Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Froukje1979
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2015 11:26

Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Froukje1979 »

Hoi,

Ik heb een kat en een poes (Britse Kortharen), beiden 8 jaar oud. Zij hebben 7 jaar binnen geleefd.

Sinds een paar maanden mogen ze in de tuin (ik ben verhuisd) en dit vinden ze heerlijk. Echter begint de kater soms agressief te worden naar mij en daarna naar de poes. Het begon met blazen en grommen.

Gisteren nadat hij door de voordeur wilde ontsnappen en mijn vriend zijn been ervoor gooide om te blokkeren, vestigde de kater zijn aandacht op mij: Blazen, grommen, klauwen, nagels uit, uithalen... Hij wilde me echt pakken en ik was in totale paniek. Zo erg heb ik het nog niet meegemaakt en ben ook heel erg geschrokken. Normaal is ie echt zo lief!

Kan dit te maken hebben met het feit dat ie nu naar buiten mag? Voelt ie zich King of the Jungle? Ik geloof nl. niet dat het wat medisch is.

Moet ik 'm nu juist binnenhouden om het te laten zakken of juist lekker naar buiten laten in de tuin om zich verder uit te leven?

Thanks alvast! Ik ben redelijk ontdaan.... :-/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door nellebel »

valt hij je aan of kruipt hij in elkaar en verdedigd hij zich. een kat in het nauw kan ook agressief overkomen maar dat is anders als wanneer hij op jouw afkomt. het kan zijn dat hij doordat hij werd tegengehouden zich in het nauw gedreven voelde en daarom in de aanval ging. je kunt dit vaak aan bepaalde houding zien of het agressief of angst is.
is hij gecastreerd?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Froukje1979
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2015 11:26

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Froukje1979 »

Ja, hij is gecastreerd, al een jaar of 7.

Hij haalde echt naar me uit en kwam op me af, maar misschien dan ook wel uit angst. Moeilijk te zeggen. Het speelt sinds hij van de buitenlucht heeft gesnoven zeg maar...

Daarvoor blies ie dat alleen als ie naar de dierenarts moest of bij verhuizing.
Froukje1979
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2015 11:26

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Froukje1979 »

Vanmorgen kwam ie echter alweer kopjes geven en mauwen.

Helaas was door alles de poes nu nog steeds over de emmer. Kater begon nl. ook tegen poes, alsof ie ineens moet laten zien wie de man in huis is.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Cari »

Is je tuin een tuin waar ze uit kunnen? Zijn er andere katten in de buurt? Ik denk niet dat jouw kater zich "King of the Jungle" voelt. Integendeel. Ik denk dat iets hem heel onzeker maakt en dat hij zich afreageert. Maar iets medisch kan je ook niet 100% zeker uitsluiten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Froukje1979
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2015 11:26

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Froukje1979 »

Ze kunnen niet uit de tuin en dat mogen ze van mij ook niet. 1 keer een andere kat gezien op het dak van de schuur, verder nooit.

Het viel me gisteren wel op dat hij veel mauwt bij de voordeur. Dat is ook de plek waar hij me aanviel.

Gisteren kwam ie alweer even bij me knuffelen gelukkig. Ik blijf echter op mijn hoede!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door nellebel »

als mijn grote rooie kater gijs (lees, met piepklein angstig hartje) geconfronteerd word met nieuwe spannende dingen moet guusje (poesje met race snelheden) het ook ontgelden. door zijn onzekerheid gaat hij ook de grote jongen lopen uithangen maar eigenlijk is hij doodsbang. ik denk dat het vooral komt omdat race guusje hem aan het schrikken maakt als ze langs vliegt terwijl hij dan heel erg op zijn hoede is. probeer je kater vooral ruimte te geven om zich vrij te bewegen. en dan bedoel ik niet naar buiten, maar om nieuwe situaties te ontdekken zonder het gevoel belemmerd te worden door bijv handen, voeten, personen e.d. hij moet kunnen vluchten en wanneer hij wordt tegengehouden doet hij alles om te vluchten, dus ook jou aanvallen uit angst. hoop dat je hem wel weer gaat vertrouwen, want ook dat voelt hij aan. let goed op zijn lichaamshouding, zo leer jij hem ook beter "lezen" .
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Froukje1979
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2015 11:26

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door Froukje1979 »

Bedankt voor de goede raad.

Gisteren begon ie weer heel even te blazen, maar was snel weer over. Daarna heeft ie lekker bij me op de bank liggen kroelen. Het is echt een grote schat met af en toe kuren. Het vertrouwen begint weer te komen, maar ben wel op mijn hoede.

We moeten 'm voorlopig maar niet in de weg zitten ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat agressief sinds hij naar buiten mag

Bericht door nellebel »

herken veel in je verhaal, ook zo'n lekkere goedzak met een grote mond maar een piepklein bang hartje. veel succes met je kereltje. hoop dat de rust snel voor jullie wederkeert
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie