mauwen en bijten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
odile
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2013 03:30

mauwen en bijten

Bericht door odile »

hallo forumleden,

de laatste tijd ervaar ik vreemd gedrag bij mijn kat. ik heb hem uit het asiel, hij is 10 jaar en gecastreerd. we hebben hem nu bijna een jaar. sinds een maand heeft hij wel eens dat als hij bij mij op bed komt liggen en ik hem een knuffeltje of een kus geef (heel rustig) hij begint te bijten en geirriteerd te mauwen. als ik hem dan met rust laat komt hij uit zichzelf naar me toe om me weer te bijten. hij bijt niet door, het lijkt meer een soort waarschuwing. bij mijn vriend doet hij dit nooit. als ik hem dan uit bed zet, is hij ineens super aanhankelijk en knuffelig en komt hij vanzelf weer bij me liggen en dan is er niets aan de hand. ik heb geen idee wat ik hiermee moet, hij is namelijk een enorme knuffelkont, wilt altijd op schoot en geeft veel kopjes... ik kan me dus moeilijk voorstellen dat dat ene knuffeltje de aanleiding is voor zijn gedrag... iemand een idee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mauwen en bijten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
er is al veel geschreven over 'bijten' en 'bijtgedrag'.
rechtsboven zit een zoekfunctie en zoek zelf even de berichten over die onderwerpen..

kittens doen dat bij elkaar en leren dan vanzelf tot hoever ze kunnen gaan en corrigeren elkaar.
zou hij een maatje hebben dan doet hij het daarbij als uitnodiging om te spelen/rollebollen of vragen om aandacht. bij gebrek aan doet hij dat dus bij jou en dat kan heel pijnlijk zijn.
een van mijn toen nog kittens deed dat bij mij ook en ik heb een tijdje heel hoog gepiept. zo ongeveer als zijn broer als hij hem pijn deed. missch pakt hij dat signaal op en 'begrijpt' hij dat hij te ver gaat, zo doen kittens het onderling ook.
niet straffen maar dat doe je geloof ik ook niet maar beetje negeren en proberen aan te geven dat hij je pijn doet maar in kattentaal berichten overbrengen is voor mensen heel lastig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
odile
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2013 03:30

Re: mauwen en bijten

Bericht door odile »

Dat is fijn om te weten, als ik hem aai en ik mijn hand weghaal bijt hij me ook weleens. Maar dit is dus gewoon affectie? Het enige wat ik niet snap is dat hij zo raar en 'gestresst' begint te mauwen bij het voorbeeld wat ik gaf in mijn eerste post. Dat gaat altijd samen met langdurig bijten. Als hij me maar heel even bijt (na het aaien bijvoorbeeld) doet hij dat niet.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: mauwen en bijten

Bericht door eveline1982 »

Mijn oudste poes bijt mij in me kin, en mijn kater en andere poes in me hand. Liefdesbeetjes noem ik dat altijd, de jongste poes die in me hand bijt kan soms een beetje doorslaan erin en gaat dan met haar staart zwiepen en oren in de nek, ze bijt dan echt door! Ik laat me hand dan rustig liggen en dan stopt ze. De liefdes beetjes in me kin worden gegeven terwijl Banjer er scheel bij kijkt van de liefde ;) die kunnen ook best pijn doen hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: mauwen en bijten

Bericht door Kattebeest »

Hier een van 14 die wel eens wil bijten tijdens het kroelen.
Hij zendt eerst een heel duidelijk signaal uit: aai mij en neem mijn buikje daar ook bij mee als het fff kan. Dan merk ik soms onrust, hij komt in tweestrijd. Als ik dan niet snel genoeg ophoud krijg ik een hap in mijn hand. Dat gaat razendsnel en soms hard ook.

Naarmate we hogerop komen in huis neemt het bijtgedrag tijdens kroelen af. Op bed (onder dak) bijt hij me nooit. Denk dat het met veiligheid te maken heeft: hoe hoger hoe veiliger want daar komen geen indringers waar op gelet moet worden.

Heb niet de illusie dat hij hierin zal veranderen en dat hoeft ook niet. Is vanaf zijn 4e bij me en geen idee hoe zijn leventje voor die tijd was. Pas me aan en kijk wat wel en niet kan.

Nog een paar vragen:
Gebruik je misschien een andere creme of parfum waardoor hij ineens zo is gaan reageren?
Is hij helemaal gezond? Seniorencheck laten doen (bloedonderzoek etc?)

Edit: ander gedrag en nieuw miauw-gedrag kan te maken hebben met schildklier of niertjes, vandaar de vraag naar een seniorencheck
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: mauwen en bijten

Bericht door Roest »

Bijt hij alleen maar of probeert hij je hand dan ook vast te pakken met zijn pootjes/nageltjes?
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: mauwen en bijten

Bericht door zara »

Ik herrinner me nog een poes in het asiel. Steeds als we dat hokje moesten schoonmaken kroop ze op je schoot. Maar ze wilde dan echt niet dat je stopte en haar weer terug in het hokje zette. Dus ook bijten omdat ze niet wil dat je stopte!
Plaats reactie