Angstige en agressieve kater

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Katerman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2016 00:39

Angstige en agressieve kater

Bericht door Katerman »

Hallo,

Een maand geleden nam ik een kater over van iemand. Het bleek een heel lieve, maar angstige kater te zijn.
Hij is zo'n 6 jaar oud, was nog nooit in een ander appartement geweest, en had tijd nodig om te aarden.

Geleidelijk aan zocht hij contact, kwam hij naast me liggen en mocht ik zijn buikje aaien. Vanavond gaf hij me uit het niets een ferme knauw. Nu weet ik dat hij daarmee gewoon 'genoeg' wil zeggen, maar het was pijnlijker en harder dan ik gewoon ben. ik schrok zelf heel erg en riep heel hard zijn naam, en duwde hem redelijk hard weg.
Vrijwel meteen liep hij heel hard weg en nu zit hij al de hele avond te grommen en te krijsen onder de zetel (waar ik in zat). Toen ik rechtstond viel hij me ook bijna aan van onder de zetel
Ik ben gaan slapen om hem wat ruimte te geven. Toen ik daarnet opstond om een glad water te nemen zat hij te grommen en te spuwen naar me.

Ik ben heel erg geschrokken. Denken jullie dat het een definitieve breuk is tussen ons? Of kan een nachtje slaap al wonderen doen? Kan dit nog goedkomen? En wat kan ik doen om z'n vertrouwen terug te winnen?

Ik hoop dat het goedkomt want ik zie dat mannetje graag
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige en agressieve kater

Bericht door Rik »

Ik denk dat je kater ook flink geschrokken is van jou :) Agressie is eigenlijk meestal (altijd?) uit onzekerheid en hij is nu behoorlijk onzeker. Dit gaat wel weer goed komen maar kan (afhankelijk van de kater) wel enige tijd in beslag nemen. Het is eigenlijk nét vanavond gebeurd dus hij heeft even tijd nodig. Negeer hem maar even zoveel mogelijk en laat hem daarna het tempo bepalen.

In het vervolg zou je dus berekend moeten zijn op een aai van hem met klauw vol nagels :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Angstige en agressieve kater

Bericht door Sifra »

Of beter op andere signalen letten die vooraf gaan aan het bijten. Je bent waarschijnlijk zonder het te weten langer doorgegaan dan hij wilde. Misschien ook maar niet meer aan z'n buik komen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Angstige en agressieve kater

Bericht door Dinky »

Weet niet of hij gek is op snoepjes? Ik zou hem proberen te verleiden met voer om te laten merken dat je het niet kwaad bedoeld ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Angstige en agressieve kater

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Buik bij een kat is 1 van de gevoeligste en meest kwetsbare plekken. Maar weinig katten vinden dit prettig en laten het toe. Van de drie katten die ik heb laat eentje dit echt toe en dan nog moet ik goed naar hem kijken om zijn signalen op te pakken wanneer het genoeg is anders loop ik inderdaad de kans dat hij me grijpt. Tegenwoordig niet zo'n punt voor mij omdat hij bijna geen tanden meer heeft ;). Maar voorkom het liever omdat het de kat stress geeft.

Ik denk persoonlijk niet dat je kater agressief is, het wel toe wil laten, maar op zijn hoede is en nog niet zo goed van vertrouwen. Ik zou hem lekker aaien op plekken die niet zo kwetsbaar zijn en daarmee aan jullie band werkt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie