aangeraakt worden. Maar als wij haar aanraken gaat ze knorren ook al is ze dan bij de kennis thuis als we haar komen ophalen.
Wat kan hier een oorzaak van zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Rik »

Is ze altijd alleen geweest? Want dit klinkt als typisch solo-gedrag. Tevens zal er bij een kat die weinig contact heeft met vreemden dit gedrag ook ingroeien. Bowy was ook een solo-poes en moest ook niets van vreemden hebben. Maar echt agressief is zij nooit geweest. De kater van mijn tante wel (ook solo). Daar moest je voorzichtig zijn als je je hand langs de stoel hield want voordat je het wist hing hun kater daar dan aan, uit het niets. Of langs hem heenlopen was ook altijd een avontuur op zich. Maar hij was een schatje in haar handen.

Katten zijn eigenzinnige beestjes, dus als ze niet geaaid willen worden, dan moet je ze dus niet aaien. Ik weet niet of jouw poes ook agressief is als ze niet geaaid wordt want anders noem ik dat niet aggressief. Dan wil ze gewoon niet aangeraakt worden door vreemden. Daar is niets mis mee. Aggressief is als ze helemaal uit zichzelf, uit het niets, in de aanval gaan (zoals de kat van mijn tante kon doen).

Dat ze voorheen wel door jullie kennis aangeraakt kon worden en nu niet meer kan vele redenen hebben. Die kennis zal weer een vertrouwensband op moeten bouwen voordat ze haar weer kan aaien. En dat kost tijd, veel tijd (wat "niet huisgenoten" vaak niet hebben om te doen). Tot die tijd is het gewoon een kwestie van niet aaien (het advies wat jij "vreemd" bezoek waarschijnlijk ook al geeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Fotokonijn »

Misschien heeft ze ergens pijn?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Dinky »

Het zou kunnen dat de poes niet lekker in haar vel zit.
Zeker vanaf 10 jaar kan een gedragsverandering een goede reden zijn om een seniorencheck uit te laten voeren om een sluipende medische oorzaak uit te sluiten ;-)
Het kan ook zijn dat ze bij die kennis ergens van is geschrokken waardoor ze het niet meer vertrouwd?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat opeens agressief

Bericht door KiwiNL »

Fotokonijn schreef: 29 apr 2018 11:50 Misschien heeft ze ergens pijn?
Dan zou ze daar bij Niels en partner ook last van hebben, lijkt me.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Kikimax »

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zit nu op de bank te shaken. Ik liet net de katten in de afgesloten tuin, daar mogen ze nu sinds 2 weken in, en opa Puck begint wat gal over te geven en daarna klagelijk te miauwen. Ik loop er uiteraard op af om te kijken wat er is, maar max en Kiki ook. Ik buk naar puck toe en uit het niets vliegt Kiki me naar mijn gezicht. Ik heb nu een hele diepe haal in mijn kin en sta nu te huilen van schrik. Kiki heeft werkelijk nog nooit iets agressief gedaan, die laat alles toe. Puck is nu rustig binnen en ogenschijnlijk niets aan de hand (heeft wat snoepjes gegeten en ligt rustig). Kiki heeft nog een paar minuten met een hoge rug en staart rondgelopen en ligt nu ook rustig. Ik weet echt, echt niet wat er kan zijn gebeurd bij Kiki. Ze viel me echt ineens aan, ik kan het nu nog niet geloven, mijn kleine Kiki. Heeft iemand misschien een verklaring om in de toekomst te voorkomen dat dit weer gebeurd?
Afbeelding
Dit is puck nu
Afbeelding
En dit kiki
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat opeens agressief

Bericht door nellebel »

ik denk dat kiki ook enorm is geschrokken van puck. mogelijk was ze zo met hem bezig dat ze jou niet in de gaten had en van jou schrok en daarom aanviel. zal vooral angst zijn geweest. ik neem aan dat het daarna ook meteen over was en ze niet boos of agressief bleef. ws is ze zich van geen kwaad bewust omdat ze uit angst/ schrik reageerde en dus niet in de gaten had dat jij het was die naar puck ging. snap wel datje bent geschrokken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Rik »

Kikimax schreef: 14 mei 2019 13:46 Ik weet echt, echt niet wat er kan zijn gebeurd bij Kiki. Ze viel me echt ineens aan, ik kan het nu nog niet geloven, mijn kleine Kiki. Heeft iemand misschien een verklaring om in de toekomst te voorkomen dat dit weer gebeurd?
Ik heb het met Bowy in het verleden ook wel een paar keer meegemaakt. Vooral in de tuin. Het kwam niet vaak voor maar op de een of andere manier was ze dan in een bepaalde 'state of mind' waardoor ze ook naar mij uit kon vallen. En met Bowy kon ik ook alles doen. Die liet ook echt alles toe. Gelukkig kon ik haar feilloos lezen en wist ik wanneer ze in die toestand verkeerde. Dan wist ik dat ik haar maar gewoon eventjes haar gang moest laten gaan. Zij heeft mij nooit echt aangevallen (omdat ik wist wanneer ze zo was) maar ik heb het wel eens gehad dat ik haar dan wilde aaien (in de tuin) en dan in één keer draaide ze zich om, om een haal te geven.

Het kan bij Kiki dus ook zeker een soort overstimulatie zijn van het buiten zijn. Spannend en alles onbekend. En als ze dan in zo'n spannende staat rond hobbelt, kan er van alles gebeuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Kikimax »

Het zou kunnen, pucj was ook heel erg raar aan het mauwen, ik dacht echt dat hij dood ging, maar die hobbelt nu ook verder. En Kiki reageerde daar ook heel erg op. Ze rook/ruikt nu ook de hele tijd aan me met open bekkie en Max viel Kiki net ook even wat agressiever dan normaal aan. Kiki is nu wel telkens overal waar ik ben, terwijl ze normaal haar eigen gang gaat. Ik durf ze nu niet meer buiten te laten hoor
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat opeens agressief

Bericht door Kikimax »

Wendy, wat je zegt is zeker waar, ze reageerde heel erg op puck. En ik ook! Ze heeft daarna nog even met hoge rug rondgelopen, maar is nu weer de lieve kleine Kiki. Ze is alleen wel de hele tijd bij mij in de buurt. Bedankt voor de geruststelling.
Wat betreft puck, die is 20 jaar, dus die begint nu echt op zijn laatste pootjes te waggelen en de rest is heel beschermend naar hem
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie