aanvallende poes.

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
annemiek 123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:29

aanvallende poes.

Bericht door annemiek 123 »

Hallo mijn naam is Annemiek en ik ben hier voor het eerst.
Zes jaar geleden kwam mijn kleindochter met een kitten van 3 1/5 week aanzetten.
De eigenaar zou diezelfde avond nog verdrinken omdat ze er al zoveel hadden.
Dat kon ik natuurlijk niet hebben en we namen haar mee.
De verzorging komt geheel op mij neer door het werk van mijn man.
Snoopy(zo genoemd door mijn kleinkinderen) is nog steeds erg bang voor andere mensen en vreemde geluiden.
We proberen veel met haar te spelen,maar ze is niet langer dan hooguit 1 minuut in beweging te krijgen.
Het ergst vind ik dat ze mij zonder(in mijn ogen)enige reden aan te vallen,b.v.als ik slaap.
Door het werk van mijn man ben ik 'snachts veel alleen,ik lig helemaal verscholen tussen koffers en kussens.
Ze valt mij nooit aan als mijn man thuis is.
Doordat ik slecht ter been ben(ik zit overdag in een rolstoel) kan ik ook niet snel wegkomen.
Volgens de dierenarts(die ze ook is aangevallen) is ze geestelijk niet in orde en moet ik haar laten inslapen.
Dit is voor mij nog geen optie,ze kan nl. ook heel erg lief zijn.
Ze zit graag bij mij op schoot en spint dan.
Wel kan ze mij ook dan plotseling aanvallen.
Ze kijkt mij eerst heel strak aan en begint met haar staart te slaan,dan springt ze en begint te krabben en te bijten.
Doordat ze zo moeilijk is kan ik ook haar nagels niet knippen.
Wat doe ik toch fout met haar?
Kan iemand ons helpen?
Groetjes,Annemiek :?:
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: aanvallende poes.

Bericht door Kattebeest »

Volgens de dierenarts (die ze ook is aangevallen) is ze geestelijk niet in orde en moet ik haar laten inslapen.
Waarop is de diagnose van de dierenarts gebaseerd, hoe en waarop heeft hij haar onderzocht?
Het kan iets medisch zijn maar zou ook een gedragsprobleem kunnen zijn.

Edit: Als ik het goed begrijp is het altijd een angstige poes geweest. Is er iets in haar omgeving veranderd of is er iets gebeurd waar ze erg van geschrokken is?
Is ze door jou met de fles grootgebracht, is ze alleen opgegroeid (zonder kattemaatjes), komt ze in contact met andere katten?
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 01 feb 2014 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: aanvallende poes.

Bericht door G+S »

Het klinkt alsof ze niet weet wat de grenzen zijn qua spelen en stoeien.

Dat zwiepen met de staart herken ik hier ook bij stoeien namelijk
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: aanvallende poes.

Bericht door mittenslief »

het begint al met strak aankijken...dat is heel bedreigend voor katten..zachtjes knipperen met je ogen betekend ...het is goed....vertrouwen....de rest is gewoon omdat ze als kitten veel te vroeg bij haar moeder weg is gehaald...ik weet het jullie hebben haar gered....maar nu heeft ze niets van mama poes geleerd....dat zomaar aanvallen ziet zij als spelen...doen hier de katten ook met elkaar en wat is nu leuker om je broer/zus of baas heerlijk te laten schrikken als ze slapen...echt normaal kattengedrag...en dat bij de dierenarts..ze zal niet de enige zijn die de dierenarts aanvalt, ze ruiken dat gewoon...ga eens in gesprek met een gedragstherapeut...wie weet heeft die de oplossing
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: aanvallende poes.

Bericht door Kattebeest »

Nog even een vraagje.
Het is me niet helemaal duidelijk of ze altijd dit gedrag vertoond heeft (poes is toch 6?) of dat het iets van de laatste tijd is.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: aanvallende poes.

Bericht door eveline1982 »

Heel moeilijk om te zeggen wat het is, daar is iets meer info voor nodig wat al is gevraagd door mijn voorgangers :)

Ik heb vele kittens opgevangen onder de 4 weken en geen 1 viel of valt mensen aan. Dus om te zeggen dat het gedrag komt omdat ze te jong is weg gehaald, is een beetje te kort door de bocht. Wel had ik meestal andere kittens erbij, waardoor ze leerde tot hoever ze mochten gaan. Ook ik "leerde" ze zo goed mogelijk, hoe om te gaan met mensen. Daarvoor was ik nou eenmaal hun "mamma".

