Guus valt mij aan!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Guusje123
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:25

Guus valt mij aan!

Bericht door Guusje123 »

Ik heb een kater, Guus, 12 jaar, binnenkat.
Is altijd al een stresskippie geweest, erg schrikachtig. Hij kon als ie buiten een kat zag zijn agressie wel eens naar binnen richten, maar daar hebben we maatregelen voor genomen en dat gaat goed!

Maar nu, Guus kon als ie zich bedreigt voelde wel eens blazen naar bezoek. Erg irri, mensen waren best beetje bang voor hem. En bedreigt voelen is al als iemand langs liep, maar ja hij ging ook expres ergens zitten waar je wel langs MOEST lopen, Pats tikkie kreeg je dan).

Er is toen al eens een kattengedragstherapeut langs geweest en op zich ging het wel aardig.

De laatste jaren is zijn agressie weer toegenomen, laatste jaar zelfs dramatisch!!
Hij reageert voornamelijk op geluid, als iemand aan een zak chips rommelt dan komt hij al dreigend onze kant op..
Vanmiddag was ik een gordijn aan het "ontharen" :-) in de badkamer, hij ziet me dan met een groot stuk "iets" staan en reageert dan door eerst een lange zingende miauw te geven. Ik kan zijn agressie dan nog wel eens onderdrukken door door mijn knieeen te zakken en hem lief aan te spreken (alsof ie dan denkt, "oh hee wacht jij bent het", maar vaak gaat het ook mis (als ik niet snel genoeg ben)...

Dan eerst die zingende miauw, dan wordt het blazen en die blik in zn ogen... Als ik dan achteruit stap komt ie op zeker mijn kant op, dus ik moet wel stap vooruit doen met mijn been beetje zijn kant op. Ja ik moet me toch verweren anders hangt ie geheid in mijn been!! Want aanvallen DOET ie!

Ja en dan is het gillen geblazen!! Keihard gillen!! (wat katten doen als ze ruzie hebben)

Ik probeer hem dan altijd een kamer in te krijgen om even beiden tot rust te komen (wat gepaard gaat met nog veeeel harder gillen en tussendoor aanvallen)... Vandaag wilde ik uit de woonkamer toch nog even iets pakken en meteen komt ie echt op me af gelopen. Die blik en zingende mauw... wederom ready to attack!
Bloedlink is hij dan!!

Heeft iemand tips wat te doen...? Guus is net een week terug van een Jodiumbehandeling in Gent. Maar dit gedrag was voor zijn behandeling ook aanwezig.

Puk (superlief beestje!!!) mijn andere kat gaat zich er vaak mee bemoeien (komt altijd kijken) als Guus weer zijn aanval inzet... Bijkomend probleem, want ze kan hem dan ook aanvallen, maar vandaag kon ik ons alledrie uit elkaar halen... Pffff want anders kunnen zij zeker 2 dagen blijven knokken, blazen, stress... bah!!

Help ons...

Er is overigens niets medisch (behalve de hyperthyreoidie) want we hebben Guus 2 weken geleden een APK gegeven (ruim 500 euro.. slik) en daarbij alles onderzocht en verder niets gevonden.

Guus schud wel met zijn kop als ik bij zijn oor aai, maar die hadden we ook bekeken... (Misschien een vuiltje "doorgedrukt"...??) Van geluid kan ie hetzelfde boos/agressief worden als bijv, dat gordijn...

Zucht, arme Guus... en ja ook wel arme ik!! Komt geen visite meer binnen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Guus valt mij aan!

Bericht door Adriana »

al eerder heb ik je aangeraden om eens bij destress van husdierendokter te kijken want agressie kan ook met onzekerheid en angst te maken hebben..
en kijk dan ook bij cholodin medpets, missch dat ook proberen..
http://www.medpets.nl/cholodin/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Guusje123
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:25

Re: Guus valt mij aan!

Bericht door Guusje123 »

Bedankt Tiger,

Wat zijn jouw ervaringen met destress? Had je ook een agressieve kat?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Guus valt mij aan!

Bericht door nellebel »

ik heb een binnenvetter. die valt niet aan maar verstijfd van angst bij elk geluid. hij heeft bolletjes gekregen van een homeopatische DA. die werken prima bij hem. er is meer rust in het koppie en hierdoor is hij meer ontsannen. zou je ook kunnen proberen. ignatia amara van VSM gijs krijgt dan 2 bolletjs per dag, opgelost in een druppel heet water en als het is opgelost (en afgekoeld) een druppeltje koffiemelk erbij. bij voorkeur een half uur ervoor en erna niet eten of drinkne. spul wortd voorla in het mondslijmvlies opgenomen.
(heb ook een guusje, meisje, en minder temperamentvol als jouw guus)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Guus valt mij aan!

Bericht door Adriana »

hier loopt een super angsthaas die veel te lief en bedeesd is voor dat soort acties. Enzo is een heel ander geval dan jouw Guus en heeft vrijwel geen eet/drinkreflex en ja ik heb goeie ervaring met destress en met telizen, zylkene en slechte ervaring met clomicalm.
dat laatste via je da en bij voorkeur niet geven, kan een eetstaking veroorzaken en dan ben je veel verder van huis!
angst en onzekerheid kan makkelijk omslaan in agressie, lees maar eens een paar topics over solokittens, die ontsporen soms en krijgen soms agressief/bijtgedrag.

rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar bv destress intypt krijg je berichten/ervaringen over bv destress..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie