Agressie

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
GizLiz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 19:30

Agressie

Bericht door GizLiz »

Hallo,

Al sinds kleins af aan kan onze kat ineens agressief worden. gelukkig is het de laatste jaren aardig weg gegroeid, behalve op 1 moment.
Wanneer de katten even naar buiten mogen is er niets aan de hand, ze gaan beiden gewillig in het tuigje, springen ons zelfs tegemoet als we de tuigjes pakken.. Het probleem ontstaat wanneer de oudste weer naar binnen moet. Hij word dan heel agressief. We krijgen hem met moeite in huis, wanneer hij dan in huis is kunnen we niet bij hem in de buurt komen. Hij slaat, schreeuwt, krijst, krabt en gromt alles bij elkaar. Met als resultaat dat hij uren op zolder zit met zijn tuigje om.
Op dit moment zit hij er ook alweer 2 uur. ik ben even bij hem geweest te kijken dat hij niet vast komt te zitten met het touw van het touw.

Wat moeten we doen? (ja niet meer naar buiten, maar dat is ook sneu)

groetjes en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Agressie

Bericht door Ennakee »

Wanneer je hem mee naar binnen neemt. Geef je dan ook ruim van te voren aan dat hij naar binnen moet, of overval je hem. Vaak scheelt het al wanneer je vooraf een uitleg geeft waarom je hem weer mee naar binnen neemt, en ook dat hij op een ander moment weer naar buiten mag.

Dus gewoon uitleg geven, net als bij een kind.

Ik weet niet of jullie een bepaalde structuur aanhouden m.b.t. Uitlaten. Dat zou voor hem ook houvast en herkenning kunnen geven, en daarmee een gevoel van veiligheid. En meer vertrouwen en minder boosheid.

Hoe heten jullie katten, en is de boze kat met nestgenoten opgegroeid?
GizLiz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 19:30

Re: Agressie

Bericht door GizLiz »

Onze katten heten Gizmo en Lizzie, Gizmo is de oudste van de twee.
Wanneer we weer naar binnen gaan hebben we het daar altijd uitgebreid over. Vandaag liep meneer zelf naar binnen maar zodra ik zn tuig af wilde nemen werd hij weer agressief. Ik praat dan ook op een rustige toon met hem dat ik hem juist wil helpen, dat hij dan weer vrij is en dat het zonder tuigje veel leuker en makkelijker is.

Gizmo is opgevoed door een pleegkat, zijn moeder is kort na zijn bevalling overleden, een andere poes heeft hem toen opgepakt en heeft hem aan haar eigen nestje (1 katje) toegevoegd. Gizmo is daarna bij mij gekomen. Eerste 1,5 jaar is hij alleen geweest, daarna is ons meisje Lizzie erbij gekomen. Het duurde even een paar dagen maar daarna werd zij goed door Gizmo geaccepteerd.
Vanaf het begin af aan zijn het twee compleet verschillende katten, Gizmo is geen knuffel of schootkat, Lizzie juist wel. Die achtervolgt mij overal waar ik ga, ligt snachts ook bij mij aan het voeteneinde te slapen. Gizmo kruipt op onze tweede slaapkamer in zn eigen mandje. Hij is ook geen speelse kat geweest, gewoon een luie kat. Beetje voor het raam zitten, beetje in zn nest hangen en rond struinen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Agressie

Bericht door Ennakee »

Net als mensen die constant mopperen, heb je daar ook de katten variant van. En het zou kunnen dat jullie Gizmo er zo eentje is. Ook het overlijden van zijn moeder zou hierin kunnen meespelen, omdat het niet uit te sluiten is dat tijdens diens zwangerschap iets misgelopen kan zijn waardoor Gizmo een lichte hersenbeschadiging heeft opgelopen. Met deze gedragsproblemen tot gevolg.

Weten jullie zeker dat hij geen pijnklachten zoals bijv. spondylose aan zijn rug heeft. Dat kan ook een reden zijn dat katten agressie vertonen en je het tuigje niet uit mag doen. Vooral omdat je ook aan geeft dat hij nooit echt speels is geweest. Mag je Gizmo wel aaien over zijn rug? Is hij teruggetrokken qua karakter, kiest hij het liefst zijn eigen pad of zoekt hij ook het gezelschap op en de gezelligheid. Hoe oud is hij momenteel?

Ik noem nu gewoon een aantal opties die mee kunnen spelen in zijn gedrag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het opgebouwde spanning is. Hij vindt het buiten zo geweldig dat hij daarna letterlijk moet afkicken. Kun je niet het tuig omlaten maar touw/riem loskoppelen? En hem dan gewoon een poos helemaal met rust laten en tot zichzelf komen? Tot hij zelf weer komt. Zolang hij zo hyper is kun je beter niet aan hem gaan zitten "prutsen" met tuig en zo.

Dat hij nadat hij bij zijn pleegmoeder vandaan kwam 1,5 jaar alleen is geweest is zonde. Daar worden katten a-sociaal van. Maar dat is een koe van achterin zijn r**t kijken, dat is niet terug te draaien. Of het een met het ander te maken heeft weet je natuurlijk nooit zeker.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
GizLiz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 19:30

Re: Agressie

Bericht door GizLiz »

Helaas kunnen wij Gizmo tot op 2 - 3 meter benaderen, zodra we dichterbij komen is het gillen/ schreeuwen slaan en krabben... Het touw losklikken lukt helaas niet vanaf die afstand..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie

Bericht door Rik »

Je geeft aan het sneu te vinden als Gizmo niet naar buiten zou kunnen. Maar ik denk dat dit veel erger is. Het hangt ook een beetje af hoe hij reageert als hij niet naar buiten mag/kan. Er zijn genoeg katten die hun hele leven binnen blijven. Dat hoeft op zichzelf niet sneu te zijn. En zeker als hij er een halve dag (of langer) zo van slag van is, dan denk ik dat het meer schaadt dan baat.

Dus mijn suggestie zou zijn, binnen laten. En als je echt wilt... pas later weer proberen met hele kleine stapjes kijken of je weer iets op kunt bouwen (misschien met behulp en advies van een gedragstherapeute).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Agressie

Bericht door Ennakee »

Wanneer jullie met de katten gaan lopen, is dit dan uitsluitend in jullie eigen omgeving rondom de woning? Of ook de wijk in?

Heb je al geprobeerd of Gizmo op valeriaan of kattenkruid reageert tijdens een grom en brom sessie?
GizLiz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 19:30

Re: Agressie

Bericht door GizLiz »

We blijven alleen met de katten achter ons huis tussen onze eigen schuttingen. We kregen nog het advies van onze dierenarts om zylkene te gaan gebruiken, kijken of dat verbetering brengt.

Afgelopen maandag ben ik even alleen met Lizzie in de tuin geweest, Gizmo heeft toen alleen maar jaloers voor het raam gezeten. (doet mij pijn aan mijn kattenmoederhart maar het is beter zo)
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Agressie

Bericht door poezeloes »

Wat ik niet begrijp is dat hij wel gewillig het tuigje laat aandoen. Daar moet je hem toch ook voor kunnen benaderen en (z'n rug) aanraken??
Heb je al geprobeerd hem te belonen/ lokken met een snoepje als je hem binnenhaalt?
Of als ze natvoer krijgen, kan je er een gewoonte van maken ze dit te geven na hun wandeling in de tuin, zodat hij iets heeft om weer naar uit te kijken als hij binnenkomt???
Ik weet het niet hoor, ik denk maar mee...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie

Bericht door Rik »

poezeloes schreef:Wat ik niet begrijp is dat hij wel gewillig het tuigje laat aandoen. Daar moet je hem toch ook voor kunnen benaderen en (z'n rug) aanraken??
Ik denk dat het tuigje aandoen geen probleem is. Het lijkt mij meer een "psychisch" probleem als hij even een tijdje buiten is geweest. Het lijkt dan wel dat hij "opgeladen" is (psychisch). Dit probleem zal dan met beleid benaderd moeten worden. Of hij er dan helemaal vanaf kan komen weet ik niet. Sommige (alle? :)) beestjes blijven een handleiding nodig hebben.

Maar inderdaad... wat poezeloes al aangeeft... een verandering in routine zou kunnen helpen. Voor het eten gaan wandelen kan dan inderdaad een goed idee zijn om eens te proberen. Misschien dat dat eten hem nét uit die "state of mind" kan halen waardoor hij weer eerder benaderbaar is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Agressie

Bericht door Ennakee »

Wanneer het daadwerkelijk een psychisch probleem is, dan zal waarschijnlijk eten niet het gewenste effect hebben. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Ik vroeg aan je of je weleens valeriaan of kattenkruid had geprobeerd bij Gizmo, omdat dit in principe via de neus wel zijn hersenen kan beïnvloeden. Het blijft natuurlijk de vraag of hij daarvoor gevoelig is, maar dat zou je kunnen proberen.

Mocht hij positief reageren, dan zou dit ook een hulpmiddel kunnen zijn om hem mee naar binnen te krijgen. Door de valeriaan op een speeltje of washandje te druppelen en deze in een plastic zakje bij je te dragen. Op het moment dat je naar binnen wil gaan, kun je dit voor zijn neus houden, en hem hiermee afleiden, en ook laten ontspannen. Zodat je zijn tuigje uit kan doen.

Wanneer hij daarbij ook nog beloont wordt met natvoer of een snoepje valt misschien het kwartje bij Gizmo. :shock:
Plaats reactie