Tot hoever mocht zij gaan, toen ze kitten was? Mocht ze heerlijk, wild stoeien met jullie handen of hebben jullie haar hier wel in gestuurd? Met de staart zwiepen kan een teken zijn dat ze wil spelen, let hierbij vnl op haar koppie. Hoe staan de oren, hoe kijkt ze uit haar ogen? Blijven de oren rechtop, of maar een klein beetje plat en staan de ogen op een speelse manier dan is het spelen. Legt ze haar oren plat en knijpt ze haar oogjes met een gemene blik, dan is het aanvallen. Is ze solo opgegroeit of hebben jullie meerdere katten? Als er meerdere katten zijn, hoe oud waren zij toen ze kwam?

Ik raad jullie zowiezo een katten gedrags deskundige aan. Het kan iets in het koppie zijn, maar vaak is het toch een kwestie van verkeerd aangeleerd gedrag. En dit is vaak toch wel weer terug te draaien :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: aanvallende poes.

Bericht door mittenslief »

jij hebt altijd andere katten in huig eveline...daar leren de kittens ook van...uit hun verhaal begrijp ik dat het de enigste poes is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: aanvallende poes.

Bericht door eveline1982 »

Dat zei ik er ook bij, dat het grootste gedeelte met andere kittens was opgegroeit. Maar inderdaad ik heb ook nog zelf katten die vrij jong zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
annemiek 123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:29

Re: aanvallende poes.

Bericht door annemiek 123 »

Wat fijn dat we zoveel reactie's hebben gekregen,bedankt!
Snoopy is alleen bij ons in huis,wel hebben we altijd katten gehad en zonder problemen.
Ik heb haar met de fles grootgebracht.
De dierenarts waar we de 1ste keer naartoe ging wou haar onderzoeken toen ze zichzelf helemaal leek op te blazen,Daarna haalde flink uit.De dierenarts heeft toen beschermende kleding aangedaan,maar ze vloog haast door de spreekkamer.Daarna wou hij haar niet meer helpen.
Dus zijn we naar een andere dierenarts gegaan,precies hetzelfde verhaal.
Uiteidelijk hebben we 4 dierenartsen bezocht,de laatste was een gedrags deskundige.
Deze vertelde ons dat ook katten geestelijk gehandicapt kunnen zijn en dat zij dat zeker was.
Deze rade ons ook al aan haar te laten inslapen.
Als ze me aanvalt slaat ze eerst een paar keer met haar staat en de oren gaan plat in de nek.
Ook kijkt ze me kwaad aan en gaan haar haren staan rechtop,de staart wordt dik.
We hebben altijd veel met haar gespeeld,met speelgoed.
Toch ligt ze veel bij mij op schoot en spint dan.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Groetjes,Annemiek.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: aanvallende poes.

Bericht door eveline1982 »

Tja mijn poes valt ook de dierenartsen aan. Zij moet in een grote doek worden gewikkeld anders vallen er rake klappen en gebruikt ze flink haar nagels, dat ontploffen herken ik ook in mijn poes. Dus daarop zou ik een dier zeker niet inslapen. Katten kunnen zeker geestelijk gehandicapt zijn, heb zelf ook kittens gehad die door oa incest gehandicapt op de wereld kwamen, maar die waren overigens niet agressief.

De aanvallen klinken als echte aanvallen, niet als speels iniedergeval. Als ze begint met haar staart te zwiepen ga je dan door met aaien? Of aai je haar überhaupt voor ze in de aanval gaat? Heb je toevallig een filmpje van zo een aanval, die je hier kan plaatsen via bijv youtube? Ik denk dat je er achter moet zien te komen, wat een aanval in haar triggert en leren de eerste verschijnselen van een aanval te herkennen, zodat je op tijd kan stoppen met wat je doet en zij kans heeft om te herstellen en eventueel weg te lopen.

Heeft de gedrags deskundige dierenarts haar goed geobserveerd of is ze met het inslapen gekomen door 1 ervaring met haar?

Ik heb overigens ook een poes gehad die mij aanviel als ik sliep. 1 keer werd ik een beetje wakker en draaide me om. Tijger lag bij me voeten en was duidelijk not amused met die beweging, voor ik het wist hing ze met haar tanden en klauwen in me been, een flinke wond was het resultaat. Zij viel ook aan als ze niet meer aangehaald wilde worden, ipv weg te lopen. Toen ik verhuisde van de studio naar een flat heb ik haar niet meer in de slaapkamer gelaten. Kan de poes niet buiten de slaapkamer als je slaapt? Dat scheelt iniedergeval een hoop nachtrust.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
annemiek 123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:29

Re: aanvallende poes.

Bericht door annemiek 123 »

Snoopy valt mij aan als ik b.v.tv kijk of slaap,er zit geen logica in.
Als ik zie dat ze met agressief aankijkt ga ik weg.
De gedragsdeskundige heeft haar 4 keer gezien,hier in huis.
Helaas heb ik hier geen video opname van.
Ze merkt denk ik wel dat ik op z'n moment bang voor haar ben.
Helaas hebben we een inpandige slaapkamer,waardoor ze altijd in de slaapkamer kan komen.
Ik heb geen enkel idee waardoor ze mij aanvalt.
Het vreemde is ook dat alleen mijn man en ik haar kunnen aaien,maar als ik haar aai kan ze plotseling mijn arm grijpen en bijt ze flink van zich af.
Natuurlijk ben ik voorzichtig met aaien,zodat ik haar geen pijn doe.
In laten slapen is echt geen optie hoor,daarvoor ben ik toch echt te gek met haar.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: aanvallende poes.

Bericht door eveline1982 »

Moeilijk hoor, als ze het ook doet terwijl je rustig tv kijkt lijkt het me ook niet echt dat je iets kan triggeren. Als zou blijken dat ze echt geestelijk gehandicapt is en dit gedrag word veroorzaakt door een kronkel in de kop dan denk ik dat het iets is wat je moet gaan accepteren. Inslapen geen optie, helemaal top! Ik zou dat ook niet kunnen, je bouwt nou eenmaal een band op.

Ik las dat ze erg bang is, dus ik weet niet zeker of het iets zou opleveren, maar hebben jullie wel is overwogen een maatje erbij te nemen? Een rustige, onderdanige, kater, van haar leeftijd, die stabiel is zou een enorme steun voor haar kunnen zijn. Jullie zouden bij een asiel kunnen na vragen, zodat, mocht het niet lukken, de kater terug kan.

Over het aaien, ook als je heel voorzichtig aait kan het zijn dat ze uithalen. De meeste katten lopen weg als ze er geen zin meer in hebben, maar er zitten er wat tussen die dan uithalen. Zo 1 heb ik er zelf ook gehad hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
annemiek 123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:29

Re: aanvallende poes.

Bericht door annemiek 123 »

Hallo Eveline,
We hebben een oudere rustige kater van mijn moeder in huis gehad,maar dat was geen succes.
Het arme dier had geen leven hier,Snoopy begon direct te vechten.
Het ergste vind ik nog dat ze ook onze visite aanvalt,vooral kinderen.
Natuurlijk waarschuw ik iedereen haar te negeren,maar als ze in de buurt komen krijgen ze een flinke mep(met die lange nagels uit).
We hopen maar dat ze met het ouder worden wat wijzer wordt.
Ze blijft gewoon bij ons,we moeten elkaar maar accepteren zoals we zijn.
Hartelijk bedankt!
Groetjes,Annemiek
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: aanvallende poes.

Bericht door eveline1982 »

Nee dan is een maatje ook geen optie.

Wel fijn dat ze lekker bij jullie mag blijven. Ik hoop met jullie mee dat ze wat makkelijker in de omgang word met de jaren. Niks te danken hoor :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: aanvallende poes.

Bericht door Adriana »

je zou wat destress van huisdierendokter kunnen proberen om haar wat meer op haar gemak te krijgen. kijk eens hier naar de ervaringen en bij http://www.huisdierendokter.nl,
het is plantaardig en niet verslavend en kan verkrampt gedrag een eind afvlakken.
ik heb nu de indruk dat ze constant op haar hoede en heel erg onzeker is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie