2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
brooklynsbaasje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2015 22:19

2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door brooklynsbaasje »

Hee allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, al veel opgestoken van de andere threads, maar nog niet echt een soortgelijke situatie gevonden als de mijne.

Mijn katertje Brooklyn is net 2 jaar oud en opgegroeid in een benedenwoning met tuin vanaf dat 'ie klein was. Schat van een beest, heel sociaal en nieuwsgierig, knuffelig en actief. Mijn relatie is uitgegaan een paar maanden geleden, en daarom ben ik samen met Brooklyn verhuisd naar een studio-appartement van 40m2 op 2-hoog, hij kan dus helaas niet meer naar buiten. Hier wonen we nu ruim 2 maanden.

In het begin was ie nachtenlang aan het miauwen en was het waarschijnlijk gewenning en frustratie van het binnen moeten zijn en een nieuw huis, maar na zo'n 5 weken werd hij steeds rustiger en werd hij weer redelijke de oude. Hij slaapt aan m'n voeteneinde, slaapt veel overdag en speelt met z'n speelmuisjes en andere speeltjes.

Echter vertoont hij af en toe plotseling agressief gedrag. Vanuit het niets (na rustig en kort aaien, of als ik door de kamer loop) kan hij opeens in mijn voet gaan hangen en dan bijt en krabt hij écht hard tot bloedens aan toe. 'Stil gaan staan' of in zijn nekvel grijpen is dan echt niet mogelijk, want het is niet meer onschuldig..

Ik vind het onwijs vervelend en weet niet zo goed meer wat ik moet doen.. ik lees veel over 'misschien is het medisch' of 'hij mist een speelmaatje', maar hij was voor de verhuizing nooit zo. Sterker nog, mijn ex-vriend krabte en beet 'ie wel op een echt speelse manier, maar mij echt NOOIT. Hij was bij mij altijd heel lief en luisterde heel goed, ook als ie iets stouts deed.

Ik denk dat hij toch op een een of andere manier nog steeds wat gefrustreerd is, ondanks de liefde en aandacht die ik hem geef.. Iemand tips? Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door Ilone »

Wat heb je aan speeltjes en krabpalen? Heb je iets waar hij zich op kan uitleven?
Heb je een balkon? Best kans dat hij even goed van slag is door a) de veranderingen door de veranderingen waardoor hij b) niet meer buiten kan.
Wellicht helpt een feliway verdamper, of wat valeriaan kussentjes. Je kan ook op een willekeurig aantal (oude) doekjes/washandjes wat druppeltjes valeriaan wrijven. Je kan dit gewoon bij de drogist halen, is een klein flesje. Even wat druppels op een watje (het geeft namelijk anders vlekken) en dit uitwrijven op de doekjes/kussentjes/mandjes etc. Katten worden hier rustiger van.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door nellebel »

ik dacht dat onze flippie na 2 maanden ook ineens agressief werd, echter bleek ook verveling en gemis maatje. als sneeuw voor de zon verdwenen toen haar vriendje kwam. denk dat je kat zich verveeld omdat hij ook niet meer buiten kan en hij zag je vriend mogelijk als "speelmaatje" om te bijten e.d.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door Cari »

Brooklyn verveelt zich en is gefrustreerd. Een leven binnenshuis is voor een kat die graag buiten was, vaak lastig te aanvaarden. Hij heeft nu ook geen enkel contact meer met soortgenoten en dat is heel triest. Jij bent nu de enige waarmee hij kan spelen en helaas houdt Brooklyn van jagen en 'knokken' en dat valt bij de meeste mensen niet goed. Ik raad je aan een maatje voor hem te zoeken, een speels iets jonger katertje. Zeg niet dat je appartement daarvoor te klein is, want een kleine ruimte wordt met een speelmaatje 100 keer leuker.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
brooklynsbaasje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2015 22:19

Re: 2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door brooklynsbaasje »

Ilone schreef:Wat heb je aan speeltjes en krabpalen? Heb je iets waar hij zich op kan uitleven?
Heb je een balkon? Best kans dat hij even goed van slag is door a) de veranderingen door de veranderingen waardoor hij b) niet meer buiten kan.
Wellicht helpt een feliway verdamper, of wat valeriaan kussentjes. Je kan ook op een willekeurig aantal (oude) doekjes/washandjes wat druppeltjes valeriaan wrijven. Je kan dit gewoon bij de drogist halen, is een klein flesje. Even wat druppels op een watje (het geeft namelijk anders vlekken) en dit uitwrijven op de doekjes/kussentjes/mandjes etc. Katten worden hier rustiger van.

Ik heb vanaf de verhuizing inderdaad al een feliway verdamper.. Valeriaan is misschien wel een goede.. Alleen dan pak ik het natuurlijk niet bij de oorzaak aan..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 2 maanden geleden verhuisd, kat wordt steeds agressiever

Bericht door Ilone »

Vandaar ook het eerste deel van mijn reactie ;-) Wat de rest ook zegt, hij verveelt zich waarschijnlijk.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie