kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door pinguin »

Vraagje nu bijna 3 weken geleden ben ik voor de 2de keer gebeten door de kat van mijn ouders. Ik zorg voor ze als ze op vakantie zijn. De eerste keer was afgelopen zomer hij beet van uit niets en ging vol voor mijn hand dat liep toen met een sisser af. Na ontsmetting is dat goed gegaan.
3 weken geleden gingen mijn ouders opnieuw weg en deze keer heeft de beet grotere gevolgen. Ook nu van uit het niets gebeten er waren geen voor tekenen niks niet. Hij beet vol in mijn hand gevolg was zware ontsteking, AB kuur en waarschijnlijk is mijn duimpees toch geraakt waar door ik nog regelmatig veel pijn heb en nog niet goed kan gebruiken.

Van de week was ik weer bij hem en toen was er weer niks aan de hand kreeg kopjes en likjes en vond alles prima als of er nooit wat was gebeurd.

Tot op heden kom ik niet verder dan dat die mijn ouders mist maar is dat een reden om mij zo hard te bijten? Hij krijgt alles wat die wil als mijn ouders weg zijn.
Er is ook een andere kat aanwezig waar die het goed mee kan vinden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door Jantina »

Geen idee hoor, maar kan hij jou als indringer zien?
Zie je hem regelmatig bij je ouders, of sporadisch?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door Sifra »

Nee, de afwezigheid van je ouders lijkt mij geen reden om te bijten. Was je hem op dat moment misschien aan het aanhalen? Kan het zijn dat je een stopsignaal van hem gemist hebt?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door Rik »

Dit lijkt toch echt "solo-kat" gedrag. (Wat raar is omdat er wel een andere kat aanwezig is). En ja, die kunnen uit het niets uitvallen. Heeft niets met missen e.d. te maken. Ik heb ook zo'n poes. Kan heel lief kopjes geven aan vreemden (na even de kat uit de boom gekeken te hebben) en dan in één keer... pats... klauw of knauw. Naar mij heeft ze dit vroeger ook wel eens gedaan in het verleden (op enkele momenten dat ze ergens van geschrokken was) maar naar vreemde is dat gedrag er nog steeds. Ik kan het overigens wel precies "aflezen" wanneer ze dit gaat doen. Helaas is daar weinig aan te doen. Dit vergt heeeel veeel tijd en die heb je niet omdat je niet 24 uur per dag bij de kat zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door castratenkoor »

Mijn zus heeft een kat gehad Yuri*. Als zij weg was zorgde schoonmoeder voor hem. En die durfde op een gegeven moment niet meer, want Yuri was vals en vloog haar aan.
Toen ik dat hoorde bood ik zus aan voortaan voor hem te zorgen als ze weg moest.

Ik had altijd hetzelfde ritueel en zelfde volgorde en dat ging prima. Ik mocht hem aaien en ik lette goed op zijn lichaamstaal. Tot ik een keer kwam en er lag kots. En daar ging ik de fout in. In plaats van het hem bekende ritueel ging ik eerst kots ruimen.

Vervolgens hem blikvoer geven en hij keek me raar aan. Toen ik hem aan me wilde laten ruiken haalde hij mijn arm open. Dus tegen zus gezegd dat ik geen kots mee zou ruimen. Het is nooit meer fout gegaan.

Mooi voorbeeld van hoe katten aan structuur gehecht zijn.

Probeer bij de zorg voor de katten van je ouders steeds hetzelfde te doen. Misschien helpt het b.v. je schoenen uit te doen meteen bij de voordeur.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kat van mijn ouders heeft mij al 2 keer aangevallen

Bericht door pinguin »

Geen idee hoor, maar kan hij jou als indringer zien?
Zie je hem regelmatig bij je ouders, of sporadisch?


Ik zie hem soms iedere week soms zit er wat langer tussen. Maar ben wel de eerste 4 jaar dagelijks onderdeel van zijn leven geweest. Hij sliep bij mij ook gewoon op bed toen ik nog thuis woonde

Nee, de afwezigheid van je ouders lijkt mij geen reden om te bijten. Was je hem op dat moment misschien aan het aanhalen? Kan het zijn dat je een stopsignaal van hem gemist hebt?
Dat probeer ik te achter halen maar hoe vaak ik de film ook in mijn hoofd afspeel ik kan niks bedenken

Dit lijkt toch echt "solo-kat" gedrag. (Wat raar is omdat er wel een andere kat aanwezig is). En ja, die kunnen uit het niets uitvallen/
Het is een semi solo kat hij heeft van zijn 2de jaar tot zijn 7de jaar alleen geleefd bij mijn ouders. Soms heeft die nog wel behoefte om alleen te zijn en daar zijn ook mogelijkheden genoeg voor ze mogen overal komen.
Probeer bij de zorg voor de katten van je ouders steeds hetzelfde te doen. Misschien helpt het b.v. je schoenen uit te doen meteen bij de voordeur.
Bedankt voor de tip zal hem onthouden daar had ik nog niet aan gedacht
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie