mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
roosje01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2014 13:37

mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door roosje01 »

Ik heb een gecastreerde kater van 2 jaar, en maand geleden heeft hij mij midden in de nacht op mijn hoofd geslagen (1 harde klap met zijn nagels uit) kan je verzekeren dat je verschiet en ferm veel pijn doet. 2 dagen erna was het weer van dat. Nu dit wekend heeft hij 2 maal op mijn hoofd gesprongen met al de nagels uit. voel het nog aan mijn hoofd. Hij doet dat dus allen naar mij. Der zijn mensen die zeggen dat hij zich verveeld door dat hij niet naar buiten mag van mij en der zijn er dan die zeggen dat ik een jong poesje moet erbij halen dat hij er dan voor kan zorgen en mee spelen. Ik weet mij geen raad meer ben bang geworden om te gaan slapen. mvg
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Dinky »

Zou zelf denken aan slaapkamerdeur dicht doen in elk geval ;-)
Het zou verveling kunnen zijn (je zou kunnen denken aan tuin/balkon afschermen of inderdaad speelmaatje).

Hier is recent topic van kat die het uitte door veel miauwen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 80&t=28846
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Kattebeest »

Is je kater door een dierenarts nagekeken?
Ineens afwijkend gedrag vertonen kan een medische oorzaak hebben. Ga ervan uit dat je de kater ook al twee jaar hebt en hij al die tijd zonder problemen bij je geslapen heeft.

Doe jij misschien 's nachts in je slaap anders dan normaal?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Adriana »

dit lijkt me typisch het claimende gedrag van een solokat.
hij is alleen opgegroeid en helemaal gericht op het personeel en als zo'n dier even geen aandacht krijgt dan kan het die aandacht gaan opeisen. sommige katzels beginnen daar al in de pubertijd mee.
de beste oplossing is maatje erbij alleen is hij vrij lang alleen geweest en zal het moeilijk matchen zijn. kies wel een voor kater als je dat overweegt, via een asiel met terugbrenggarantie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Ms Maaike »

Nou ja, of een maatje erbij dé oplossing is is toch niet bekend? :) Misschien is het inderdaad iets medisch, dat zou ik toch eerst uit willen sluiten. Of hij verveelt zich inderdaad en dan kan een afgesloten tuin ook al veel doen. Een kat erbij zou ook best het gedrag kunnen veranderen, mits het dus niet medisch is, de nieuwe kat een goede match is met de huidige en de kater zich dan wil focussen op z'n maatje en niet op jou. :) Tot die tijd is het misschien veiliger om met de deur dicht te slapen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Adriana »

voor een paar gedragskenmerken is een medische oorzaak zoals het wild- en op zachte dingen plassen.
ik ben nog geen medische aanleiding tegengekomen voor het klauwen en in het gezicht springen van het personeel..
als ik goed gelezen heb dan is deze kater alleen opgegroeid en we hebben op het forum tig topics over gedragsproblemen met solokatzels en dit lijkt er verdacht veel op...
met de slaapkmerdeur dicht slapen is een optie maar dat maakt hem alleen nog maar feller, vermoed ik. overdag kunnen ze ook ontsporen maar iets minder makkelijk bij je gezicht.

een katermaatje geeft hem aandacht, kan hem corrigeren en leidt hem af.
en met terugbrenggarantie en een uitgebreid gesprek met de mw's van het asiel lijkt me dat een werkbare oplossing anders zie ik de kater zelf nog in het asiel belanden met het etiket onhandelbaar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Kattebeest »

Kwam op 'misschien iets medisch' vanwege een vrij recent topic over een asielpoes die de man des huizes heeft aangevallen. Kan even niet op de naam van het topic komen, de poes is terug gegaan naar het asiel en meen dat ze door een gedragstherapeute in huis genomen is. Iets medisch is voor mij ook kortsluiting in de hersentjes, epilepsie of dementie (hier niet van toepassing).

Kasper heeft me een paar maanden geleden een flinke jens in mijn arm gegeven. Hij stond bovenaan de trap, ik liep de trap op. Was wat verbaasd want dit was nieuw en niet zo leuk gedrag van hem. Een dag later werd hij ziek en werd nierfalen geconstateerd. Kan toeval zijn.

Hoeft niet een medische oorzaak te hebben maar zou dat zelf in zo'n geval uit willen sluiten. Kan ook goed het missen van een maatje zijn. Als het maar goed komt ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
roosje01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2014 13:37

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door roosje01 »

dank voor de vele reacties. Is geen medische oorzaak is puur verandering van gedrag. Heb eens de kattin van de gebeuren binnen gelaten en mijn kat was heel onderdanig. Denk wel dat het zal lukken met een andere kat . Wat neem ik het beste een kater of kattin, hij is wel gecastreerd maar nog heel actief.Best dat hij nooit sproeit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Adriana »

kater/kater geeft over het algemeen de makkelijkste match.
omdat hij nog zo speels is maximaal zelfde leeftijd of liever iets jonger.

;-) fijn dat je erover denkt om een maatje te zoeken, lees als het zo ver is onze introductietopics goed door, want introductie moet voorzichtig gebeuren omdat jouw kat al vrij lang in zijn huis woont en niet aan andere katzels in zijn territorium gewend is.
hoopvol is wel dat hij zich onderdanig gedraagt ten opzicht van de buurkat, maar je kunt het heel moeilijk voorspellen en dan is een voorzichtige intro de beste optie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
roosje01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2014 13:37

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door roosje01 »

er stond hier plots een jongere kater aan de deur, is nu een goede week geleden. Heb intussen een week in het ziekenhuis gelegen en gisteren ben ik thuis gekomen en ze stond hier nog altijd. We hebben een vliegen deur geplaatst met stevig draad dat mijn kat niet kan kapot doen, maar toch buiten kan kijken. Mijn zoon zij dat ze al de hele week samen voor die deur kennis aan het maken waren. Heb deze ochtend die poes binnen gelaten (blijkt ook een kater te zijn) eerst eten gezocht en nu zijn ze tegen elkaar aan het miauwen. Mijn poes laat hem doen. Op dit moment ligt de nieuwe poes in de mand te slapen. Hij voelt zich hier direct thuis. Mijn poes zit nu op afstand te kijken en is wel wat geeriteerd en lijkt wel wat jaloers maar laar alles toe en laat zich wegjagen door die nieuwe.. Is dat een teken dat ze overeen gaan komen of kan ik nog wat verwachten.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: mijn kat valt mij aan in mijn slaap

Bericht door Ilone »

Ik zou eerst even de nieuwe kater laten onderzoeken op een chip, misschien is hij van iemand die nu hard aan het zoeken is
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie