poes heeft mijn man aangevallen....

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Goedemiddag allemaal, zal me eerst even voorstellen voordat ik me vraag stel!

Ik ben Linda en getrouwd met Yuri, allebei twee zeer grote kattenliefhebbers,

onze eerste eigen kat was Goofy een kater die we van mijn ouders hebben overgenomen (kon niet overweg met de honden), is met tien jaar bij ons gekomen maar ken hem al heel m'n leven!
helaas hebben we Goofy een aantal weken geleden met 20 jaar moeten laten inslapen, onze makker was op :(.....

Omdat er toch wel een ontzettend gat was gevallen hebben wij vorige week Sunny uit het asiel gehaald, een 4 jarige rode langharige poes, Sunny is bij d'r vorige bazin weggehaald omdat ze daar opgesloten zat in de badkamer, een verwaarloosde blaasontsteking en blaasbruis had en onder de klitten zat. Wat daarvoor de reden was zijn wij niet op de hoogte....is bij het asiel helemaal opgeknapt en toen we vorige week binnen kwamen was het liefde op het eerste gezicht :)
Het is tot vandaag hartstikke goed gegaan, was wel wat opgefokter (maar dat lijkt me logisch) en nog een klein beetje timide, maar deed wel kroelen en achter ons aan lopen, het huis verkennen enz enz, eigenlijk stonden wij zeer verbaasd dat het zo goed ging..
Tot vanmiddag.....
Ik was aan het werk, heel de dag geen vuiltje aan de lucht, Sunny ligt onder de tafel te slapen (volgens mijn man echt in een hele diepe slaap) ze komt overeind hij hoort haar op de grond springen, ze begint te blazen en springt vanaf halverwege de huiskamer met uitgestrekte poten op mijn man af en heeft hem echt heel erg te grazen genomen, ze wilde niet los laten dus hij heeft er uiteindelijk van z'n arm af moeten gooien, hij is toen bij haar weggelopen, terwijl ze achter hem aan kwam rennen en hem weer wilde pakken, heeft vervolgens niet tegen haar geschreeuwd of wat dan ook en heeft zich in de keuken opgesloten tot ze gekalmeerd was.....had op het moment zelf ook enorme stuiters van ogen! Toen haar ogen eenmaal weer normaal stonden deed ze ook wel weer redelijk normaal..
Mijn man is mij op gaan halen en toen we thuis kwamen lag ze weer te slapen onder de tafel, is wel overeind gekomen om ons even een kopje te geven, maar niet zo enthousiast als de afgelopen dagen...

Ben eigenlijk verschrikkelijk geschrokken van het hele voorval en eerlijk is eerlijk heb even drie keer staan ademhalen voordat ik naar binnen ging zodat ze niks zou voelen van mij gevoelens, mijn man heeft voor de rest ook niks naar haar getoond ondanks dat ie toch flink geschrokken is, zin arm ligt echt helemaal open....
Ga sowieso morgen even asiel bellen of er nog meer bekend is over haar gedrag voor het asiel, maar wil toch ook hier advies inwinnen, want willen haar absoluut nog niet terug brengen en ben bang dat het asiel dat gelijk zegt :(

Ze ligt nu overigens weer te slapen terwijl ze dat de eerste dagen bijna niet deed!

Hoop jullie genoeg informatie gegeven te hebben

Linda (een ietwat geschrokken poezeneigenares)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door nellebel »

kan me voorstellen dat je enorm schrikt. zou inderdaad het asiel bellen voor meer info. misschien mishandeld in het verleden door een man?
maar omdat ze zoveel slaapt zou het ook lichamelijk kunnen zijn. (iets in haar hersenen). 1x aanvallen door de schrik kan maar blijven aanvallen vind ik alarmerend. heeft hij haar aangekeken? kan erg bedreigend zijn voor een kat. en hoe reageert ze nu op hem? heb het ooit meegemaakt met een hond (puppy) die bleek een tumor in zijn hersenen te hebben die zijn gedrag veroorzaakten. die hebben ze toen moeten laten inslapen. die zat lekker te spelen en begon dan ineens te grommen en viel je ineens aan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door eveline1982 »

Hier kunnen 3 redenen voor zijn. Of het is iets medisch bijv tumor in de kop, ze kan zijn mishandeld en daardoor dit gedrag vertonen of ze is geestelijk gehandicapt geboren en heeft een flinke kink in de kabel. Ik zou haar laten onderzoeken bij een dierenarts op aandoeningen waarbij dit gedrag hoort. Als ze kern gezond is zou je een gedrags therapeut kunnen laten komen, een goede kan zien of dit met een trauma te maken heeft of dat ze geestelijk gehandicapt is en daardoor dit gedrag vertoont.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Het was vandaag de 1e keer dat ze dit deed, de eerste paar dagen wel een paar keer geblazen, maar niet noemenswaardig, hij heeft haar niet aangekeken en voor de rest geen aanleiding gegeven, ze kwam direct uit haar slaap op haar afgevlogen terwijl hij op de bank zat! Heb nu wel een beetje het idee dat ze hem ontloopt en dat ze iets gereserveerder is, net wel even d'r rondje door huis gelopen en krijgen ook nog wel kopjes van d'r, maar kijkt wel wat boos naar mijn man, het enthousiasme van de afgelopen dagen is wel verdwenen :(:(, Moet wel zeggen, dat het mij vanaf de eerste dag al opvalt dat ze heel raar kan kijken als je voorbij loopt, alsof ze je benen aan gaat vliegen, maar dat heb ik genegeerd!morgen inderdaad het asiel maar bellen, en ook maar even advies inwinnen bij onze dierenarts. Kijken waar ze mee komen, Willen het zo graag goed doen want voor de rest was ze gewoon hartstikke lief de afgelopen dagen......
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door Ilone »

Wel raar hoor, ben benieuwd!
Misschien eng gedroomd?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Zaten wij ook aan te denken, het is sinds net ineens over, :shock: kwam op mij afgerend om te kroelen en ligt nu tegen mijn man aangeplakt, maar eng gedroomd of niet, toch maar even na laten kijken, denk dat m'n man morgen met z'n arm naar de dokter moet zo erg heeft ze hem toegetakeld, zie ik liever niet nog een keer gebeuren....

Bedankt voor alle reacties, zit me toch erg dwars allemaal :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door Sifra »

Kijk heel erg uit met verwondingen door kattenklauwen of kattenbeten! Dat kan enorm gaan ontsteken en dan heeft je man beslist antibiotica nodig.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door eveline1982 »

Ik heb ooit een poesje opgevangen van toen een maand of 7. Vera kwam uit een woning met veel andere katten en maar 1 persoon die voor hen zorgde, ze was dus heel weinig menselijk contact gewend. Bij de volgende eigenaren wilde ze niet onder de bank vandaan komen, blaasde veel en maakte schijn aanvallen.

Hier gekomen zag ik gewoon een poesje die totaal niet wist wat die mensen van haar wilde. Uiteindelijk heb ik haar vertrouwen weten te winnen en ze was echt heel erg lief en gek op aandacht. Toch had ze de vreemde gewoonte om je vanuit het niets aan te vallen. Gelukkig niet zo heftig als ze bij jouw vriend heeft gedaan maar had regelmatig schrammetjes op me armen.

Jullie katje heeft tijden opgesloten gezeten in een bad kamer. Misschien zat ze daar omdat ze dit gedrag vertoonde en de mensen bang waren of ze heeft dit gedrag ontwikkeld in de badkamer. Is het denk je niet mogelijk voor het asiel om daar achter te komen? Meestal worden de gegevens van de vorige eigenaar wel bewaard. Misschien kunnen jullie er dan achter komen waarom ze dit doet. Als ze dit al deed voor ze de badkamer in ging is de kans heel groot dat er iets niet goed in de kop zit.

Heeft je man zijn tetanus prikken al gehad? Want raad hem aan dat wel te gaan doen, kattenkrabben en beten zijn erg vies. Ik had hem ook nodig nadat ik heel erg was gebeten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
paasnini

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door paasnini »

Jeetje wat sneu, zowel voor de kat als voor je man. Ik hoop dat het asiel antwoord kan geven. Maar als je het zo hoort is het wel zorgwekkend. Je vertrouwen is toch een beetje weg, het levert spanningen op.
En ik heb vorig jaar wondroos opgelopen door een klein nageltje of tandje van een kat en dreigde bloedvergiftiging te krijgen. Met verwondingen door katten moet je echt direct naar een huisarts(enpost), ook al is een kat alleen maar binnen.
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Hij heeft een aantal jaar geleden een prik gehad, hij gaat morgen even checken of tie nog geldig is, arm wordt stijf en pijnlijk.. en hoop inderdaad dat het asiel kan achterhalen wat er bij de vorige eigenaar gebeurd is, is voor ons toch makkelijker aan de oplossing werken als we dat weten, vooralsnog loopt ze weer redelijk rustig door huis dus dt is al een opluchting!!! Ik zal het hier laten weten als ik wat meer weet :grin:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door Ilone »

Mogelijk toch een kuurtje nodig.
Wel goed schoongemaakt?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Ja gelijk schoongemaakt met sterilon en wondzalf erop!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door Dinky »

Hier met dinky in het begin wel meegemaakt dat ze zomaar uit niets aan kon vallen (ook vooral naar mijn vriend) maar dat was uithalen/bijten en daarna wegrennen. Ik heb het toen aan onzekerheid gelinkt (had trouwens ook blaasgruis, geen idee of daar link mee kan zijn?) en tegenwoordig doet ze dat nooit meer.

Zou zeker morgen contact opnemen met asiel! Al zou het maar zijn voor medische nazorg/onderzoek.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
sunny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 apr 2014 17:54

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door sunny »

Goedemorgen allemaal,

Sunny heeft gisteravond nog een keer geprobeerd m'n man aan te vallen, heb het nu dus zelf zie. Gebeuren, geen prettig gezicht, als ik er niet tussen gesprongen was, denk ik dat het zelfde gebeurd was.....vervolgens ook begonnen met blazen tegen mij en ons eigenlijk de rest van de avond geterroriseerd :shock: :shock: :shock:
Het gekke is dat ze vanochtend wel luid mauwend kn de gang staat om ons te begroeten, maar eerlijk is eerlijk sinds gisteravond is het vertrouwend bij me man volledig weg en ik ben nu ook flink huiverig voor d'r :-( :-(
Heb dus ook zojuist het besluit genomen haar in de bijkamer (de plek waar haar kattenbak en etensbakjes staan uiteraard) te houden tot ik het asiel heb gesproken...denk dat mijn angst nu ook te groot is en als dat op haar overslaat hebben we de poppen helemaal aan het dansen!!

Vermoeden wordt dus wel steeds groter dat ze dit gedrag dus ook getoond heeft bij haar vorige bazin!

Nu maar hopen dat ik het asiel snel te pakken krijg
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes heeft mijn man aangevallen....

Bericht door Ilone »

He wat naar... :-(
Hopelijk krijg je de info die je nodig hebt. Alleen vind ik dat ze dat meteen hadden moeten vertellen, indien ze daarvan op de hoogte waren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie