Bijten bij aaien/knuffelen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Karin88 »

Sinds een paar weken laat mijn kater ander gedrag zien. Hij is altijd heel aanhankelijk, volgt me overal en ligt graag in de buurt. Hij laat zich graag aaien, de laatste tijd begint hij tijdens het aaien ineens te bijten. Ook al spinde hij even daarvoor nog. Hij pakt dan mijn pols vast met zijn voorpoten en bijt. Niet één keer maar langdurig. Hij bijt niet hard, maar ik vind het wel vervelend. Wat ik nu doe is hem van schoot halen en op de grond zetten en nee zeggen.
Enig idee wat mijn kater hiermee wil zeggen en hoe ik er het beste mee om kan gaan?
Na het bijten is hij vaak erg speels en bijna hyperactief en dit gaat dan ook moeilijk over.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door mittenslief »

yep sologedrag.....kat mist een maatje waar hij mee kan ravotten en gebruikt nu jou
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door eveline1982 »

Hoe oud is de kater? Klinkt mij nl ook als solo gedrag in de oren, of heeft hij een maatje?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Ikey »

Inderdaad, klinkt als het typische speelgedrag wat katten bij elkaar doen. Als er geen kat is waarbij je kater het kan doen, gaat hij het naar de mensen doen. Het enige wat hij wil zeggen is: spelen? :) Maar ja, wij mensen spelen niet op de katmanier. Dus de enige oplossing hiervoor is een maatje erbij.

Is je kater alleen? Hoe oud is hij?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Ms Maaike »

Het zou ook een medische oorzaak kunnen hebben, misschien heeft hij wel pijn op de plekken waar je aait.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Karin88 »

Hij is nu ongeveer 2 jaar (exacte leeftijd onbekend want hij komt uit het asiel). In het asiel zeiden ze dat het echt een kat is die alleen moet zijn, in het asiel blies hij ook naar andere katten. Ik denk niet dat het door pijn komt hij is laatst nog bij de dierenarts geweest.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Ms Maaike »

Asiels... Tja, mijn ouwe rot kon ook maar beter alleen zijn volgens hen, maar hij werd toch best eenzaam ten tijde dat hij acht/negen uur per dag alleen zat. Dat hij laatst naar de dierenarts is geweest wil natuurlijk niet zeggen dat er nu niks aan de hand is. Bovendien heeft de dierenarts wellicht toen niet naar die specifieke plekken gekeken. Ik zou 'm zelf toch even naar de dierenarts brengen als het gedrag zo plotseling is ontstaan, zeker omdat hij voorheen veel aanhankelijker was. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat was goedgekeurd door de da. De volgende dag werd ze ziek. Dat zegt dus niks.
Als ik jou was, zou ik wel naar de da gaan. Een omslag van gedrag komt niet zomaar.

Nog een optie zou kunnen doordat er wat is voorgevallen waar hij goed van is geschrokken.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door nellebel »

ik denk dat ik eigenlijk ook 2 solokatjes heb. alleen die zijn solo omdat ze zichzelf prima vermaken en niet echt veel met elkaar optrekken. echter zonder elkaar ozuden ze niet kunnen. ik denk dat daar soms nog wel eens een verkeerde inschatting wordt gemaakt. niet elke kat speelt met een ander of is dikke maatjes, maar dat wil neit zeggen dat hij geen gezelschap of aanwezigheid wil.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Karin88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2013 10:51

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Karin88 »

Hij is nog steeds heel aanhankelijk, daarin is niets veranderd. Hij komt nog steeds op schoot, alleen eindigd dat nu vaker in bijten. Verder is er niets veranderd. Ik ben niet veel van huis, ik werk parttime dus ik speel veel met hem en geef hem genoeg aandacht. Ik wilde juist graag een kat die alleen kon zijn, maar ik twijfel ook een beetje aan wat het asiel zei. Hij zou bijvoorbeeld een heel rustige kat zijn maar hij is juist erg speels. (Ja in asiel was hij rustig, maar waarschijnlijk omdat hij doodsbang was). Dat speelse vind ik juist wel leuk hoor, maar ik zit niet zo te wachten op nog een speelse kat en ik ben ook bang dat hij een andere kat heel vaak zal aanvallen/als speelbal zal gebruiken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Adriana »

die andere kat kan hem leren dat bijten = pijn = piep = ho en stoppen makker!
mensen spreken geen kattentaal, dus dat bericht komt waarsch niet over.,,
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door eveline1982 »

Tis ook heel moeilijk om een kat in het asiel te beoordelen op zijn gedrag. In een huis gedragen ze zich toch heel anders. Dus zou niet al te veel waarde hechten aan wat ze in het asiel hebben gezegt (dit is overigens niet aanvallend naar asiels bedoelt, maar het is toch anders of een kat in een huis of in asiel woont).

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat als ze vaak genoeg thuis zijn, en veel aandacht aan hun kat besteden, het dier dus wel gelukkig moet zijn. Jammer genoeg werkt dit niet zo, wij zijn geen katten en kunnen hem dus ook niet op die manier in zijn behoeftes voorzien. Hierdoor kan een kat zich wel degelijk eenzaam voelen, ongeacht hoe vaak we thuis zijn.

Ik dacht dat mijn poes het ook prima vond zonder metgezellen. Heb haar vanaf kitten af aan, en ze heeft nooit gedrags problemen laten zien. Toen ik onverwacht de oudere kater van mijn vader in huis kreeg, deed haar dit ook niet zoveel. Ze bleef zichzelf. Tot Beer kwam! Hij kwam als kitten van 8 weekjes bij mij in de opvang. In ht begin had Banjer vrij weinig met hem, ze vond hem wel lief hoor, zoals alle opvangertjes, maar besteede er geen aandacht aan. Toen Beer groter werd, zocht hij steeds meer Banjer op aangezien die de constante kattenfactor in zijn leven was. Toen hij ruim 4 maanden oud was, speelde ze samen en werden er lange wassessies gegeven. Ruim een half jaar later, vond ik een poesje van toen een maand of 8. En Banjer vond het te gek om nog zo een vriendin in huis te krijgen! Momenteel vraag ik me eigen af, wat ik me meisje zolang heb aangedaan zonder maatje(s). Ze is er zo van opgeknapt, en zit toppie in haar vel.

Dus als het even mogelijk is, raad ik je toch aan om naar een leuke herplaatser te kijken. Ik denk dat een kitten van 6 maanden erg geschikt is voor hem. Die is niet meer zo wild als een heel jonge kitten maar nog stuiterig genoeg om de intresse van je kat te wekken, zonder dat het te beangstigend word of op een dominantie strijd zal uitlopen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door veetee »

Hallo!

Misschien een beetje off-topic, maar ik vind het niet nodig om hier een speciaal onderwerp voor te maken denk ik (ik wil het uiteraard wel doen als dat nodig blijkt te zijn):

Mijn kitten Mario (katertje van 18 weken oud) bijt ook vaak tijdens/na het knuffelen. Hij heeft een speelmaatje, dus daar zal het niet aan liggen. Zou dit kunnen komen omdat hij te vroeg bij de moeder weggehaald is? Hij komt uit het asiel :).
Verder vindt hij bedrading prachting: de iPhone lader heeft hij al bijna kapot gebeten. Hoe kun je dit ongewenst gedrag het beste afleren?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door eveline1982 »

Hoeft niet te komen omdat hij te vroeg is weg gehaald, sommige katten denken nou eenmaal onder de catagorie knaagdieren te vallen ;) . Beste leer je dit af, door iedere keer als je het ziet hem op te tillen, duidelijk en rustig nee te zeggen, en hem een muisje oid aan te bieden. Zorg voor de rest ervoor dat alle bedrading goed opgeborgen ligt en hij niet ergens bij kan. Ze hebben zo een oplawaai ervan te pakken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijten bij aaien/knuffelen

Bericht door Adriana »

veetee schreef:..(katertje van 18 weken oud) bijt ook vaak tijdens/na het knuffelen. Hij heeft een speelmaatje, dus daar zal het niet aan liggen. Zou dit kunnen komen omdat hij te vroeg bij de moeder weggehaald is? Hij komt uit het asiel :).
Verder vindt hij bedrading prachting: de iPhone lader heeft hij al bijna kapot gebeten. Hoe kun je dit ongewenst gedrag het beste afleren?
kabelbeschermers om de snoeren (HEMA, Blokker) en niks laten slingeren.

en geef iets te bijten, bv lange leren ongeverfde dikke veter oid.
en nee, dat is niet uit te leggen dus ook niet af te leren!
en kleintjes worden daar alleen maar bang van...
kweet niet of hij al aan het wisselen is, dan worden ze ook redelijk bijterig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie