Vraag mbt aggressie

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Doutzen1112
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2017 19:37

Vraag mbt aggressie

Bericht door Doutzen1112 »

Hoi,

Ik ben hier nieuw, wij hebben een poes van bijna 2 doutzen en een kater van bijna 1 jaar james, doutzen was als kitten heel lief, maar is na de steralisatie erg verranderd, ze heeft erg haar buien, ze haalt uit als ze op de tafel zit en wij iets van tafel willen pakken of als ze haar wilt oppakken, we hebben haar nooit echt gecorigeerd, is dit angst of dominantie? We hebben ook andere voer vandaag voor haar gehaald calm van royal canin, het rare is als ze buiten is doet ze dit niet, buiten is ze lief, binnen en dan vooral tegen ons en andere mensen en kindere dominant. Wie kent dit en heeft tips, moeten we haar wel corigeren met een zachte tik als ze dit doet of op een andere manier? Hoop dat jullie ons kunnen adviseren.

Mvg jur en san
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Vraag mbt aggressie

Bericht door Kurgel »

Poezen straffen helpt niet. Wel het goede gedrag belonen. En achterhalen waarom ze dit doet als ze binnen is. Voelt ze zich daar bedreigd? Verveelt ze zich binnen? Want het is dus geen vast onderdeel van haar gedrag. Moeilijk zo te,interpreteren wat er precies aan de hand is. Wat kan helpen is contact opnemen met een gedragstherapeut voor dieren en diegene haar binnen eens laten observeren, of een filmpje opnemen voor de therapeut en laten zien.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vraag mbt aggressie

Bericht door ErikPhilippus »

Klaarblijkelijk is er binnen iets wat frustratie of angst bij Doutzen oproept, wellicht speelt er binnen iets in de combinatie met James? En zoals Kim zegt: straffen helpt niet, in deze situatie kan het zelfs contra-productief zijn. Eerst erachter zien te komen wat er speelt, goed observeren, en belonen i.p.v. straffen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag mbt aggressie

Bericht door castratenkoor »

Ik heb dat vroeger ook eens gehad met een poes. Hartstikke lief en zachtaardig beest. Tot ze gesteriliseerd werd. Ze leek daarna psychisch gestoord. Ik heb dat altijd verweten aan teveel narcose.

Ik zou haar niet straffen, dat werkt averechts. Ik zou eens contact opnemen met de dierenarts en dit bespreken, is er misschien iets misgegaan bij de operatie, beetje wakker geworden, extra narcosemiddel toegediend? Wat dan ook.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie