Handen in het haar - kattenstress

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
BaiHugo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:14

Handen in het haar - kattenstress

Bericht door BaiHugo »

Misschien wordt dit een langdradig verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik zit er echt heel erg mee.

Ik heb een kruising Maine Coon kat (Bailey), inmiddels 3 jaar oud en zo'n 7 kilo zwaar. Het is altijd al een apart beestje geweest, heel bang ook van visite. Er zijn maar een paar mensen die hij geaccepteerd heeft en wanneer zij langskomen, is er niets aan de hand. Hij kan heel erg dominant zijn en gaat naar visite zitten blazen en grommen. Soms van een afstand, maar soms ook voor je voeten of op de bank. Ik laat de tussendeur altijd open, zodat Bailey naar boven toe kan als hij hier behoefte aan heeft. Nu is het echter zo dat hij eigenlijk niet naar boven toe wilt, maar het lijkt erop dat hij zijn territorium aan het verdedigen is.. Ik heb bezoek al binnen laten komen met snoepjes, niet laten aanbellen (schrikt hij van), laten spelen, laten negeren.. Het lijkt erop dat niks werkt. Wanneer ik dan bijvoorbeeld wat te drinken ga pakken, ben ik ook ineens bedreigend voor hem en wordt er naar mij ook flink gegromd en geblazen. Soms wil hij ook uithalen op dit soort momenten. Nu levert het mij en de kat dus een heleboel stress op wanneer er mensen over de vloer komen. Ik ben bang dat er iets gebeurt en de kat is ook uit zijn comfortzone. Het eerste jaar dat ik hem had, heeft hij me ook continue gekrabt en dat is nu gelukkig wel helemaal over. Ik heb ook Feliway stekkers en spray gehad, zonder effect helaas. Hij heeft ook een keer blaasgruis gehad en sindsdien ook een trauma aan de dierenarts, waar hij de laatste keer onder narcose moest om onderzocht te kunnen worden. Hij heeft ook dieetvoer voor het gruis.

Nu heb ik sinds een maandje een kitten erbij en na een week continue gebrom en geblaas naar de kleine toe, lijkt het erop dat hij de kleine geaccepteerd heeft. Ze liggen nu vaak te stoeien (spelen) en volgen elkaar overal heen. Maar sinds ik er een 2e kat bij heb, valt me eigenlijk het afwijkende gedrag van Bailey steeds meer op. Ik zit ondertussen met mijn handen in het haar, want een grote kat is sowieso al best intimiderend voor mensen en al helemaal als hij angst/agressie vertoont. Ik ben ook bang van hem in dit soort situaties en het duurt daarna ook weer een aantal dagen voor ik hem weer goed vertrouw. Als ik alleen met hem ben, is er niks aan de hand. Het is geen schootkat, maar hij komt regelmatig langs voor een knuffel of komt tegen me aan liggen. Ik wil hem niet weg doen, maar ik wil ook niet bang zijn in mijn eigen huis. Laatst heb ik hem naar boven moeten jagen door de stofzuiger aan te zetten omdat er niemand meer durfde te bewegen. Ik wil hier een oplossing voor, want ik ben er ook bang voor dat als ik hem weg doe, hij geen goed ander huis zal vinden. Misschien dat er iemand tips heeft, want hier worden kat en ik niet gelukkig van. En ik hou ontzettend veel van mijn tijgertje dus wil nog wel meer dingen uitproberen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door ErikPhilippus »

Oei, dat is inderdaad geen leuke situatie... Kan me goed voorstellen dat je met de handen in het haar zit, want dit klinkt niet echt als iets dat uit zichzelf zal gaan veranderen.

Heb je al met de dierenarts overlegd? Wellicht helpt een anti-stress middel als er bezoek gaat komen. Er is ook No Stress pasta dat je aan een kat geeft bij vuurwerk e.d. En hoe reageert Bailey op valeriaan? Wie weet wordt hij daar wat rustiger van.

je zou ook kunnen overwegen om een katten gedragstherapeut te raadplegen, b.v. : http://www.tinleygedragstherapievoordieren.nl

Hopelijk zijn er andere forumleden met nog meer tips!
Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door Featherr »

Tja.. Ik zou dus heel makkelijk die kat in een slaapkamer opsluiten en die komt er weer uit als het bezoek weg is. Geen stress voor de kat, geen stress voor jou en geen stress voor de visite.
Gewoon lekker met z'n tweeën in een kamer. Of de hele bovenverdieping als je dat hebt. ;)

Je kan inderdaad ook oefenen en medicijnen als je echt wilt dat de kat om kan gaan met visite maar ik vraag me oprecht af waarom je dat zou willen. Ik houd ook niet van vreemde mensen en als ik in een groep met vreemde zit wordt ik ook zenuwachtig en sluit ik me af. Dus als ik niet hoef ga ik liever niet in een groep met vreemde mensen.
Ik zie dan ook geen enkele reden waarom ik mijn katten zou leren dat het MOET terwijl er andere opties zijn. Zoals ik hierboven al aan gaf.

Maar daar kunnen heel veel mensen het niet mee eens zijn ;)
Mijn hond heeft ook de neiging om uit te vallen naar bezoek en die kan bijten. Dus die gaat in de bench tot ze rustig en het bezoek 'vertrouwd', dan mag ze eruit. Zou dit niet werken dan blijft ze dus in de bench of zou ik haar opsluiten in een slaapkamer.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Dorien66

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door Dorien66 »

Ook ik zou in dit geval (al zoveel geprobeerd) besluiten de katten op te sluiten waar je visite niet komt. Voor alle partijen het rustigst, ook voor de katten, eenmaal gewend.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door Omnia »

Om te beginnen heb ik de vraag of hij daadwerkelijk agressief is. Want katten die zeer onzeker zijn kunnen ook op het oog dominant en agressief gedrag vertonen, terwijl het in wezen angst en onzekerheid is dat ze voor de buitenwereld willen maskeren met imponeer gedrag.

Verder sluit ik mij aan bij Featherr en Dorien, gun Bailey en jezelf de rust en laat hem lekker in een rustige omgeving, terwijl jij en de visite ook jullie ontspanning hebben. Forceren werkt niet, dat merk jezelf intussen ook.

Een gedragstherapeut kan na observatie bevestiging geven over zijn gedrag of aantonen wat daadwerkelijk achter zijn gedrag schuilt en ideeën voor verbetering aandragen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door Rik »

Ik vraag me ook af of het echt agressie is. Het doet mij een beetje aan als echt solo-gedrag. Niet weten hoe te reageren in bepaalde situaties. Mijn tante had ook zo'n kater. Je moest als bezoek opletten waar je je handen en voeten liet want als de kater langskwam kon je in één keer een haal verwachten. Wel goed dat er nu een kitten bij is maar misschien is dat wat laat. Mijn advies zou ook zijn om hem apart te houden als er bezoek is of heel duidelijk het bezoek instrueren de kat te negeren (ook niet kijken) en op te letten als hij langs komt lopen (zeker niet aaien). Hopelijk gaat ie dan gewoon zijn gang en negeert hij het bezoek ook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Handen in het haar - kattenstress

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik niet voor medicatie kiezen en ook niet voor gedragsdeskundige - kost een hoop geld en het karakter van een kat evrander je er echt niet mee.
Ik zou kiezen voor hem boven opsluiten als er bezoek is. Voor iedereen rust in de tent.

Hier heb ik een gedragsgestoorde kat - Rik. Iedereen die hier wel eens komt weet, Rik aaien kan en mag maar je riskeert wel een jens. En dat gaat hard en met nagels.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie